23

«تئاتر شهر» تبریز جان دوباره می‌گیرد

  • کد خبر : 14742
  • ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
«تئاتر شهر» تبریز جان دوباره می‌گیرد
ساختمان «تئاتر شهر» تبریز که سالیان دراز پاتوق علاقه‌مندان عرصه نمایش و تئاتر آذربایجان‌شرقی بوده و در مقطعی به دلیل فرسودگی بنا و تعمیرات ناشی از آن دچار رکود ورخوت شده بود، جان دوباره‌ای گرفته و با آغاز فعالیت مجدد خود، فعالان این حوزه را برای رشد و بالندگی در آغوش می‌گیرد.

به گزارش تبریزمن به نقل از ایرنا، ساختمان «تئاتر شهر» تبریز، بخشی از ساختمانی تاریخی در ضلع شمال شرقی میدان دانشسرای این شهر است که کتابخانه معروف «تربیت» نیز در آن واقع شده است؛ قدمت این ساختمان به اوایل قرن حاضر شمسی برمی گردد و در محلی واقع شده که در دوره قاجار به «میدان مشق» معروف بود و سربازان اشغالگر روسیه تزاری در عاشورای ١٢٩٠ شمسی، ثقه الاسلام و یارانش را به جرم وطن خواهی در آنجا به دار زدند.

ساختمان «تئاتر شهر» تبریز به تبعیت از همتای بزرگ تر خود در تهران، در دهه های اخیر به محمل و محفل اصلی بازنمایی فعالیت های نماشی این کلان شهر به عنوان خاستگاه نمایش نمایشنامه نویسی ایران زمین تبدیل شده و محل آن در بافت مرکزی تبریز به مانند برندی برای هنر نمایش تبریز و آذربایجان شرقی محسوب می شود؛ اما همان گونه که در سطور بالا ذکر شد، قدمت ۱۰۰ ساله بنای ساختمان محل استقرار «تئاتر شهر» تبریز و سست شدن پایه های آن در سال های اخیر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را ناگزیر از تعطیلی محل برای مرمت و بازسازی آن کرد.

هر چند طرح مرمت و بازسازی ساختمان ءتئاتر شهر» تبریز به دلیل رویه معمول و مالوف حوزه فرهنگ مبنی بر کمبود اعتبارات، به درازا کشید، اما با پیگیری های انجام شده، این طرح اکنون ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای حضور اهالی نمایش به عنوان صاحبخانه اصلی آن در هفته های آتی آماده می شود.

در تشریح اهمیت مرمت و بازسازی ساختمان «تئاتر شهر» به عنوان مامن اصلی فعالان هنر نمایش تبریز و آذربایجان شرقی، اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که  تئاتر این خطه در سال‌های اخیر با همت و همراهی اصحاب تئاتر، به لحاظ کمی و کیفی از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و فعالان این عرصه حضوری کارآمد و موثر داشته‌اند.

البته ناگفته نماند که فعالان عرصه نمایش آذربایجان شرقی به عنوان فعال ترین استان کشور بعد از تهران، با توجه به رشد و تعالی این هنر در بیش از یک دهه اخیر، نیازمند فضاهایی به مراتب بزرگ تر و متعدد هستند تا استعدادهای فراوان ناشناخته در این حوزه تاثیرگذار، شناسایی و شکوفا شوند و اقتصاد هنر در این شاخه اندکی جان گیرد.

 

سیدقاسم ناظمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی

فعالیت دوباره تئاتر شهر تبریز اقتصاد هنر استان و تبریز را رونق می دهد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به صبغه تاریخی تبریز و آذربایجان شرقی در حوزه هنر تئاتر، می گوید: آذربایجان شرقی و تبریز از نظر هنر نمایش بعد از تهران دومین استان و شهر فعال در کشور بوده و بیشترین دانش آموخته را در این حوزه دارد.

