8

۲۰۰ حجره بازار تاریخی تبریز مرمت شد

  • کد خبر : 14452
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
۲۰۰ حجره بازار تاریخی تبریز مرمت شد
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌شرقی گفت: تعداد ۲۰۰ حجره بازار تاریخی و جهانی تبریز طی سال جاری مرمت شد.

به گزارش تبریزمن به نقل از ایرنا احمد حمزه زاده روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه عملیات مرمتی بازار تبریز به همت پایگاه میراث جهانی بازار تبریز و با جلب مشارکت اصناف و بازاریان در حال انجام است، افزود: در راستای تسهیل و تسریع روند مرمت بازار جهانی تبریز، ماهانه به صورت میانگین پروانه مرمتی ۲۰ حجره‌ از سوی پایگاه جهانی بازار برای اصناف برای مرمت مشارکتی حجره‌ها صادر می شود.

وی  ادامه داد: پیروی عملیات جامع مرمتی بازار جهانی تبریز، به صورت مستقل مرمت هر بخش از این مجموعه با اعتباری افزون بر ۴۰۰ میلیون ریال انجام گرفته است.

حمزه زاده مرمت، احیا و مراقبت از آثار تاریخی و تمدنی را جزو ضرورت‌های فرهنگی و سرمایه‌گذاری در حوزه میراث فرهنگی خواند که از نیازهای مبرم جامعه امروز و پشتوانه‌سازی برای نسل فردا است.

وی اظهار داشت: باید توجه داشت که مرمت و نگهداری درست و علمی آثار و ابنیه های تاریخی که نمایانگر و نمایشگاه حقیقی تاریخ، فرهنگ و هویت ملل مختلف است، جزو شاخص های مهم توسعه یافتگی کشورها به شمار می رود.

آذربایجان شرقی در شمال غرب ایران با داشتن افزون بر یکهزار و ۸۰۰ اثر، ابنیه و اماکن تاریخی و باستانی ثبت شده در فهرست آثار ملی، در ردیف ۵ استان نخست ایران به لحاظ تاریخی و فرهنگی قرار گرفته است.

مجموعه مسقف بازار تبریز با یک کیلومتر مربع وسعت در ۲۵ شهریور ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۰۹۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد و در سال ۲۰۱۰ نیز این مجموعه با شماره ثبت ۱۳۴۶ به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

بازار تاریخی تبریز با داشتن حدود پنج هزار و ۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه به ‌عنوان اصلی ‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=14452

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.