8

شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی در مسیر توسعه

  • کد خبر : 14617
  • ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی در مسیر توسعه
شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی در هفت سال اخیر به رغم محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی و مالی ناشی از آن، به پویایی و توسعه ولو با سرعت اندک ادامه داده است.

به گزارش تبریزمن به نقل از ایرنا، در تبیین توسعه شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی در سال های گذشته، اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که تنها در ۲ ماه گذشته طرح های جدید یا توسعه ای واحدهای تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری حدود ۸۳۷ میلیارد تومانی و ۶۴ میلیون یورویی در این شهرک ها به بهره برداری رسیده که رقم چشمگیری محسوب می شود.

آذربایجان شرقی ۵۶ شهرک و ناحیه صنعتی دارد که ۱۰ مورد از آنها شهرک های خصوصی و تقریبا همه سرمایه گذاری های آن مربوط به بخش خصوصی است، به گونه ای که بنا بر اعلام اخیر محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی، ۴۰ درصد واحدهای تولیدی مستقر در شهرک سرمایه گذاری خارجی تبریز متعلق به سرمایه گذاران ترکیه ای است.

شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی علاوه بر اشتغالزایی برای بیش از ۱۰ هزار نفر و گردش مالی سالانه دهها هزار میلیارد تومان در برهه های زمانی حساس مانند شیوع کرونا، با تغییر ساختارها و شیوه های کاری به کمک هموطنان مان آمده اند به گونه ای که امروزه واحدهای فعال در این شهرک ها ظرفیت تولید سالانه ماسک خود را به ۸۹ میلیون عدد رسانده اند، ضمن اینکه ۱۵ واحد تولید مواد ضدعفونی کننده با ظرفیت تولید ۳۷.۸ تن علاوه بر تامین نیاز داخلی، از ظرفیت لازم برای صدور محصولات خود به کشورهای خارجی برخوردار شده اند.

شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی از ابتدای دی ماه امسال شاهد افتتاح طرح های جدید یا توسعه ای خوبی در مناطق مختلف استان بوده اند که گام عملی در راستای تحقق جهش تولید و رونق آن محسوب می شود؛ البته بخش عمده این افتتاح ها در دهه فجر امسال روی داد تا شیرینی دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی در کام مردم،  صنعتگران و تولیدکنندگان در عمل معنا شود.

اواسط دی ماه امسال بود که فاز نخست یک مجتمع فولادی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهرک صنعتی بناب به بهره برداری رسید؛  برای ساخت فاز اول این مجتمع در زمینی به مساحت ۱۰۰ هزار مترمربع، ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده؛  ظرفیت تولید فاز اول این کارخانه ۲۰۰ هزار تن بیلت فولاد ساده کربنی و کم آلیاژ (حاصل از ذوب) در سال است که در زمینه تولید مقاطع فولادی کاربرد دارد؛  کل سرمایه گذاری این مجتمع فولاد ۵۰۰ میلیارد تومان است و با بهره برداری از آن برای ۱۰۱ نفر به‌طور مستقیم فرصت شغلی ایجاد شده است.

در این مقطع زمانی همچنین یک واحد صنعتی در حوزه فرآوری کشمش با ظرفیت فرآوری ۶ هزار تن کشمش در سال در زمینی به وسعت ۴۰ هزار مترمربع با زیربنای ۴ هزار مترمربع و سرمایه گذاری ۲۵ میلیارد تومانی و ۸ میلیون یورویی به بهره برداری رسید؛  این واحد صنعتی برای ۵۵ نفر شغل مستقیم به‌وجود آورده است.

سیزدهم دی ماه امسال نیز در سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، خط تولید محصولات جدید بزرگ ترین گروه صنایع غذایی آذربایجان شرقی با سرمایه گذاری ریالی ۲۴۰ میلیارد تومان و ارزی ۵۶ میلیون یورویی، اشتغالزایی یکهزار نفری  به بهره برداری رسید؛  خطوط تولید جدید این گروه، ظرفیت تولید ۲ هزار ۸۰۰ تن دراژه شکلاتی، پنج هزار تن انواع کیک، ۵۲ هزار تن ظروف پلاستیکی و پری فرم، ۳۰ هزار تن تافی و فوندانت، ۱۵ هزار تن آب میوه تتراپک و یک هزار تن بستنی را دارد.

