11
مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مطرح کرد:

تقویت فعالیت های فرهنگی مساجد در مناطق کم برخوردار/ طرح ملی ایران قوی فردا به کار خود پایان می‌دهد

  • کد خبر : 14004
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
تقویت فعالیت های فرهنگی مساجد در مناطق کم برخوردار/ طرح ملی ایران قوی فردا به کار خود پایان می‌دهد
مدیر طرح ایران قوی (فهما 2) گفت: این طرح در قالب سه شبستان هنر، فرهنگ و نوآوری شامل 12 رواق نور، کتاب، رسانه، همدلی، دانش، سرود، نمایش، فیلم، ترنج، قلم، کارآفرینی و فناوری از 10 تیرماه آغاز شده و فردا 22 بهمن ماه به کار خود پایان خواهد داد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، محمد هادی‌نیا مدیر ستاد فرماندهی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی و مدیر طرح ایران قوی در جمع اصحاب رسانه گفت: پس از انقلاب اسلامی مسجد موثرترین‌ترین خاستگاه فعالیت‌های فرهنگی بوده و هست. مساجد باید در پیگیری اهداف انقلاب خودنمایی بیشتری داشتند. کانون های فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور در سال ۱۳۷۱ مبنی بر سیاست‌های رهبری در جهت مقابله منطقی و کاربردی در برابر تهاجم فرهنگی بر طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و با همکاری بسیج، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و وزارت ارشاد تشکیل شده است.

وی افزود: عمده فعالیت‌های این کانون‌ها، فعالیت‌هایی نظیر نمایش فیلم، کتابخوانی، کودک و نوجوان، چالش‌های فرهنگی، هنری و تربیتی بوه است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ۱۴۰۸ کانون فرهنگی هنری در استان فعال بوده که ۲۵۲ کانون در تبریز قرار دارند. بالغ بر ۶۰ درصد این کانون‌ها در مناطق روستایی و کم‌برخوردار واقع شده که بواسطه مطالعات میدانی و شناخت ظرفیت‌های فیزیکی این مناطق با حداقل سرمایه‌گذاری، حداکثر بهره‌وری را داشته‌اند.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان ادامه داد: با توجه به مشکلات شهرهای بزرگ از جمله دسترسی طولانی مدت به مناطق دوردست شهری، هزینه حمل و نقل، ترافیک و… سعی شده تا این کانون‌ها در مراکز شهرها تشکیل شوند.

هادی نیا افزود: در حوزه کتابخوانی نیز بالغ بر ۷۰۰ کتابخانه و قرائتخانه در محل فیزیکی مساجد با همکاری هیئت امنای مسجد راه‌اندازی شده تا نگاه کتاب محور این کانون‌ها حفظ گردد. بالغ بر ۱۳ هزار صندلی مطالعه فعال وجود دارد که علیرغم تاثیرات منفی کرونا بصورت سه شیفته در حال فعالیت هستند.

هادی.نیا در خصوص طرح ملی ایران قوی با عنوان فهما ۲ گفت: در این خصوص چشم‌انداز ۱۸ ساله ۱۴۱۴ مطرح شد و هماهنگی برای ورود قدرتمند مساجد در حوزه فرهنگ و هنر در دستور کار قرار گرفت تا شاهد رونق هر چه بیشتر مساجد باشیم و به این طریق زمینه ارتباط بیشتر و موثرتر با مخاطبان فراهم گردد.البته در این راه مشکلات عدیده‌ای از جمله چالش‌های هویتی و محدودیت‌های مالی وجود داشته که رفع شده و سوق دادن فعالیت‌ها بسوی فعالیت‌های اجتماعی و محله محور صورت گرفته است.

وی ادامه داد: توجه به فعالیت‌های نخبگان، تولید محصولات فرهنگی، مقابله با آسیب‌های اجتماعی، ارتباطات موثر، هماهنگی و تعامل با ارگان‌های مسجدمحور، معطوف نمودن حمایت‌ها مبتنی بر نظارت و استانداردسازی فعالیت‌ها جهت فعالیت‌های جهانی از اهداف طرح ایران قوی بوده و در همین خصوص پورتال اینترنتی طرح راه‌اندازی شده و تمامی فعالیت‌ها اهم از ارزیابی عملکرد کانون‌ها و ثبت گزارشات کانون‌های سراسر کشور قابل رویت است.

مدیر طرح ایران قوی ادامه داد: فعالیت‌های شاخص طرح شامل قرائت روزانه یک صفحه از قرآن کریم، ثبت ایده‌های کانونی، مسابقات کتابخوانی و خلاصه‌نویسی کتاب، طرح ملی شنبه‌های کتاب با محوریت معرفی کتاب در روزهای شنبه هر هفته بر اساس نیاز مخاطبان، طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم در جهت تکریم افراد مطرح و موفق، ثبت و ساماندهی گروه های سرود و… در طرح ایران قوی انجام می‌شوند.

هادی‌نیا در پایان خاطرنشان نمود: برنامه‌های مهم ویژه دهه فجر هم در این طرح به اجرا در می‌آیند که از مهم‌ترین موارد آنها می‌توان به معرفی کتب انقلاب و جوانان در طرح شنبه‌های کتاب، جشنواره فیلم کوتاه طنین، پویش بچه‌های مسجد با عنوان “نسل سلیمانی‌ها”، طراحی و انتشار کتابچه ناتمام با عنوان “پایانش با تو”، مسابقه گام دوم انقلاب، برگزاری مراسم محفل انس با قرآن مجید در مناطق آبی و سفید کرونایی و کمک همدلانه اشاره نمود.

گفتنی است در طرح ایران قوی برگزیدگان تمامی بخش‌ها معرفی و تجلیل خواهند شد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=14004

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.