8

ساخت نخستین منظومه فضایی کشور، نشانه رشد فناورانه آذربایجان‌غربی

  • کد خبر : 14994
  • ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴
ساخت نخستین منظومه فضایی کشور، نشانه رشد فناورانه آذربایجان‌غربی
پیشرفت علم و فناوری در کنار گسترش اقتصاد و صنعت یکی از راهکارهای رشد کشور است که می‌تواند شتاب توسعه در دیگر بخش ها را نیز بیشتر کند و راه اندازی نخستین منظومه فضایی کشور توسط فناوران آذربایجان‌غربی، روند تعالی علم و فناوری را در نقاط مختلف کشور از جمله در این استان نشان می‌دهد.

به گزارش تبریزمن به نقل از ایرنا، موضوع توسعه دانش بنیان در تمامی بخش های کشور بسیار مورد تاکید بوده و همواره در مساله بنیادین اقتصاد مقاومتی نیز به عنوان یکی از مهمترین راهکارهای پیشرفت کشور به شمار می‌رود.

یکی از رویکردهایی که در حوزه علم و فناوری توسط دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار دارد، اجرایی‌سازی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های کامل قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و حرکت به سمت خلق دستاوردهای اقتصادی در راستای نیل به اهداف جهش اقتصادی بوده است.

توجه به توسعه واحدهای فناور و دانش بنیان، ایجاد ارتباط بین این واحدها و توسعه صنعتی، همواره در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار داشته است که این مهم با سرعت و شتاب زیادی در سال های اخیر در آذربایجان غربی دنبال می‌شود.

در این راستا نخستین منظومه فضایی کشور با عنوان منظومه ‌ماهواره سنجشی حاج قاسم سلیمانی و ماهواره فضایی اروم سَت در ارومیه رونمایی شد که می توان آن را گامی بلند در توسعه استان دانست.

ماهواره اروم ست با محوریت  شرکت گیتی اوج آذربایجان و همکاری ۱۲ نفر به صورت مستقیم و ۲۲ نفربه صورت غیرمستقیم طراحی شد تا نمونه پیش کیفی ساخته شده را روانه جامعه کند.

اثبات فناوری ایرانی از جمله اهداف ساخت ماهواره “اروم ست” است

مدیرعامل شرکت گیتی اوج آذربایجان و سازنده این ماهواره با اشاره به اهمیت این طرح، گفت: اثبات فن آوری، ورود مقتدرانه بخش خصوصی به صنعت فضایی وساخت ماهواره‌های فضایی باماموریت سنجشی  از اجمله اهداف ما برای این طرح است.

محمدحسین ذوالفقار ادامه داد: دراین ماهواره رزولیشن تصویر زیر ۱۰ متر است و دوربین می‌تواند با فعل وانفعالات نرم افزاری رزولیشن زیر چهار مترایجاد کند.

وی ادامه داد: مهم ترین هدف این طرح شکل گیری منظومه ی فضایی متشکل از سه تا پنج ماهواره با ماموریت کنترل ترافیک دریایی وسنجشی می‌باشد.

وی تاکید کرد: این پروژه زمینه ساز شکل گیری یک منظومه ۳۰۰ فروندی خواهد بودکه انقلاب بزرگی را درعرصه شکل گیری اینترنت و ورود به بعد چهارم تکنولوژی را رقم خواهدزد.

راه‌اندازی نخستین مجموعه فضایی کشور نتیجه اعتماد به جوانان است

نایب رییس مجلس شورای اسلامی که هفته گذشته در آیین رونمایی از این مجموعه در پارک علم و فناوری ارومیه شرکت کرده، گفت: همه این اتفاقات خوب و پیشرفت های صورت گرفته در کشور، نتیجه اعتماد به جوانان مستعد و خودباور است.
علی نیکزاد افزود: هرجا که ما به جوانان خود در عرصه های مختلف باور کرده ایم، در آنجا با پیشرفت های بسیار خوبی مواجه بوده ایم که همین منظومه فضایی و ماهواره اروم ست از جمله آنهاست.

وی اضافه کرد: پیشرفت علمی از جمله مهمترین راه های توسعه کشور و رسیدن به قله های پیشرفت در بخش های مختلف دیگر است که مقام معظم رهبری نیز همواره بر آن تاکید داشته اند و باید بیش از پیش در مسیر توجه به این بخش حرکت کنیم.

ضرورت تکیه و اعتماد به جوانان

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه گفت: جوانان همان‌هایی هستند که مقام معظم رهبری فرمودند اگر به جوانان اعتماد کنید، آنان هیچگاه پشت شما را خالی نخواهند کرد.

وحید جلال زاده ادامه داد: به جز چند شرکت محدود در دنیا که این تکنولوژی را در اختیار دارند و با در اختیار داشتن منابع مالی فعالیت‌های خود را از سالیان گذشته آغاز کرده و توانسته اند ماهواره های منظومه‌ای را در مدار لئو قرار دهند، ما نیز به کمک جوانان این کشور به این موفقیت دست یافتیم.

وی بیان کرد: به طور قطع در صورت حمایت، این جوانان می‌توانند پیشرفت کنند و باید به کمک و یاری این جوانان بشتابیم، زیرا چندین شرکت از کشورهای خارجی درخواست ارتباط با این جوانان را دارند و آمادگی خود را بابت راه اندازی یک شرکت با جوانان ما و تامین همه هزینه‌ها را اعلام کرده‌اند.