در تبیین تلاش برای توسعه شهرک های صنعتی شهرستان های ۲۱ گانه آذربایجان شرقی، اشاره به این نکته ضروری است که هشت میلیارد تومان طرح عمرانی در شهرک ها و نواحی صنعتی شهرستان هشترود در دست اقدام می باشد که این مبلغ برای اجرا و تکمیل پروژه های عمرانی و زیر ساختهای  و اجرای امکانات اختصاص یافته است.

در هفتمین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی امسال نیز یک واحد تولید کننده انواع تبلت و تلفن همراه مستقر در شهرک صنعتی مراغه افتتاح شد؛  این واحد تولیدی با سرمایه گذاری افزون بر ۲۰۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی مستقیم ١۵٠ نفری تنها واحد تولید کننده تبلت و تلفن همراه در شمالغرب کشور است؛ فاز توسعه ای این شرکت نیز با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد تومانی در دست احداث می باشد.

در همین روزها یک واحد تولیدی صنایع آلومینیوم با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومانی و فراهم شدن ۱۲۰ فرصت شغلی با میزان تولید سالانه ۴ هزار تن در  زمینی به وسعت ۱۰ هزار متر مربع در شهرک صنعتی عالی نسب تبریز افتتاح شد.

بیستم بهمن امسال هم یک واحد تولید صنایع غذایی در زمینی به وسعت یکهزار و ۵۵۰ هزار مترمربع با سرمایه گذاری ۶ میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان، اشتغالزایی مستقیم برای هشت نفر و ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ تن نبات و ۳۰۰ تن پنیر در شهرستان بناب به بهره برداری رسید و فردای آن روز فاز نخست یک واحد تولید کننده ظروف یکبار مصرف بسته بندی مواد غذایی در شهرک صنعتی شهرستان شبستر با سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد تومانی و اشتغالزایی مستقیم برای ۳۰ نفر افتتاح شد.

 شهرک سرمایه گذاری خارجی در ۲۰ کیلومتری غرب تبریز به سمت صوفیان واقع شده است

احداث ۹۲ واحد تولیدی جدید در شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی 

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی اعلام کرد: در ۹ ماهه امسال ۹۲ واحد صنعتی با هزینه ۷۹۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان با اشتغالزایی یکهزار و ۵۸۸ نفر در سطح استان ایجاد شده است.

مرتضی نیرومند افزود: ۸۶ درصد از واحدی‌های صنعتی استان فعال بوده و به صورت منظم در امر تولید هستند و تلاش می کنیم ۱۴ درصد واحدهای غیرفعال در سال آینده فعال سازی شوند.

وی با بیان اینکه همچنین در این مدت برای ۳۲۷ واحد قرار داد واگذاری زمین امضا و ۱۵۶ هکتار زمین صنعتی برای ایجاد واحدهای صنعتی واگذار شده است، گفت: در زمینه قرارداد امضا شده شاهد افزایش ۶۹ درصدی و زمین واگذار شده رشد ۱۱۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

وی یادآوری کرد: در مجموع ۱۰ شهرک صنعتی غیر دولتی در استان وجود دارد که از این تعداد ٧ شهرک دارای پروانه بهره برداری و ۳ شهرک دارای پروانه تاسیس است؛ ۲۰ پرونده نیز جهت احداث شهرک صنعتی غیردولتی در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی آذربایجان شرقی، کل شهرک‌های صنعتی غیردولتی را ۵٢٠ هکتار، میزان اشتغال ۱۱ هزار و ۹۱۶ نفر اشتغال، مقدار آب تامین شده ١٧۴ لیتر بر ثانیه، برق تامین شده ١٠۶ مگاوات و مقدار گاز تامین شده این شهرک ها را نیز ۴٠ هزار متر مکعب در ساعت اعلام کرد.

وی افزود : معاونت صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی استان با همکاری ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، بانک های استان و و همچنین ارایه خدمات مشاوره به واحد های راکد توانسته است ۴۰ واحد راکد تولیدی را در شش ماهه اول سال جاری به چرخه تولید بازگرداند و برای ۳۱۷ نفر اشتغال ایجاد و یا تثبیت شغل شد.

