16

اهتمام دولت برای اتمام انتظار ۱۲ ساله اصحاب فرهنگ در آذربایجان‌غربی

  • کد خبر : 15061
  • ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
اهتمام دولت برای اتمام انتظار ۱۲ ساله اصحاب فرهنگ در آذربایجان‌غربی
تالار مرکزی ارومیه گامی بلند به سوی تبدیل شدن آذربایجان غربی به عنوان قطب فرهنگی کشور است که برای اتمام این طرح، هرچند موانع زیادی وجود داشته ولی دولت، با اهتمام ویژه ای آن را به افتتاح نزدیک کرده است.

به گزارش تبریزمن به نقل از ایرنا، ۱۲ سال پیش یا به عبارتی سال ۱۳۸۶ کلنگ احداث تالار مرکزی ارومیه در زمینی به مساحت ۱۲ هزار مترمربع بر زمین زده شد و تا سال ۱۳۹۲ تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشت.

از سال ۱۳۹۲ با شروع فعالیت دولت یازدهم،  این طرح شاخص، شتاب بیشتری گرفته و ‌با سرعت به مسیر خود ادامه داد و در سال های اخیر، نزدیک به ۷۰ درصد باقی مانده طرح اجرایی شده است.

اگرچه تالار مرکزی ارومیه پروژه ای ملی بود ولی از حمایت های استانی به ویژه استاندار آذربایجان غربی بی نصیب نماند و علاوه بر آن، در بازدید اخیر “محمدباقر نوبخت” رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، روند حرکت این طرح را مضاعف کرد.

اگر کمی به سال های گذشته و حتی امروز نگاه کنیم، نبود فضا و سالن برای اجرای نمایش و برگزاری کنسرت موسیقی و یرنامه های دیگر قصه پر غصه ای بود که ‌بارها شنیده می شد اما این بار گویی دولت تدبیر و امید کمر همت بسته تا طرح به جا مانده از گذشته را قبل از پایان دوره،  به سرانجام رسانده و مردم این دیار را از این نعمت بهره مند ساخته و علاوه بر این، ‌استان مرزی آذربایجان غربی را در جایگاه شایسته ای در حوزه زیرساخت های فرهنگی قرار دهد.

۷۰ درصد روند احداث تالار مرکزی از سال ۱۳۹۲ به بعد صورت گرفته است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در این زمینه با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای اتمام این طرح فاخر در استان،  گفت: تالار مرکزی ارومیه تا سال ۱۳۹۲ تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشت ولی از آن سال به بعد پبشرفت ۷۰ درصدی داشته است.

حجت الاسلام ناصر خدایاری ادامه داد: اگر چه تالار مرکزی طرحی ملی بوده و اعتبار آن نیز ملی است، ولی با وجود این، مسوولان استانی به ویژه استاندار آذربایجان غربی از حمایت لازم دریغ نکرد.

وی افزود: سفر دکتر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه و بازدید وی از این تالار به روند فعالیت این طرح شتاب مضاعفی بخشید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی افزود: تاکنون ۶۷ میلیارد تومان برای ساخت این تالار هزینه شده است و برای تکمیل و اتمام آن ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است تا صرف سیستم های صوتی و تجهیزات مورد نیاز آن شود.

وی با بیان اینکه تالار مرکزی ارومیه از پیشرفت ۹۸ درصدی برخوردار است، گفت: این تالار دارای سالن هنرهای نمایشی “وی پی ای” به ظرفیت هزار و ۱۲۰ نفر، سالن موسیقی با ظرفیت ۴۵۰ نفر و سالن روباز برای اجرای نمایش با ظرفیت ۳۰۰ نفر است.

افزوده شدن ۱۸ هزار مترمربع به فضای فرهنگی آذربایجان غربی

حجت الاسلام خدایاری ادامه داد: مساحت فضاهای فرهنگی هنری آذربایجان غربی ۵۶ هزار مترمربع است که با افتتاح تالار مرکزی ارومیه ۱۸ هزار و ۲۰۰ متر مربع به فضای فرهنگی استان افزوده می شود.

وی اظهار داشت: این طرح فاخر پس از پایان و درصورتی که سیستم مدیریتی توانمند داشته و نیروهای زبده و دارای تخصص را به کارگیری کند، می تواند آذربایجان غربی را به قطب فرهنگی تبدیل کرده و آینده روشنی برای هنر و فرهنگ استان رقم بزند.

سالن هنرهای نمایشی هزار و ۱۲۰ نفری اسفندماه به بهره برداری می رسد

ناظر طرح های عمرانی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی آذربایجان غربی هم در این باره ‌گفت: سالن هنرهای نمایشی هزار و ۱۲۰ نفری طبق قولی که پیمانکار داده و درصورت تامین اعتبار در اسفندماه جاری به بهره برداری می رسد.

یدالله عباسی افزود: سالن کوچک این تالار هم در هفته دولت سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی ادامه داد: برای تکمیل تالار مرکزی ارومیه ۲۵ میلیارد تومان برآورد شده است که در هفته دولت سال آینده این پروژه تکمیل می شود.

وی اظهار داشت: عدم ‌تخصیص به موقع اعتبارات مورد نیاز روند پیشرفت این طرح را طولانی کرده است.

عباسی افزود: با اتمام این طرح فاخر ۲۰ درصد به فضای فرهنگی آذربایجان غربی افزوده می شود.

۲۲ میلیارد تومان برای خرید اقلام مورد نیاز پرداخت می شود
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در بازدید ماه گذشته در بازدید از این طرح اظهار امیدواری کرد که این پروژه قبل از تعطیلات عید نوروز به بهره برداری برسد.

محمدباقر نوبخت با بیان اینکه ۲۲ میلیارد تومان برای خرید ست های نور و موسیقی پرداخت خواهد شد، افزود: توجه دولت به طرحهای فاخر فرهنگی به اندازه ای است که مشکلات اقتصادی و کمبود اعتبارات مانع اختصاص بودجه به این طرح نشد.

تالار مرکزی ارومیه مطالبه بحق جامعه هنری آذربایجان غربی است

رییس انجمن هنرهای نمایش آذربایجان غربی نیز گفت: تالار مرکزی ارومیه یکی از مطالبات بحق جامعه فرهنگی هنری استان بوده و به عبارتی اتفاق مبارکی برای تئاتر استان است.

امید خاکپور ادامه داد: با توجه به اینکه استان از تنوع گویش ها، زبان و فرهنگ های متنوع برخوردار است بنابراین فعالیت این مکان فرهنگی رونق فعالیت های فرهنگی وهنری را به دنبال خواهد داشت.

خاکپور افزود: همچنین این مکان فرهنگی به میزبانی از رویدادهای فرهنگی وهنری کشور خواهد پرداخت.

رییس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان غربی افزود: علاوه براین، به دلیل همجواری استان با چند کشور خارجی میزبان شایسته ای برای رویدادهای کشورهای همجوار شده و ‌نگاه کشورهای همسایه را به استان جلب خواهد کرد.

کلنگ احداث تالار  مرکزی ارومیه ۱۲ سال پیش به عبارتی از سال ۱۳۸۶ با ظرفیت گنجایش دو هزارو ۱۳۰ نفر در زمینی به مساحت  ۱۲ هزار مترمربع دربلوار امام علی (ع) خیابان درستکار این شهر زده شد.

تالار مرکزی ارومیه جزو هشت تالار بزرگ کشور محسوب می شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=15061

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.