7

پل فیروز آباد به عنوان اولین سازه صنعتی اردبیل به ثبت ملی رسید

  • کد خبر : 14818
  • ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
پل فیروز آباد به عنوان اولین سازه صنعتی اردبیل به ثبت ملی رسید
معاون میراث فرهنگی اداره‌ کل‌میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل گفت: پس از 86 سال از زمان ساخت پل فیروزآباد شهرستان کوثر، فرایند ثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور تکمیل شد.

به گزارش تبریزمن به نقل از ایسنا معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل اظهار کرد: کار ثبت پل فیروزآباد به عنوان نخستین اثر معماری صنعتی استان اردبیل در فهرست آثار ملی به اتمام رسید.

وی ادامه داد :  پل فیروزآباد در سال ۱۳۱۲ هجری شمسی با مشارکت مهندسان اتریشی و ایتالیایی بر روی رودخانه “گیوی چای” در بخش  فیروز آباد شهرستان کوثر احداث شده است و در حال حاضر  این پل از آثار تاریخی منحصربه فرد شهرستان کوثر محسوب می‌شود.»

کریم لطفی افزود : این پل ۲۰متر طول، ۱۵ متر ارتفاع و پنج متر عرض دارد و با یک دهانه قوس بیضی شکل که با دو هلال بزرگ و کوچک دو صخره سنگی بزرگ را به هم متصل می کند.

وی تصریح کرد: پل فیروزآباد با مصالح بتن خام اجرا شده است  و اگرچه هیچ‌گونه میلگردی در سازه آن به کار نرفته است، اما جزو سازه‌های صنعتی مستحکم کشور به شمار می‌رود.

لطفی اضافه کرد: ظاهرا این پل با هدف بهره‌برداری نظامی و انتقال سریع اداوت جنگی به مرزهای شوروی سابق ساخته شده است و از لحاظ  فرم و مصالح، این پل با پل‌های سنتی ایران متفاوت است و به  سبک پل های  اروپایی ساخته شده است .

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل عنوان کرد:  احداث به دوره پهلوی اول برمی گردد و جزو اولین سازه‌های صنعتی کشور به شمار می‌رود که از لحاظ مصالح  با مصالح سنتی ساخت پل‌های ایران مطابقت ندارد.

لطفی ادامه داد: ساخت این پل چهار سال  طول کشیده است و در حال حاضر نیز  قابل استفاده است و از سال ۱۳۸۸ به بعد طی چند مرحله توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل مرمت شده است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=14818

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.