نیرومند اسکویی خاطرنشان کرد: با توجه به نامگذاری سال ۹۹ به عنوان سال جهش تولید توسط مقام معظم رهبری عمل به این شعار یک تکلیف بوده و تلاش برای رفع موانع تولید واحدهای صنعتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان با توجه به منویات رهبر انقلاب یکی از وظایف مهم شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی می باشد.

 شهرک صنعتی شبستر در ۶۰ کیلومتری غرب تبریز واقع شده است

استقرار یک هزار و چهار واحد صنعتی در شهرک‌های خصوصی آذربایجان‌شرقی

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی نیز گفت: در واحدهای فعال مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان تعداد ۶۰ هزار و ۳۶۰ نفر به صورت مستقیم مشغول فعالیت هستند.

سهراب فیض‌زاده اظهار کرد: در استان ۵۶ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب دولتی وجود دارد که از این تعداد ۵۳ شهرک و ناحیه صنعتی دارای زمین و سه مورد نیز در مرحله مکان‌یابی است.

وی افزود: از تعداد ۵۳ شهرک و ناحیه صنعتی دارای زمین استان ۴۸ شهرک و ناحیه صنعتی به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند که تا حد قابل قبولی زیرساخت‌های آنها تکمیل شده و هفت شهرک صنعتی نیز تخصصی است.

فیض‌زاده با بیان اینکه ۲ مرکز فناوری کسب و کار در شهرک‌های صنعتی شهید سلیمی و فناوری خودرو مستقر شده است، ابراز داشت: یک شهرک فناوری تخصصی خودرو در استان استقرار یافته که وظیفه پشتیبانی نرم‌افزاری از واحدهای صنعتی را دارد و در زمینه قطعات خودرو فعالیت می‌کند.

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در ۴۸ شهرک و ناحیه صنعتی  که به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند، ۴ هزار و ۶۲۰ فقره قرارداد واگذاری زمین صورت گرفته است که به سرمایه‌گذاران واگذار شده و از این تعداد ۲ هزار و ۵۷۶ قرارداد به مرحله بهره‌برداری رسیده و در حال تولید است.

وی یادآوری کرد: در واحدهای فعال مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان تعداد ۶۰ هزار و ۳۶۰ نفر به صورت مستقیم مشغول فعالیت هستند و از لحاظ وضعیت عمومی و شاخص‌های کشوری با فاصله بسیار کم در رتبه سوم کشوری  قرار گرفته‌ایم.

فیض‌زاده با بیان اینکه ۱۰ مورد شهرک صنعتی غیر دولتی در دست اقدام داریم، اعلام کرد: در شهرک‌های خصوصی حدود  یک‌هزار و چهار واحد صنعتی مستقر شده است که از میان آنها ۸۱۵ واحد به بهره‌برداری رسیده و در حدود ۷ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است.

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی، اضافه کرد: از لحاظ شهرک‌های غیر دولتی رتبه دوم کشوری را داریم که امیدواریم با بهره‌برداری رسیدن واحدهایی که در دست اقدام می‌باشند بتوانیم رتبه اول کشوری  را به دست بیاوریم.

وی به وضعیت زیرساخت‌های شهرک‌ ها و نواحی صنعتی استان نیز اشاره و اضافه کرد: حدود یک‌هزار و ۱۵۰ لیتر بر ثانیه نیاز آبی در فاز عملیاتی شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان وجود دارد که از این مقدار ۷۹۸ لیتر بر ثانیه آب  تامین شده است و ۳۵۲ لیتر بر ثانیه کمبود آب در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان وجود دارد.

فیض‌زاده افزود: در زمینه برق ۸۰۴ مگاوات نیاز فاز عملیاتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان وجود دارد که از این مقدار ۴۴۳ مگا وات تامین شده است و  ۳۶۱ مگاوات کمبود برق به‌صورت فوری  وجود دارد.

وی متذکر شد: جوابگوی استقرار واحدهای صنعتی در سال جهش تولید نیستیم ولی به علت بالا بودن تقاضا مجبوریم با وجود کمبود زیر ساخت زمین صنعتی واگذار کنیم و اگر نتوانیم حداقل امکانات و زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی را محقق کنیم، امکان و اجازه واگذاری به سرمایه‌گذاران به ما داده نمی‌شود.

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود شهرک صنعتی سرمایه‌گذاری خارجی را یکی از افتخارات استان آذربایجان‌شرقی دانست و گفت: این شهرک یکی از شهرک‌های بی‌نظیر و جزو فعال‌ترین و تمیزترین شهرک‌های صنعتی کشور است و استان‌های دیگر تلاش می‌کنند از این شهرک الگوبرداری کنند.

