23
با بررسی باستان شناسی فرهنگ حسونا در عراق و سولدوز در ایران؛

آذربایجان، خاستگاه سومریان در ۸۰۰۰ سال پیش!

  • کد خبر : 14690
  • ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
آذربایجان، خاستگاه سومریان در ۸۰۰۰ سال پیش!
این مقاله خلاصه ای از سری کتب آذربایجان باستان( جلد هشتم) نوشته رحیم بقال اصغری می باشد،که در سه ماهه نخست سال آینده با عنوان"آذربایجان و حسونا در هزاره ششم قبل از میلاد" منتشر خواهد شد.

به گزارش تبریزمن زمانی که تمدن شگرف سومر کشف شد و با بررسی اجمالی تصور گردید چندان ارتباطی با تمدنهای باستانی شناخته شده وجود ندارد بی آنکه از منظر لغات باستانی در آذربایجان مورد مداقه قرار گیرد یا کاوشهای دامنه دار دهه شصت میلادی در شمالغرب ایران صورت گیرد و گزارشه ایشان در ده سال اخیر منتشر شود، غربیون با دست و دلبازی فراوانی به تمجید و تحسین این تمدن پرداختند.کتب متعددی در باب اخترعات و ابتکارات سومریان نوشتند و قوانین این تمدن بزرگ را ستودند غربیون سومریان را به عنوان اولین صاحبان تمدن بزرگی که هم مکتوبات داشتند هم در نجوم و پزشکی و شهر نشینی و هنر سر آمد دیگران بودند، معرفی کردند.نه نیاکانی برایشان متصور بود و نه وراث قابل احترامی…

از همان روزهای نخست که کتیبه ها رمز گشایی شدند سومرلوگهایی متوجه شباهتهای زبانی و فرهنگی بین ترکهای ساکن آذربایجان باستانی و سومریان شدند یک نوع رازداری در این خصوص از هر سو آغاز شد. گرچه در شیوه کلی منشا سومریان از سوی محافل آکادمیک غرب هرگز قطعا رد یا تایید نشده و حتی زبانشناسی نیز بر خالف محققین کشورهای ترک زبان این زبان را ایزوله و تک خانواده می نامند و با دادن آدرسهای اشتباهی جامعه جهانی در یک سردرگمی نگه داشته شده، اما امروزه در عصر انفجار اطلاعات و بر اساس داده های باستان شناسی موضوع عیان می شود. پرده ها فرو می ریزد و ما مالحظه می کنیم در این رابطه علیرغم وجود مستندات کافی این امر به خود ما وا گذاشته شده تا با چسیاندن قطعات پازل این تصویر زیبای باستان را نمایان کنیم.

آذربایجان باستانی از تمدن آنو در جنوب ترکمنستان تا شمال خراسان و شمال ایران تا آناتولی به مرکزیت وان و قفقاز در شمال تا دشت قزوین و شوش را شامل می شد یک همگونی فرهنگی مادی معینی در این جغرافیا حاکم بود. یک همگونی کامل در این جغرافیا از نظر صنعت و سبک هنری و اداب و رسوم و اساطیر حاکم بود که با دیگر تمدنها تفاوت آشکاری داشت. باستان شناسان نیز کم کم متوجه این همگونی شدند این در حالی بود که منطقه در اختیار کاوشگران اروپایی و آمریکایی بود.

در غیاب داده ها و گزارش از الیه ها و نوع شناسی و آزمایشات در دسترس کالم تنها داده ماضی برای اعالم چنین ارتباطی بود و شاید هومل آلمانی شاخته ترین فرد و پیشرو در این عرصه بود که با یافتن کلمات متعدد مشترک متوجه این اشتراکات شد اما در عین حال با گسترش اطالعات ما از لغات سومری متوجه شباهتهای بیشتری شدیم. در این زمان بود که محققینی از کشورهای ترک زبان از ترکمنستان و آذربایجان و ترکیه تا ایران مقاالت و کتب متعددی در این رابطه نوشتند و با وجود تالش دیگر کشورها حتی کامرونی یا آلمانی در یافتن کلمات مشترک این ترک زبانها بودند که با صدها کلمه مشترک و هم ریشه این همزبانی تاریخی را اثبات کردند.

در این میان با وجود اینکه دنیای غرب هرگز منکر این اشتراکات نشد و از نظر علمی قادر به رد این وجود مشترکات نیز نشده است. امری که با حجم سهمگین داده های زبانی،باستان شناسی و تعابیر متلایر های هنری روز به روز شفاف تر خواهد شد.

ادامه مقاله را از فایل pdf زیر بخوانید:

https://aazaranjoman.ir/wp-content/uploads/2021/02/Sumer-Azarbaijan-600BC.pdf

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=14690

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.