رونمایی از نخستین منظومه خصوصی کشور در ارومیه

رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه محدودیت‌هایی در بخش فضا داریم، بیان کرد: منظومه فضایی که رونمایی شد، اولین نمونه خصوصی در کشور است و در صنایع ارتباطی و هواشناسی کاربرد دارد.

علی محمد نیکبخت بیان کرد: آذربایجان غربی دارای جوانان ناب با طرح های دانش بنیان بکری است که نیازمند حمایت مسوولان بخش خصوصی و دولتی هستند.

افزایش هفت برابری شرکت‌های دانش بنیان در آذربایجان‌غربی

رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه ۱۲۰ شرکت فناور و دانش بنیان در این استان فعال است، گفت: با این آمار تعداد شرکت‌های دانش بنیان فعال در آذربایجان‌غربی در دوره دولت تدبیر و امید بیش از هفت برابر افزایش یافته است.

نیکبخت اضافه کرد: تولیدات این شرکت‌ها در زمینه‌های برق و الکترونیک، صنعت ساختمانی، کشاورزی، تولید و اتوماسیون، شیمی و پلیمر، اکوتوریسم منابع طبیعی و محیط زیست و انرژی‌های نوین زیست فناوری است.

وی بیان کرد: مجموعه پارک علم و فناوری به صورت حرفه‌ای و با هدف توسعه نوآوری و انجام کارهای دانش‌بنیان در حال فعالیت است تا بتواند نیاز آذربایجان غربی را با بهره‌مندی از جوانان نخبه فراهم کند.

فعالیت ۵۰۰ جوان مبتکر در پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی

نیکبخت با اشاره به اهمیت به تفکر و تولیدات جوانان در آذربایجان غربی گفت: ۵۰۰ نفر از جوانان این استان در شرکت‌های فن آور به صورت مستقیم فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از این شرکت‌ها در میاندوآب در جنوب آذربایجان غربی و  پارک علم و فناوری در مرکز استان مستقر است، اضافه کرد: دولت تدبیر و امید تمامی تلاش خود را برای جذب نخبگان و به کارگیری آنان در توسعه کشور به ویژه در این استان به کار گرفته است.

درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان آذربایجان‌غربی به ۱۲۰۰ میلیارد ریال رسید

رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی گفت: میزان درآمدزایی شرکت‌های دانش بنیان فعال در این استان طی سال جاری به بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

نیکبخت با بیان اینکه هم اکنون ۱۰۹ شرکت و واحد فناوری دانش بنیان در آذربایجان‌غربی فعال است، افزود: در حال حاضر بیش از ۶۶۸ نفر در این شرکت‌ها اشتغال دارند.

وی با بیان اینکه با این آمار تعداد شرکت‌های دانش بنیان فعال در آذربایجان‌غربی در دوره دولت تدبیر و امید بیش از هفت برابر افزایش یافته است، اظهار داشت: تولیدات این شرکت‌ها در زمینه‌های برق و الکترونیک، صنعت ساختمانی، کشاورزی، تولید و اتوماسیون، شیمی و پلیمر، اکوتوریسم منابع طبیعی و محیط زیست و انرژی‌های نوین زیست فناوری است.

وی بیان کرد: مجموعه پارک علم و فناوری به صورت حرفه‌ای و با هدف توسعه نوآوری و انجام کارهای دانش‌بنیان در حال فعالیت است تا بتواند نیاز آذربایجان غربی را با بهره‌مندی از جوانان نخبه فراهم کند.

به گفته رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی ۶ واحد آزمایشگاه نیز برای فعالیت واحدهای فن‌آور در این ساختمان احداث شده است که نقش بسزایی در کمک به رشد واحدها خواهد داشت.

نیکبخت با اعلام اینکه در راستای تخصصی کردن فعالیت شرکت‌های فناور و مشخص کردن محل معین برای هر حوزه فعالیت مرکز نوآوری امنیت اطلاعات شهر هوشمند نیز در آذربایجان‌غربی راه‌اندازی شده، ادامه داد: این ساختمان در زمینی به مساحت هفت هزار و ۶۰۰ مترمربع احداث و برای اجرای آن بیش از ۱۶۱ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی با هدف بسترسازی برای تولید ثروت از طریق علم و فناوری تاسیس شده است؛ این نهاد به عنوان یکی از ارکان مهم شکل‌گیری و توسعه اقتصاد دانش بنیان تلاش می‌کند تا با استفاده از موقعیت ممتاز همجواری با سه کشور آسیایی و اروپایی و دارا بودن هفت مرز رسمی در سطح کشور به حمایت همه جانبه از شرکت‌های مبتنی بر دانایی و خلاقیت و جذب سرمایه‌گذار بپردازد

این پارک در تلاش است تا زمینه تجاری‌سازی و بازاریابی ایده‌های نوآورانه و فناورانه را فراهم کند و نقش کلیدی در یاری رساندن به حضور فعال این شرکت‌ها در سطوح ملی و بین‌المللی داشته باشد.

همچنین با تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمند شدن کشور در رفع نیازهای داخلی به ویژه محصولات راهبردی، ‌ تحریم‌ها خودبه‌خود بی‌اثر خواهد شد و کشورهای مختلف چاره‌ای جز تعامل و دادوستد اقتصادی با ایران نخواهند داشت.

البته نخستین مرکز نوآوری حوزه کشاورزی با توافق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی با هدف رفع نیازهای فناورانه این حوزه توسط دانش بنیان‌ها قرار است به زودی در آذربایجان غربی راه اندازی شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=14994

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.