وی با بیان اینکه شهرک سرمایه‌گذاری خارجی آذربایجان‌شرقی رتبه اول برترین شهرک صنعتی کشور را طی سال‌های گذشته به دست آورد است، ابراز کرد: در این شهرک واحدهای تولیدی برای توسعه یا تکمیل ظرفیت خود نیاز شدید به زیرساخت برق دارند.

فیض‌زاده یادآور شد: یکی دیگر از شهرک‌ها صنعتی بسیار خوب استان شهرک صنعتی سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است که در کنار شهر تبریز و در مسیر آزادراه تبریز _ سهند واقع شده است.

 استاندار آذربایجان شرقی در بازدید از یک واحد تولیدکننده مواد ضدعفونی کننده در شهرک صنعتی شهید سلیمی

شهرک های صنعتی و کرونا 

شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی از زمان شیوع کرونا تاکنون خدمات زیادی در زمینه تولید مواد ضدعفونی، دستکش و ماسک و اکسیژن طبی انجام داده اند؛ در این راستا بیستم آذر ماه امسال یک واحد تولید کننده اکسیژن طبی و صنعتی با ظرفیت تولید ۱۰ تن در روز در زمینی به وسعت ۶ هزار متر مربع در شهرک صنعتی بستان آباد افتتاح شد؛  سرمایه گذاری انجام شده برای احداث این واحد ۴۰ میلیارد تومان است؛ این واحد تولیدی اکسیژن طبی برای ۱۸ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کرده و حدود ۴۰ درصد مصرف اکسیژن طبی و صنعتی استان را تامین می‌کند.

افزایش سه برابری تولید مواد ضدعفونی کننده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی آذربایجان شرقی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی در مورد تولید جهشی اقلام مورد نیاز در روزهای کرونایی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان گفت: ظرفیت تولید مواد ضدعفونی کننده در استان پس از شیوع کرونا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

نیرومند اسکویی با اشاره به افزایش چند برابری ظرفیت تولید مواد ضدعفونی کننده، ماسک و مواد شوینده در واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی استان، اظهار کرد: ۱۰ واحد تولید کننده مواد شوینده مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی آذربایجان شرقی در تلاش هستند تا در این روزهای بحرانی  نیازهای استان و کشور را به این محصولات برطرف کنند.

وی افزود: میزان تولید روزانه این واحدها قبل از شیوع کرونا ۹۹٫۷ تن بوده که اکنون به ۱۱۸٫۵ رسیده است.

وی همچنین با اشاره به وجود ۱۵ واحد صنعتی تولید کننده مواد ضدعفونی در شهرک‌های و نواحی صنعتی استان، اضافه کرد: میزان تولید روزانه این واحدها قبل از شیوع کرونا ۹.۴ تن بوده که اکنون به ۳۷.۸ تن رسیده است.

وی با بیان این‌که سه واحد تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان نیز در راستای تولید لباس های ایزوله یکبار مصرف بیمارستانی فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: میزان تولید این واحدهای تولیدی از ۳.۵ تن به ۹ تن رسیده است.

نیرومنداسکویی ادامه داد: الکل، ژل ضد عفونی، لباس ضد ویروس، مایع دستشویی، دستمال کاغذی، محلول‌های ضد عفونی و لباس بیمارستانی از جمله تولیدات این واحدهای صنعتی می باشد و بسیاری از واحدها که امکان تغییر خط تولید خود را داشتند، به تولید مواد ضدعفونی‌کننده رو آورده‌اند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی با بیان اینکه تولید اکسیژن یکی از نیازهای ضروری و حیاتی در درمان بیماران مبتلا به کرونا است، اظهار کرد: همچنین واحدهای تولید اکسیژن در شهرک‌های صنعتی مستقر بوده و در تامین اکسیژن مورد نیاز مراکز درمانی و بیمارستانی استان نقش بسزایی دارند.

وی همچنین از وجود واحدهای تولیدی انواع ماسک در شهرک‌های و نواحی صنعتی آذربایجانشرقی خبر داد و گفت: ظرفیت تولید سالانه این واحدهای تولیدی ۸۹ میلیون عدد ماسک است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=14617

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.