8
گزارش/

چالش فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی تبریز

  • کد خبر : 13926
  • ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
چالش فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی تبریز
ناوگان اتوبوسرانی تبریز با ظرفیت جابجایی روزانه ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت ۱.۸ میلیون نفری این کلان‌شهر در سال‌های گذشته با چالشی به نام فرسودگی مواجه بوده است، به طوری که بیش از ۲۰ درصد اتوبوس‌های آن از رده خارج است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه با داشتن بیش از ۷۰۰ دستگاه اتوبوس تا پیش از شیوع ویروس کرونا روزانه ۸۰۰ هزار نفر از شهروندان را جا به جا می کرد که از این تعداد حدود ۱۵۰ هزار نفر توسط مسیر تندرو، موسوم به «بی. آر. تی» از غرب به شرق تبریز و بالعکس جابه جا می شدند.

با توجه به وجود مشکلات مربوط به تامین اتوبوس و فرسودگی ناوگان حمل و نقل درون شهری تبریز، میانگین اتوبوس های فعال تبریز در بهترین حالت به ۵۵۰ دستگاه در روز کاهش پیدا کرده است که مشکلی جدی در زمینه فراهم شدن امکان حمل و نقل عمومی به عنوان نیاز ضروری شهر و شهروندان و شاخص اساسی در کاستن از میزان آلودگی هوا به دلیل تردد خودروهای شاخصی محسوب می شود.

به دلیل نبود حمایت در نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تبریز و حومه هم اکنون بیش از ۱۶۰ دستگاه اتوبوس با عمر بالای ۱۵ سال در سطح شهر تردد می کنند، در حالی که طبق آخرین استانداردها، میانگین عمر ناوگان نباید بیش از ۱۰ سال باشد.

اهمیت ضرورت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تبریز زمانی بیشتر مشخص می شود که بدانیم بر اساس آمار و اطلاعات موجود بیش از ۶۰ درصد آلودگی هوای تبریز به ویژه در فصول سرد سال ناشی از تردد خودروهای شخصی در خیابان ها و بهترین راهکار برون رفت از این مشکل نیز تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی است.

کارشناسان با اشاره به وجود چندین واحد تولید و مونتاژ اتوبوس در مناطق صنعتی تبریز در سال های قبل می گویند که هر چند تشدید تحریم های غیرقانونی آمریکا و متحدانش، موجب شد این واحدهای صنعتی خودروساز به عنوان زیرساخت اصلی تامین اتوبوس های ناوگان اتوبوسرانی تبریز تعطیل شوند، اما این دلیل نمی شود که دست روی دست گذاشت و منتظر ماند تا مشکل فرسودگی این ناوگان هر روز بزرگ تر شود.

 روح الله متفکر آزاد،  نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شواری اسلامی

نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تبریز از طریق قانونی پیگیری شود

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شواری اسلامی گفت: نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و رفع مشکلات حوزه حمل و نقل درون شهری تبریز باید از طریق راهکارهای قانونی پیگیری شود.

روح‌الله متفکر آزاد افزود: در این راستا تلاش می شود برای تخصیص اعتبارهای لازم از سوی دولت و سازمان‌های مربوطه و مطالبه معوقات اتوبوسرانی، گامی اساسی در جهت خرید و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تبریز و رفع مشکلات این سازمان برداشته شود.

وی با اشاره به اهمیت حمل و نقل عمومی و نقش آن در کاهش آلودگی هوا و ترافیک درون شهری، اظهار کرد: اتوبوسرانی در صف اول خدمات دهی به شهروندان در حوزه حمل و نقل عمومی قرار دارد و باید به امکانات و اتوبوس های جدید مجهز شود.

 

 نیازمند کمک دولت و مجلس برای رفع مشکلات اتوبوسرانی تبریز هستیم

نیازمند کمک دولت و مجلس برای رفع مشکلات اتوبوس رانی تبریز هستیم

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تبریز و حومه نیز گفت: عدم تحقق کمک‌های مصوب در بودجه توسط دولت در ۵ سال گذشته، فرسودگی ناوگان، نیاز اتوبوس‌ها به نوسازی، کمبود قطعات با توجه به مسائل اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه، بدهی به تامین اجتماعی و دارائی از جمله مشکلات این شرکت بوده و رفع آن ها نیازمند کمک نمایندگان مجلس و دولت است.

ایمان غنی زاده، افزود: با توجه به مشکل اساسی اتوبوسرانی‌ها در تامین اتوبوس در صورت مرتفع نشدن به‌ موقع این مشکلات و نواقصات، با توقف غیره منتظره تعدادی از اتوبوس‌ها، در خدمات رسانی به شهروندان با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: متوسط عمر ناوگان اتوبوسرانی این شهر به علت تحریم‌ها و عدم امکان خرید اتوبوس جدید، به بیش از ۱۲ سال رسیده است.

غنی زاده افزود: کاهش عمر ناوگان اتوبوسرانی نیازمند تامین اتوبوس و  نوسازی و بازسازی ناوگان در خطوط ۷۲ گانه تبریز و حومه با جمعیت ۱.۸ میلیونی است.

