7

ثبت ۷ اثر ملی منقول آذربایجان غربی در فهرست آثار ملی

  • کد خبر : 14558
  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹
ثبت ۷ اثر ملی منقول آذربایجان غربی در فهرست آثار ملی
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی از ثبت هفت اثر ملی منقول آذربایجان‌غربی در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش تبریزمن به نقل از فارس با اشاره به ثبت هفت اثر منقول آذربایجان‌غربی در فهرست آثار ملی، اظهار داشت: یکی از این آثار،«منبر مسجد جامع ارومیه» است که قدمت آن به دوران قاجاریه بازمی‌گردد.

وی تصریح کرد: مالکیت این اثر وقفی بوده و جنس منبر مسجد جامع ارومیه از چوب و ارتفاع ۳۱۴ و طول ۳۵۶ سانتی متری دارد و هم اکنون در شبستان مسجد جامع ارومیه نگهداری می شود و از سوی دیگر، تخریب جزئی به خود دیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: دومین اثر ملی ثبت شده استان، «سنگ قبر» است و این اثر نیز تخریب جزئی به خود دیده و در موزه مردم شناسی نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سومین اثر ملی ثبت شده استان «پیکرک گلی» است، افزود: قدمت این اثر منقول نیز به دوران پیش از تاریخ بازمی‌گردد و دارای ۴۲ سانتی‌متر طول و ۳۰ سانتی متر ارتفاع است و محل نگهداری آن موزه باستان‌شناسی است که بر اثر کاوش تپه قره گوزلو به وجود آمده و تخریب جزئی دیده است.

جباری اظهار داشت: «پرونده سفالی»، دیگر اثر باستانی ثبت شده برای هزاره اول پیش از میلاد است که مالکیت دولتی داشته و جنس سفال دارد و هم اکنون در مخزن موزه باستانی شناسی ارومیه نگهداری می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی افزود: این اثر تخریبی نیز که تخریب جزئی دیده بر اثر اکتشاف در محوطه باستان شناسی قلات سوغانلو به دست آمده است.

وی با اشاره به ثبت ملی«پاپیون مفرغی»، بیان کرد: قدمت این اثر منقول به دوران مفرغ بازگشته و دارای مالکیت دولتی است و از تپه حسنلو کشف شده و هم اکنون نیز در موزه باستان شناسی ارومیه نگهداری می‌شود.

جباری «کوزه طرح دار» را نیز از جمله آثار ملی ثبت شده آذربایجان‌غربی عنوان کرد و گفت: قدمت این اثر هزاره دوم قبل از میلاد بوده و جنس آن از فلز مفرغ است و از تپه حسنلو کشف شده و هم اکنون در موزه حسنلو نگهداری می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی اظهار داشت: اثری مانند «سر علم عزاداری» نیز به دوران صفویه بازمی گردد و از جنس فلز مفرغ است و روی آن خط نسخ شکسته برجسته وجود دارد و هم اکنون این اثر ملی ثبت شده در سالن موزه مردم شناسی نگهداری می شود.

وی با اشاره به اثر گل مهر ساسانی با نقش «‌سپهبد اسب سوار»، بیان کرد: قدمت این اثر ملی ثبت شده به دوران ساسانی بازمی گردد و دارای نقش برجسته با نقوش انسانی و حیوانی بوده و نحوه دستیابی آن نیز توقیفی بوده است.

جباری تصریح کرد: همچنین محل نگهداری این اثر سالن موزه باستانی شناسی خوی است و هم اکنون تخریب جزئی به خود دیده و مالکیت دولتی دارد.

وی با اشاره به اینکه هفتمین اثر ملی ثبت شده نیز تبر مفرغی است، اظهار داشت: قدمت این اثر که به دوران مفرغ بازمی گردد از تپه رسول مهاباد کشف شده و با مالکیت دولتی و تخریب جزئی در مخزن موزه باستان شناسی ارومیه نگهداری می شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=14558

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.