8

بیم از اوج چهارم کرونا در آذربایجان‌شرقی

  • کد خبر : 14346
  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
بیم از اوج چهارم کرونا در آذربایجان‌شرقی
چهارتایی شدن تعداد شهرستان‌های نارنجی از نظر شیوع کرونا در آذربایجان‌شرقی، زنگ خطر اوج (پیک) چهارم ابتلا به کووید - ۱۹ را در به صدا درآورده و بیم و هراس ناشی از آن را موجب شده است.
به گزارش تبریزمن به نقل از ایرنا کارشناسان می گویند هر چند بیش از ۸۰ درصد مردم آذربایجان شرقی پروتکل های بهداشتی با اولویت استفاده از ماسک را رعایت می کنند، اما عادی انگاری بیماری کووید – ۱۹ و ریخته شدن ترس مردم از آن در هفته های اخیر، نگرانی ناشی از خیز دوباره این ویروس مرگ بار را دامن زده است.
در تبیین این وضعیت، اشاره به این نکته ضروری است که در حالی که وضعیت کرونایی آذربایجان شرقی از دی ماه تا حدود ۲ هفته قبل آبی بود و این امر موجی از رضایت عمومی در بین مردم و مسوولان نهادهای مسوول را سبب شده بود، نارنجی شدن شهرستان عجب شیر در اوایل هفته قبل و افزوده شدن سه شهر دیگر به این وضعیت در هفته جاری، این پیام را داد که باز هم توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی، به ویژه اجتناب از تجمع در اجتماعات، کمرنگ شده و این بیماری توسط شهروندان سهل گرفته می شود.
این در حالی است که استان چهار میلیون نفری آذربایجان شرقی به غیر از ۲ ماه نخست شیوع بیماری کووید – ۱۹ در هفت ماه بعد از آن در وضعیت قرمز بود، به گونه ای که تعداد بستری های کرونایی استان به یکهزار و ۸۰۰ نفر رسید و مسوولان نظام سلامت به صراحت اعلام کردند که تخت های پذیرش بیماری در بیمارستان امام رضای تبریز به عنوان مرکز اصلی بستری بیماران تکمیل شده است.
در آن ماه ها آمار فوتی های روزانه کرونا در آذربایجان شرقی از ۷۰ نفر نیز فراتر رفت و روزانه به طور متوسط ۵۰۰ مبتلای جدید به این بیماری در استان شناسایی شد.
این وضعیت با اجرای «طرح جامع محدودیت های کرونایی در آذر ماه» برگشت و شیب آماری مبتلایان، بستری ها و فوتی های کرونا در آذربایجان شرقی به تدریج کم شد، به گونه ای که تا هفته قبل شمار بستری ها به کمتر از ۵۰۰ نفر و تعداد فوتی های روزانه به چهار پنج نفر کاهش یافت.
البته در این مدت، کارشناسان بهداشت و درمان آذربایجان شرقی همواره در رسانه ها تاکید می کردند که وضعیت خوب استان از نظر شیوع ویروس کرونا شکننده است و مردم نباید فریب آن را خورده و با عادی انگاری بیماری و کاستن از سطح حساسیت خود به رعایت دستورالعمل های بهداشتی، بار دیگر به گسترش این بیماری میدان دهند.
حال، تغییر نقشه رنگی کرونا در آذربایجان شرقی از آبی به زرد و نارنجی، نشان از درستی پیش بینی کارشناسان امر و کم توجهی و گاه بی توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل های بهداشتی حکایت می کند، به گونه ای روزهای گذشته به عنوان موعد یک جشن نامربوط به ایران و ایرانیان، مراکز خرید و خیابان های تبریز، آکنده از جوانانی بود که بی توجه به خطر ابتلا به کووید ۱۹ در محافل پرتردد و شلوغ شهر گرد آمده بودند.
مشاهدات میدانی خبرنگاران ایرنا در هفته های گذشته از سطح شهر تبریز، حاکی است که به رغم تاکیدات مکرر مسوولان و کارشناسان بهداشت و درمان، اماکن رفاهی جوان پسند شهر، به ویژه کافی شاپ ها و کافه هایی با نام های مختلف، پر از جوانانی است که بی‌دغدغه و نگرانی از وجود ویروس کرونا در شهر پرسه می زنند و عامل انتقال بیماری در بین دیگران هستند.