سیدقاسم ناظمی، با بیان اینکه تئاتر شهر تبریز محلی ارزشمند برای حضور و فعالیت فعالان این حوزه هنری است، می افزاید: ساختمان تئاتر شهر تبریز با داشتن یک سالن اصلی و ۲ سالن پلاتو نمایش به علت وجود مشکل ایمنی در ساختمان آن و عدم امکان برای فعالیت گروه های نمایشی تعطیل شد.

وی اظهار می کند: در زمان تعطیلی این محل، با حمایت مجموعه استان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارهای زیرساختی و عمرانی برای مقاوم سازی این ساختمان انجام شده و برای جوابگویی بیشتر به نیاز مخاطبان و گروه های نمایشی ۲ سالن پلاتو دیگر به آن اضافه شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به پیشرفت ۹۹ درصدی کارهای عمرانی این ساختمان، می گوید: علاوه بر انجام کارهای زیرساختی، تمام صندلی های سالن اصلی این ساختمان تعویض شده و در حال نصب است.

ناظمی، با اظهار امیدواری برای بهره برداری از این مجموعه در آستانه روز تئاتر و هفتم فروردین سال ۱۴۰۰، ادامه می دهد: سالن های نمایش تئاتر شهر تبریز متناسب با استانداردهای ملی بازسازی شده و فقط کارهای مربوط به ظریف کاری سالن و خرید و نصب تجهیزات مرتبط با نمایش مانند نور و صدای آن ها باقی مانده است که برای انجام این کارها نیاز به ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار است.

بازدید ناظمی و تعدادی از متولیان حوزه تئاتر استان از روند بازسازی ساختمان تئاتر شهر تبریز

وی یادآوری می کند: از سال گذشته و امسال در حوزه بهسازی، مقاوم سازی و تعمیر و تجهیز ساختمان تئاتر شهر تبریز سه میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است که از این اعتبار ۹۰۰ میلیون تومان از منابع استانی و بقیه نیز از منابع داخلی و اعتبارات وزارتخانه هزینه شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه با فعالیت دوباره تئاتر شهر تبریز اقتصاد هنر در این استان و تبریز رونق می گیرد، می گوید: تعطیلی این مجموعه به علت محدودیت سالن نمایش در این شهر به اقتصاد هنر لطمه وارد کرد و گروه های نمایشی برای اجرای نمایش در نوبت انتظار ماندند که با آغاز دوباره فعالیت آن و راه اندازی سالن های نمایش علاوه بر رفع نوبت بندی گروه های نمایشی، تولید تئاتر در این شهر و استان سرعت می گیرد.

ناظمی، می افزاید: فعالیت دوباره این مجموعه همچنین تاثیر مستقمی در اشتغال هنرمندان این حوزه، توسعه فرهنگ در فضای عمومی جامعه و حفظ مخاطبان علاقه مند به حوزه تئاتر در استان به ویژه تبریز و افزایش قدرت انتخاب آنان برای دیدن آثار به نمایش گذاشته در سالن های مختلف می شود.

وی اظهار می کند: برای پررنگ کردن حوزه هنر در فضای عمومی جامعه نیاز به زیرساخت های مختلفی است تا دسترسی مردم به این آثار هنری از حالت تشریفاتی خارج و امکان پاسخگویی برای سلیقه های مختلف برای دیدن اثرهای مورد علاقه فراهم شود.

روح الله متفکرآزاد، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در بازدید از روند بازسازی ساختمان تئاتر شهر تبریز

فعالیت دوباره تئاتر شهر تبریز نقش بسزایی در بازیابی جایگاه فاخر این شهر در حوزه نمایش ایفا می کند       

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر نیز با اشاره به صبغه‌ تبریز در هنر تئاتر، می گوید: اتمام طرح بازسازی تئاتر شهر تبریز و از سرگیری فعالیت های هنرمندان در این مجموعه می‌تواند به بازیابی جایگاه فاخر تبریز در این عرصه کمک کند.

روح الله متفکرآزاد، با بیان اینکه بازسازی ساختمان تئاتر شهر تبریز از جمله طرح‌های فاخر و بزرگ استان است، می افزاید: با اتمام عملیات این طرح اتفاقات خوبی در عرصه فرهنگ و هنر استان روی می دهد.

