8

۸۷ شیء تاریخی آذربایجان‌غربی در ردیف آثار منقول کشور ثبت شده است

  • کد خبر : 14380
  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
۸۷ شیء تاریخی آذربایجان‌غربی در ردیف آثار منقول کشور ثبت شده است
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: ۸۷ شی تاریخی استان در ردیف آثار منقول کشور ثبت شده که ثبت هفت مورد از این آثار در بهمن ماه امسال است.

به گزارش تبریزمن به نقل از جلیل جباری افزود: “منبر مسجد جامع ارومیه”، “پرنده سفالی تپه سوغانلوی پیرانشهر”، “سنگ قبر موزه مردم شناسی”، “پیکرک گلی تپه قره قوزلو میاندوآب”، “پاپیون مفرغی و کوزه طرحدار تپه حسنلو” و “تبر مفرغی موزه ارومیه” جزو آثاری است که در ماه جاری در ردیف آثار تاریخی ثبت شده است.

وی بیان کرد: ۱۰ اثر طبیعی استان نیز در ماه جاری در ردیف آثار ملی به ثبت رسیده است که زندان سلیمان، نبی کندی، چملی گول و زندان برنجه تکاب و سوله دوکل ارومیه جزو آثار ثبت شده استان در ردیف آثار ملی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه امسال هم چشمه “شور سو” در چایپاره و “قینرجه” تکاب واجد ارزش ثبت شناخته شده، اضافه کرد: سه مورد دیگر نیز در حال طی مراحل ثبت هستند که مجاز به ذکر نام آنها تا پایان ثبت اثر نیستیم.

وی گفت: بیش از یک‌هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی و طبیعی استان تا کنون اعم از منقول و غیر منقول در ردیف آثار ملی به ثبت رسیده اند.

تاکنون یک هزار و ۷۰۰ اثر از آثار تاریخی، طبیعی و معنوی استان در ردیف آثار ملی و ۲ اثر تخت سلیمان تکاب و قره کلیسای چالدران نیز در ردیف آثار جهانی به ثبت رسیده است که آذربایجان غربی از این حیث در رتبه هفتم تا هشتم کشور قرار دارد.

بازار ارومیه، بازار خوی، بنای سه گنبد ارومیه، مساجد جامع شهرهای استان، دژ بسطام، عمارت باغچه جوق ماکو، تپه تاریخی حسنلوی نقده و مقبره شمس تبریزی در خوی از جمله صدها آثار تاریخی ثبت شده موجود در ردیف آثار ملی در آذربایجان غربی است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=14380

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.