4
رئیس‌کل بانک‌مرکزی با مدیرعامل بانک عراقی رایزنی کرد؛

گام سوم آزادسازی دلارها

  • کد خبر : 15165
  • ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
گام سوم آزادسازی دلارها
پس از رایزنی‌ها با مقامات کره جنوبی و ژاپن، این بار رئیس‌کل بانک مرکزی با مدیرعامل بانک تجارت عراق درباره منابع ایران در این کشور گفت‌وگو کرد. ذخایر ایران در همسایه غربی حدود ۵میلیارد دلار است که آزاد‌سازی این منابع می‌تواند خبر خوبی برای اقتصاد باشد. در همین خصوص وزیر امور خارجه عراق نیز عنوان کرد که روند تدریجی آزادسازی منابع آغاز شده است.
به گزارش تبریزمن، پس از دیدار‌های رئیس‌کل بانک‌مرکزی با سفیر کره‌جنوبی و سفیر ژاپن، همتی این بار با مسوولان عراقی درباره دلارهای مسدودی دیدار کرد.

حجم دلارهای مسدودی ایران در عراق حدود ۵‌میلیارد دلار است، همچنین قرار است یک میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در کره‌جنوبی آزاد شود.

صبح روز گذشته عبدالناصر همتی در جلسه‌ای که به درخواست طرف عراقی انجام شد میزبان مدیرعامل بانک تجارت عراق بود.در این دیدار دو طرف درخصوص منابع بلوکه شده ایران و راه‌های انتقال آنها به کشور به گفت‌وگو پرداختند.

پس از آنکه در روزهای گذشته طرف کره‌ای از موافقت واشنگتن با آزادسازی بخشی از منابع ارزی بلوکه شده ایران در این کشور خبر داد و سفیر ژاپن نیز در دیدار با رئیس بانک‌مرکزی از تلاش‌های این کشور برای دسترسی ایران به منابع ارزی‌اش در این کشور برای تهیه کالاهای پزشکی گفت، این بار رئیس‌کل بانک‌مرکزی در دیدار با مدیرعامل بانک تجارت عراق به رایزنی درباره راهکارهای نقل و انتقال منابع ایران پرداخت.

همتی در این دیدار بر لزوم استفاده هرچه سریع‌تر طرف ایرانی از این منابع تاکید کرد و اقدامات لازم برای انتقال منابع یاد شده مورد بررسی قرار گرفت.

طرف عراقی نیز با اشاره به اینکه اخیرا پرداخت‌هایی از محل منابع ایران در عراق انجام شده است، از تلاش‌های طرف عراقی برای استفاده از روش‌های مورد تایید طرف ایرانی خبر داد و عنوان کرد که روند انتقال این منابع تسریع خواهد شد. این سومین دیدار همتی با مسوولان عراقی در سال‌جاری است.

او در خرداد و مهر امسال دو مرتبه به عراق سفر کرده و در دیدار با مقاماتی چون رئیس بانک‌مرکزی و نخست‌وزیر عراق به رایزنی درباره دسترسی به منابع ارزی ایران در این کشور پرداخته بود. همتی در پایان سفر قبلی‌ خود به عراق گفته بود: «منابع مالی حاصل از صادرات انرژی به عراق متعلق به بانک‌مرکزی است و بانک‌مرکزی مهم‌ترین تامین‌کننده نیازهای اساسی کشور در بخش‎های مختلف صنعت و معدن، کشاورزی و بهداشت است. این کالاها به‌دلیل اینکه جزو نیازهای اساسی کشور است، معاف از تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا است.

مانع اساسی در برداشت از این منابع مالی مرتبط با حوزه اجرایی است و معذوریت‌هایی که بانک‌مرکزی عراق در گذشته داشت، با توافق حاصل شده برطرف شدند.» مسلما این رایزنی‌ها به توافقاتی در زمینه ارتباطات بانکی و انتقال منابع حاصل از صادرات ایران به عراق منجر شد اما به دلیل کارزار فشار حداکثری ترامپ،کم و کیف موفقیت این توافقات مشخص نشد.حال به نظر می‌رسد با پایان دوره ترامپ و توفیقات کسب شده در کره‌جنوبی و ژاپن، شرایط برای رایزنی مجدد درباره آزادسازی منابع ایران در عراق فراهم شده است.

رئیس‌کل بانک‌مرکزی پیش‌تر حجم منابع ایران در عراق را ۵ میلیارد دلار اعلام کرده بود.دو ماه پیش  نیز وزیر نیرو از توافق با طرف عراقی خبر داده بود.اردکانیان در حاشیه جلسه هیات دولت اظهار کرد که با طرف عراقی به توافق رسیده‌ایم و در مراحل پایانی برای وصول ۷۰۰ میلیون از مطالباتمان از طرف عراقی قرار داریم. او افزود: برای دریافت مطالبات شرکت ملی گاز و شرکت توانیر نیز قرار شد حساب یورویی افتتاح کنیم تا کمتر با تحریم‌ها مواجه شویم.

اعلام فهرست ایران به کره‌جنوبی

روز گذشته، در پی توافق جدید و آزادسازی یک میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی، رئیس اتاق ایران و کره‌جنوبی اعلام کرده است که بدهی کره‌جنوبی طبق اقلام اعلامی ایران پرداخت می‌شود.حسین تنهایی روز گذشته اظهار کرد: تهران فهرست اقلام مورد نیاز از جمله دارو، مواد اولیه و تجهیزات کارخانه ها را به سئول اعلام کرده است، که براساس آن، بخشی از بدهی این کشور به ایران پرداخت می‌شود.

وی همچنین در واکنش به اظهارات ضدونقیض درباره میزان دارایی‌های مسدود شده ایران در کره‌جنوبی اظهار کرد: براساس اعلام بانک‌مرکزی کل بدهی این کشور به ایران ۷ میلیارد دلار است و اسناد دیگری که نشان ‌دهنده بیشتر بودن این مبلغ باشد، وجود ندارد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=15165

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.