وی اظهار کرد: در زمان کنونی یک هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس برای تبریز نیاز است در حالی که تعداد اتوبوس فعال موجود در شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه ۷۰۰ دستگاه است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه گفت: نوسازی ناوگان در کنار ایجاد ساز و کارهای حمل و نقل ترکیبی و ایجاد خطوط پاره خطی به علت کاهش تردد به هسته مرکزی شهر،   کاهش ترافیک و جلوگیری از آلایندگی بسیار حایز اهمیت است.

وی ادامه داد: با توجه به مشکل فوق و شرایط موجود، ارایه راهکارهای اجرایی برای مرتفع شدن مشکلات از طریق تشویق سرمایه گذاری  بخش خصوصی و کمک های دولتی بسیار ضروری است.

غنی زاده  یادآوری کرد: در جهت خدمات دهی حمل و نقل عمومی به شهروندان و تامین ناوگان مورد نیاز حمل و نقل عمومی (اتوبوسرانی) باید از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی اقدام کرد در غیر این صورت در سال ۱۴۰۰ وضعیت ناوگان با بحران مواجه خواهد شد.

 بهروز مهدوی، فرماندار تبریز

نوسازی اتوبوس های شهری به جد پیگیری شود

فرماندار تبریز نیز گفت: پیگیری های لازم توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری و شرکت واحد اتوبوسرانی برای نوسازی و بازسازی ناوگان توسط شهرداری و مراجع ذیربط با جدیت انجام می شود.

بهروز مهدوی اظهارکرد: فراخوان دعوت از بخش خصوصی جهت تامین اتوبوس نو و خدمات دهی به شهروندان انجام می شود و شهرداری تبریز اقدامات نظارتی بر کارکرد سرمایه گذار بخش خصوصی در جهت خدمات دهی مطلوب به شهروندان را داشته باشد.

 ۶۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی تبریز فرسوده است

۶۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی تبریز فرسوده است

رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت:۶۰ درصد ناوگان حمل و نقل درون شهری در بخش اتوبوسرانی این شهر فرسوده و از رده خارج است.

عبداله تقی پور با ابراز تاسف از اینکه وضعیت این ناوگان به هیچ عنوان مناسب نیست، افزود: متاسفانه به تذکرات ما در این خصوص و تصمیم مناسب برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری توجهی نمی شود.

وی گفت: هم اکنون تعداد ۴۵۰دستگاه اتوبوس از مجموع ۷۵۰ دستگاه اتوبوس شهری تبریز به طور کامل از رده خارج شده است.

تقی پور عدم رسیدگی به این معضل بزرگ و مهم را عامل ایجاد برخی مشکلات در مهر ماه آینده و همزمان با آغاز سال تخصیلی جدید دانست.

 سهم ۴۱۲ هزار تنی آلاینده های متحرک در آلودگی هوای تبریز

سهم ۴۱۲ هزار تنی آلاینده های متحرک در آلودگی هوای تبریز

رییس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز در این خصوص به ایرنا گفت: براساس مطالعات دانشگاه تبریز در سال ۱۳۹۶ در خصوص سهم منابع مختلف در تولید آلایندگی شهر تبریز، کل آلاینده ها ۴۵۴ هزار تن در سال است که شامل منابع ساکن و منابع متحرک می باشد.

رضا فدایی ادامه داد: از این میزان آلودگی ۴۱۲ هزار تن مربوط به آلاینده های تولیدی از منابع متحرک شامل انواع خودروها از جمله سواری شخصی، تاکسی، اتوبوس، مینی بوس، وانت، اتوبوس های بین شهری، کامیون، کامیونت و موتور سیکلت می باشد.

وی گفت: در این مطالعه پنج آلاینده عمده شامل مونواکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد، ترکیب های عالی فرار و ذرات معلق مورد بررسی قرار گرفته است.

فدایی اظهار کرد: براساس این تحقیق سهم آلایندگی اتوبوس های داخل شهری حدود یک درصد و اتوبوس های بین شهری حدود ۲ درصد برآورد شده است.

وی ادامه داد: عمده آلاینده در منابع متحرک مربوط به خودروهای شخصی است که حدود ۶۶.۷ درصد را شامل می شوند و ۱۵ درصد مربوط به موتورسیکت، ۷ درصد وانت بارها و سهم تاکسی  ها نیز ۱.۸ درصد می باشد.

رییس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اضافه کرد: براساس مطالعات انجام شده برای کاهش آلایندگی ها پیشنهاداتی به دستگاه های زیربط ارایه شده که نوسازی ناوگان های اتوبوس های شهری از جمله پیشنهاداتی است که ارایه شده ولی متاسفانه به دلیل محدودیت منابع اجرایی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: از نظر وضعیت فنی اتوبوس های شهری دارای مشکل هستند بطوری که در ترددهای شهری با چشم غیر مصلح نیز می توان وضعیت آلایندگی اتوبوس ها را مشاهده کرد.

فدایی با تاکید بر اینکه اتوبوس های شهری  باید نوسازی شوند، گفت: متاسفانه به دلیل کمبود اتوبوس سن فرسودگی را در اتوبوس های داخل شهری ۲ سال افزایش داده اند که جای بحث دارد.

وی افزود: با وجود اینکه اتوبوس ها سهم اندکی که در آلایندگی دارند ولی باید اقدامات لازم انجام گیرد تا بخشی از آلودگی هوای تبریز کاهش یابد و هر قدمی که برای کاهش آلودگی برداشته شود مهم است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=13926

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.