7

موسیقی عاشیقلار میراثی گران‌سنگ و برخاسته از دل هنرمندان است

  • کد خبر : 14541
  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱
موسیقی عاشیقلار میراثی گران‌سنگ و برخاسته از دل هنرمندان است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: موسیقی عاشیقی میراثی گران‌سنگ و برخاسته از دل هنرمندان است که باید در حفظ آن کوشید.

به گزارش تبریزمن سیدقاسم ناظمی در آیین تجلیل از ۱۹ هنرمند پیشکسوت عاشیق آذربایجان شرقی با بیان اینکه این موسیقی همواره سینه به سینه به مردم منتقل و بالنده شده است، افزود: هنر ابزاری است که فطرت و روح زیبای هنرمند را گاه در کالبد شعر، ‌ نوا، ‌ موسیقی و آثار هنری متجلی می‌ کند.

وی با اشاره به ابعاد مختلف هنر عاشیقی و جایگاه این هنر، اظهار داشت: روح کسانی که در ساحت هنر زندگی می‌کنند، نفخه‌ای از ذات الهی بوده و زمانی که این روح با خداوند که مظهر جلال و جمال و زیبایی است، انس می‌گیرد تجلی‌گاه بخشی از این زیبایی می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: هنرمندان هر کدام بر حسب ظرف و درک خود از این زیبایی مطلق، لب به سخن می گشایند و شمّه‌ای از این زیبایی را در میان مردم خود منتشر می‌کنند.

ناظمی ادامه داد: هنرمند در ضمیر پنهان خود با خدا سخن می‌گوید و این آهنگ های دلنشین و سخنان زیبا در سایه این ارتباط  به دست می‌آید، ‌ در غیر این صورت با هیچ آموزه‌آی امکان رشد ندارد.

وی با اشاره به اینکه جمع آوری تاریخ شفاهی موسیقی عاشیقی ارزشمند است، یادآوری کرد: این میراث باید به عنوان بخشی از فرهنگ ملی برای آیندگان به یادگار بماند و جمع آوری و پاسداری از این میراث بخشی منوط به اهتمام متولیان فرهنگ و هنر و بخشی منوط به عزم و همت اهالی هنر عاشیقی است.

در این مراسم که به مناسبت سالروز حماسه تاریخی ۲۹ بهمن مردم تبریز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور محدود هنرمندان برگزار شد از ولی ‌الله عبدی، ‌ حسن اسکندری، ارسلان زارعی، محمد اسکندرپور، بیاضعلی حیدرزاده، ارسلان قهرمانزاده، رضا مریخی، سخاوت محمدی، الله ویردی بخشی، ‌ حسین علیزاده، علی جمالپور، ماشاالله علی‌اکبری، انشاالله زلفی، اصغر زارعی‌سنگین، حمایت ایمانی، علی قره‌داغی، حاتم داننده، محرم آذرفام و آیاز حیدرنژاد هنرمندانی عاشیقی استان تجلیل شد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=14541

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.