چهار شهرستان آذربایجان‌شرقی در وضعیت نارنجی کرونا هستند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به نارنجی شدن شهرستان‌های عجب شیر، آذرشهر سراب و جلفا در استان از فرمانداران شهرستان های استان خواست تا بر اساس وضعیت هر شهرستان، نسبت به اجرای دقیق محدودیت‌های خاص اقدام کنند.
علیار راستگو با بیان اینکه عادی انگاری شرایط توسط مردم، خطرناک است و احتمال افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در استان را به دنبال دارد، افزود: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تنها راهکار کاهش ابتلا و قطع زنجیره انتقال کرونا تا زمان واکسیناسیون عمومی است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه برگزاری هر گونه تجمع در استان ممنوع است، گفت: در صورت بی‌توجهی افراد به رعایت محدودیت‌های کرونایی از طریق قانون با هنجارشکنان و تهدیدکنندگان امنیت و سلامت عمومی برخورد می‌کنیم.
وی همچنین خواستار استفاده بیشتر از ظرفیت گروه های موثر، بستر رسانه و اقدامات فرهنگی برای کاهش آمار بیماری کرونا در استان شد و یادآوری کرد: شهرستان های تبریز، اهر، بستان آباد، بناب، شبستر، مراغه، مرند، ملکان و میانه در وضعیت زرد و هشت شهرستان اسکو، چاراویماق، هشترود، کلیبر، هوراند، خداآفرین، هریس و ورزقان که اغلب شهرستان های کم جمعیت هستند در وضعیت آبی قرار دارند.

نتیجه‌ رفت و آمدهای ولنتاینی را خواهیم دید

مدیر گروه بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه عادت کرده‌ایم به محض بهبود نسبی شرایط کرونایی، محدودیت‌ها را کنار گذاشته و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم، گفت: تعداد کسانی که ماسک می‌زنند، کم‌تر شده و نتیجه‌ رفت و آمدهای ولنتیانی را خواهیم دید.
سیمین خیاط‌زاده در یک گفت‌وگوی خبری با اشاره به تغییر رنگ بندی کرونایی شهرهای آذربایجان شرقی، افزود: رفت و آمدها به سمت مراکز خرید و بازارها افزایش یافته و به شکل انفجاری در حال افزایش است؛ بیشتر افراد منتظرند تا صبح شود و به بازار بروند؛ تعداد زیادی از مردم بدون دقت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مکان‌های سرپوشیده و رستوران‌ها رفته، غذا می‌خورند و به سفر می‌روند و این رفتارهای ناشی از نبود محدودیت در شهرهای زرد و آبی، منجر به بدتر شدن و تغییر رنگ شهرها می‌شود.
وی ادامه داد: هفته گذشته، عجب شیر تنها شهر نارنجی استان بود، اما الان تعداد شهرهای نارنجی به چهار مورد افزایش یافته که شامل شهرهای سراب، عجب شیر، جلفا و آذرشهر است.
وی اضافه کرد: شهرستان‌هایی مانند عجب شیر و آذرشهر در مسیر رفت و آمد جاده ای قرار گرفته‌اند و یا شهرهای توریستی مانند جلفا و شهرهایی که مردم به بازارهایشان و برای خرید بیشتر مراجعه می‌کنند، تا حدودی در تغییر رنگ بندی شهرستان‌ها موثر هستند.
وی، برگزاری مراسم‌های عروسی و عزا، دورهمی‌های خانوادگی، شب زنده‌داری‌های دوستانه و خانوادگی به ویژه در شهرستان‌های کوچک، رفت و آمد به منزل بستگان حتی با پای پیاده و در مسافت‌های کوتاه و نزدیک و در قالب پیاده‌روی را از دیگر علل احتمالی تغییر رنگبندی کرونایی شهرهای آذربایجان شرقی، عنوان کرد.
خیاط‌زاده یادآوری کرد: در وبیناری با وزارت بهداشت به فرمانداران و شبکه بهداشت و درمان شهرستان‌های مذکور تاکید شد تا علل تغییر رنگ شهرها را به درستی بررسی و اعلام کرده و محدودیت‌های لازم را با توجه به رنگ منطقه، اعمال کنند.
وی گفت: محدودیت‌ها شامل منع تردد و منع فعالیت برخی از گروه‌های شغلی باید در شهرهای نارجی استان اعمال شود تا وضعیت شهرستان به سرعت به حالت اول بازگردد، در غیر اینصورت وضعیت می‌تواند از شرایط کنونی هم بدتر شود، به عنوان مثال آذرشهر در مجاور تبریز بوده و وضعیت نارنجی این شهر می‌تواند زنگ خطری برای تبریز هم باشد.
خیاط‌زاده در خاتمه با اشاره به کاهش تعداد فوتی‌ها و موارد مبتلا به کرونا در آذربایجان شرقی، اظهار کرد: مدت‌ زیادی است که تعداد فوتی‌ها بسیار کم بوده و آمار فوتی‌های کرونا در آذربایجان شرقی در برخی روزها به یک الی دو نفر می‌رسد و تعداد بستری‌ها بسیار کم بوده و تعداد بهبودیافته‌ها و موارد ترخیص شده از بیمارستان‌ها بیشتر از موارد بستری است، بطوریکه روزانه به ازای ۱۰۰ بیمار بهبودیافته حدود ۷۵ نفر بستری می‌شوند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=14346

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.