4

صرفه‌جویی ۲۲ میلیون یورویی با تولید داخلی سوزن ریلی

  • کد خبر : 14137
  • ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
صرفه‌جویی ۲۲ میلیون یورویی با تولید داخلی سوزن ریلی
شرکت گسترش صنایع ریلی ایران در تبریز با بومی‌سازی سوزن ریلی، کشورمان را از وارادات این محصول بی‌نیاز و زمینه صرفه‌جویی ارزی سالانه ۲۲ میلیون یورویی را فراهم کرده است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، سوزن ریلی یکی از قطعات راهبردی است که صنایع ریلی کشورمان به آن وابسته بود و پیش از این از خارج تامین می شد.

از سوزن ریلی که به طور معمول ۳۳ متر طول و ۲۰ تن وزن دارد، در خطوط و ایستگاه های راه آهن برای تعویض مسیر قطارهای شهری و بین شهری استفاده می شود.

بر اساس آمار منتشر شده تاکنون سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ قطعه انواع سوزن ریلی برای استفاده صنایع ریلی کشور خارج می شد.

پیش از این تامین قطعات مورد نیاز هر سوزن ریلی برای کشور ۳۰ هزار یورو آب می خورد که با داخلی سازی تولید آن این مقدار هزینه ارزی صرفه جویی می شود.

شرکت گسترش صنایع ریلی ایران در تبریز با درک اهمیت سوزن ریلی از سال ۱۳۹۵ کار طراحی و ساخت قطعات این واحد راهبردی صنایع ریلی کشور را آغاز کرد.

این شرکت پس از صرف چهار سال زمان، ۱۵۰ قطعه مورد نیاز ساخت سوزن ریلی را تولید کرده است.

در تبیین اهمیت سوزن ریلی در صنایع ریلی، اشاره به این نکته ضروری است که بر اساس اعلام کارشناسان، ۳۵ درصد سوانح ریلی بر روی سوزن ریلی انجام می شود.

شرکت گسترش صنایع ریلی ایران در تبریز موفق شده است به دانش ساخت تکه مرکزی سوزن ریلی به عنوان مهم ترین قطعه آن با حساسیت چند دهم میلی متر دست یابد که پیش از این از کشورهای اروپایی و جنوب شرق آسیا تامین می شد.

این شرکت از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۰ قطعه تکه مرکزی سوزن ریلی را تولید کرده است که بکارگیری آن در ایستگاه سرچم خط آهن میانه – تبریز در ۱۳ ماه گذشته به خوبی از عهده کار برآمده و در این مدت هیچ گونه ساییدگی، له شدگی و تغییر اندازه در آن روی نداده است.

شرکت گسترش صنایع ریلی ایران اعلام کرده است که فعلا ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ واحد سوزن ریلی را دارد.

در حالی که نمونه های اولیه تکه مرکزی تولیدی شرکت گسترش صنایع ریلی ایران در تبریز برای استفاده در سوزن ریلی، تاب مقاومت در سرعت تا ۸۰ کیلومتری قطارها را داشت، این شرکت برای اولین بار در خاورمیانه با استفاده از روش جوشکاری شیار باریک، موفق شده سوزن های ریلی با قابلیت تحمل سرعت قطارها تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت را تولید کند.

تکه مرکزی سوزن ریلی مناسب برای سرعت ۱۲۰ کیلومتری ساخته شده در شرکت گسترش صنایع ریلی ایران در تبریز، برای آزمایش در ایستگاه شاهرود به کار گرفته شده و عملکرد موفقی داشته است؛ این گونه تکه مرکزی مورد استفاده در  سوزن های ریلی، پیش از این کشورهای اتریش و فرانسه تامین می شد و خرید آنها به دلیل تحریم ها، هزینه و دشواری زیادی داشت.

پروفیل ریل زبانه سوزن به طول ۱۳ متر، از دیگر قطعات راهبردی سوزن ریلی است که پیش از این تنها سه کشور در جهان فناوری تولید آن را داشتند و حال نام ایران نیز با داخلی کردن تولید آن در شرکت گسترش صنایع ریلی به عنوان چهارمین کشور تولیدکننده این قطعه می درخشد.

با تولید قطعات سوزن ریلی در داخل کشور و سوار کردن آن در شرکت گسترش صنایع ریلی، ایران به جمع ۱۰ کشور تولیدکننده سوزن ریلی در جهان پیوسته است.

 تصویری از تولید سوزن ریلی در شرکت گسترش صنایع ریلی ایران در تبریز
لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=14137

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.