16

تدوین لغت نامه ترکی آذربایجانی خدمتی بزرگ به امنیت کشور است

  • کد خبر : 15149
  • ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
تدوین لغت نامه ترکی آذربایجانی خدمتی بزرگ به امنیت کشور است
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: تدوین لغت نامه ترکی آذربایجانی خدمتی بزرگ به امنیت کشور است. این خدمت بزرگ به امنیت کشور اگر از تلاش‌هایی که توسط نیروهای عزیز امنیتی در موضوع اقوام صورت گرفته بالاتر نباشد کمترنیست.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، آیت الله سیدحسن عاملی در حاشیه آیین رونمایی از لغت نامه ترکی آذربایجانی اظهار داشت: با تدوین این لغت‌نامه دیگر جایی برای نقد و گلایه در باب زبان نیست. جمهوری اسلامی خدمت بزرگی به زبان مادری ما کرد.

وی افزود: انقلاب ما، انقلاب آرمانی است مقام معظم رهبری فرمودند ملت ما باید آرمانی فکر کنند. اگر در دنیا از ما بپرسند نظام آرمانی شما در راستای مدیریت اقوام چه کرده است تا برای سایر کشورها الگو باشد؟ این لغت‌نامه نمونه بسیار خوبی برای پاسخ به آن سوال می‌باشد.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه به برکت جمهوری اسلامی کلمات جمع آوری شد تا از بین نروند، خاطرنشان کرد: در محاوره جمعیت عظیمی مورد استفاده قرار گیرد و این فقط کار فرهنگی نیست بلکه در عین حال خدمت بزرگی برای امنیت کشور عزیزمان ایران می‌باشد. همه و مخصوصاً مسوولینی که در ضرورت چنین اقدامات فرهنگی شبهه دارند توجه بفرمایند که دشمنان ما برای ظرفیت تعدد اقوام در ایران سرمایه‌گذاری بسیاری کرده اند، یکی از آمریکایی‌ها گفته است که “ما از ظرفیت تعدد قومی در ایران غافل بوده‌ایم” اما امروز همه رشته‌های آنان پنبه شد.

وی ادامه داد: نیروهای فرهنگی به نیکی می‌دانند که چه خدمت بزرگی اتفاق افتاده است. آنهایی که در ستاد نشسته‌اند و از صف خبر ندارند شاید انتقاداتی داشته باشند اما آنها به عمق قضیه توجه ندارند. بنده اکنون این احساس را دارم که ما به کشور، ملت، تمامیت ارضی، آینده و مدنیت کشور خودمان بزرگترین خدمت را انجام داده‌ایم.

آیت الله عاملی افزود: بعد از این رویداد مهم که لبیک نظام به نیاز فطری انسانها بود به خودی خود مرزبندی درست م‌ شود در یک طرف مرز کسانی هستند که واقعا درد زبان را داشتند وحالا می‌بینند که این آرزوی مبارک برآورده شده و آنها مقضی‌المرام شده‌اند طبعاً اینها تشکر و قدردانی دارند در طرف دیگر مرز کسانی هستند که زبان و قومیت را بهانه کرده بودند و حالا ماهیت آنها کاملا رو می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه زمینه بسیار مساعدی برای امنیت کشور ایجاد شد، عنوان کرد: آرزوی من این است که مسئولان به این حرکت ارزشمند توجه کنند و آن را قدر بدانند. مقام معظم رهبری فرمودند گناه یک مسوول با فرد عادی فرق می‌کند، گناه مسوول این است که در فرصت مناسب کاری که بایست می‌کرد نکند و فرصت از دست برود و ما از فرصت استفاده کردیم و این اقدام فرهنگی خطیر را با خردجمعی انجام دادیم.

اگر بنده در مسئولیت خویش به امنیت کشور خودم حساس نباشم راه را خطا رفته ام. البته می‌گویند که این‌ها کار امام جمعه نیست، راست هم می‌گویند، اما آنهایی که در اینجا وظیفه اصلی را داشتند اگر وظایف خود را انجام می‌دادند، امام جمعه وارد نمی‌شد. آنهایی که باید انجام می‌دادند کوتاهی کرده‌اند و ما آن کوتاهی‌ها را جبران می‌کنیم و عجیب این است که همان مراکزی که باید این کار را می‌کردند و نکردند ما را رمی به خطا می‌کنند!!!

وی افزود: از تمامی عزیزانی که دستاندرکار این حرکت بوده‌اند قدردانی می‌نمایم. از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر می‌کنم که محبت‌های ایشان کمک بزرگی برای پیشبرد امر بود. از استاندار محترم، دانشگاه محقق اردبیلی، میراث فرهنگی، حوزه هنری، نهاد کتابخانه استان، هئیت علمی لغت‌نامه، مدیریت سابق ارشاد اسلامی، آقای بیوته، سازمان صداوسیمای استان و از سایر عزیزانی که فعالیت کرده‌اند ‌تشکر می‌کنم‌. همچنین از محققین استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی که جمع‌آوری‌های چندین ساله خود را سخاوتمندانه در اختیار این مجموعه قرار دادند قلباً و قالباً تشکر می‌کنم.

آیت.الله عاملی در خاتمه اظهار داشت: امیدواریم خداوند متعال این حرکت را به عنوان حسنه و به عنوان یک خدمت تاریخی به امنیت، استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشور اسلامی از ما قبول کند و همه ما را به وظیفه خویش آشنا و عامل قرار دهد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=15149

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.