3

مشکل سیب آذربایجان‌غربی، پیچ و خم رویه‌های گمرکی ‌است

  • کد خبر : 15308
  • ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰
مشکل سیب آذربایجان‌غربی، پیچ و خم رویه‌های گمرکی ‌است
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه گفت: سیب استان در مرزها و پایانه های صادراتی مختلف کشور در انتظار صادرات است و برای بهبود وضعیت، نیازمند روان سازی تشریفات گمرکی و همکاری هر چه بیشتر کشورهای همسایه در صادرات هستیم.

به گزارش تبریزمن به نقل از ایرنا بهنام تاج الدینی با بیان اینکه لازم است جمهوری آذربایجان همکاری بیشتری در روان‌سازی صادرات سیب درختی از آستارا داشته باشد، افزود: کامیون های حامل سیب استان به مقصد روسیه و سایر کشورها هم اکنون ۱۵ روز در این مرز معطل هستند که دچار خسارت های مالی می شوند.

وی ادامه داد: روزانه ۱۰۰ کامیون حامل سیب در مرز آستارا امکان تردد به جمهوری آذربایجان را می یابند که در فرصت باقی مانده یکی دو ماهه برای صادرات این روند بسیار کند و نیازمند بکار گیری دیپلماسی اقتصادی برای تسریع در این امر است.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی آذربایجان غربی گفت: هم اکنون فرم سالم و استاندارد بودن تولیدات و تراریخته نبودن به تاجران از سوی گمرگ ارائه نمی شود تا این فرم را ضمیمه محصولاتشان کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به افزایش صادرات، کانتینر های سیب استان در بنادر جنوب کشور نیز به صف هستند که مسیر و کشتی خاصی هنوز برای حمل آنها به مقصد معرفی نشده و نیازمند تعریف مسیر سبز برای این امر هستیم.

تاج الدینی ادامه داد: اوضاع مرز دوغارون و تاجران استان نیز مشخص بوده و صاحبان افزون بر ۱۰۰ کامیون سیب درختی هر کامیون به اندازه ۲۵ تن سیب در این مرز متضرر شده اند.

وی با اشاره به آغاز تهاتر سیب و موز ادامه داد: طبق اظهارات تاجران هر تاجر استان می تواند در بحث تهاتر فقط ۵۰۰ هزار دلار ثبت سفارش داشته باشد در حالی که برای سایر تاجران این محدودیت وجود ندارد.

نایب رییس کمسیون کشاورزی آذربایجان غربی خواستار رفع تعلیق کارتهای بازرگانی تاجران استان شد.

آذربایجان غربی دارای حدود ۶۰ هزار هکتار باغ سیب است که در سال جاری بیش از یک میلیون تن سیب از این باغات برداشت شده است.

با توجه به بازار خوب صادرات سیب درختی در سال گذشته باغداران امسال هم تصمیم به ذخیره محصولات خود گرفتند تا در روزهای پایانی سال نتیجه زحمات را برداشت کنندکه به دلایل یاد شده این موضوع به رغم بازارهای خوب صادراتی محقق نشد و اینک صادرکنندگان در یک سو و باغ داران در سویی دیگر منتظرتلاشهای مسوولان و سیاستهای دولت در راستای رفع این مشکل هستند.

با توجه به اینکه فرصت طلایی برای صادرات سیب برای باغداران و صادر کنندگان استان رو به پایان است تصمیم فوری مسوولان کشوری برای رفع این مشکل اساسی در بخش اقتصادی استان می تواند دوباره لبخند رضایت برلبان باغداران بنشاند و نگرانی آنان را از بابت بازار سیب درختی رفع کند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=15308

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.