وی اظهار می کند: بازگشایی و از سرگیری دوباره فعالیت های تئاتر شهر تبریز، پاسخگوی بخشی از نیازهای اهالی فرهنگ و هنر این شهر بوده و باید با همکاری و هفکری مسوولان و دست اندرکاران این عرصه گام‌های مثبتی برای رشد فرهنگ و هنر این منطقه برداشته شود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر می گوید: آذربایجان شرقی جزو استان هایی است که بیشترین دانش آموخته را در حوزه‌ هنر نمایش دارد و استقبال کم نظیر مخاطبان و تعداد بازدیدکنندگان از تئاتر در این شهر نشان از عمق و گستردگی این هنر دارد.

متفکرآزاد، با اشاره به اینکه اقتصاد فرهنگ و هنر و به تبع آن تئاتر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ادامه می دهد: اتمام این پروژه‌ها هم برای مسوولان استان و هم اهالی فرهنگ و هنر دغدغه‌ای جدی محسوب می‌شود و باید با ایجاد زمینه‌های لازم، پروژه‌های یاد شده به مرحله‌ بهره‌برداری برسد.

احمد رجب پور، رییس انجمن نمایش آذربایجان شرقی

بازگشایی دوباره تئاتر شهر تبریز موجب افزایش انگیزه هنرمندان برای تولید آثار نمایشی می شود

رییس انجمن نمایش آذربایجان شرقی می گوید: تئاتر شهر تبریز به نوعی مرکزیت برای پاتوق هنرمندان بوده و بازگشایی آن از لحاظ روحی و روانی تاثیر بسزایی در افزایش انگیزه هنرمندان تئاتر این شهر برای تولید آثار نمایشی و ادامه فعالیت آن ها می گذارد.

احمد رجب پور، با بیان اینکه هم اکنون صندلی های اصلی سالن تئاتر شهر جاگذاری شده و عملیات بازسازی آن تا پایان امسال به پایان می رسد، می افزاید: تئاتر شهر تبریز دارای پنج سالن کوچک و بزرگ بوده که فعالیت دوباره آن ها می تواند تا حدودی مشکلات هنرمندان تئاتر این شهر را از نظر کمبود سالن برطرف کند.

رییس انجمن نمایش آذربایجان شرقی می گوید: به جز سالن اصلی سایر سالن ها در حد مسکن برای فعالیت هنرمندان به حساب می آید چراکه از استاندارد لازم برای اجرای گروه های نمایشی برخوردار نیستند.

رجب پور، با اشاره به اینکه ظرفیت شهر تبریز بر اساس جمعیت آن نیاز به سالن های بیشتری با استانداردهای لازم دارد، ادامه می دهد: بیشتر سالن های موجود در تبریز از استاندارد لازم برخوردار نبوده و برای اجرای نمایش مناسب نیستند و از سالن های سازمان ها و دستگاه های دولتی به عنوان آمفی تئاتر مورد استفاده قرار می گیرد.

وی یادآوری می کند: با توجه به اینکه دولت توان مالی لازم برای احداث سالن های نمایشی ندارد برای رفع کمبود سالن های نمایشی و ایجاد سالن های جدید باید مشوق های لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در این عرصه ارایه شود.

رییس انجمن نمایش آذربایجان شرقی می گوید: فعالیت های فرهنگی به علت درآمدزا نبودن، انگیزه ای برای سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد نمی کند بنابراین نیاز است با اعطای تسهیلات کم بهره و واگذاری زمین، بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری در این حوزه راغب کرد.

رجب پور، اضافه می کند: هم اکنون بیش از ۴۰۰ دانش آموخته تئاتر در تبریز وجود دارد که با عشق و علاقه در این عرصه فعالیت می کنند ولی اگر نتوانند از این راه کسب درآمد کنند مجبور می شوند برای کسب درآمد به حوزه های دیگر روی بیاورند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=14742

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.