7
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز عنوان کرد؛

ضرورت اجرای طرح “زوج و فرد” در کلانشهر تبریز/ کاهش ۳۵ درصدی خودرو با اجرای طرح زوج و فرد

  • کد خبر : 15427
  • ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
ضرورت اجرای طرح “زوج و فرد” در کلانشهر تبریز/ کاهش ۳۵ درصدی خودرو با اجرای طرح زوج و فرد
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز گفت: طبق روال مرسوم در کل دنیا، مدیریت شهری برای حفظ بافت مرکزی شهر، مجبور به اعمال محدودیت هایی در راستای کاهش ورود خودروها به بافت مذکور هستند، چرا که هر اندازه ترافیک در هسته مرکزی شهر آرام تر باشد، همان اندزاه هم زیبایی های نهفته در دل شهر بیشتر نمایان می شوند.

به گزارش تبریزمن، “اصغر آدی بیگ” با تاکید بر این که در مدیریت ترافیک شهری، باید انسان محور عمل شود نه خودرو محور، گفت: در راستای هدایت هسته مرکزی شهر به سمت انسان محور، طرح “زوج و فرد” در تبریز از اواخر اسفندماه ۱۳۹۸ علی رغم وجود مشکلات فراوان، با همکاری و همیاری سازمان های مربوطه ازجمله استانداری، شهرداری، پلیس راهور و…، به مدت ۱۵ روز اجرا شد که خوشبختانه با همکاری و استقبال مردم همراه یود و منجر به کاهش ۳۵  درصدی حجم خودرو در هسته مرکزی شهر شد که نشان از مشارکت بالای ۷۰ درصدی مردم در این طرح داشت.

وی افزود: اما بعد از شیوع ویروس کرونا در جامعه، طبق دستور ستاد مبارزه با کرونا، برای کاهش استفاده مردم از حمل و نقل عمومی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، طرح زوج و فرد به حالت تعلیق درآمد؛ اما طرح مذکور در کلانشهر تبریز از شش هفته پیش دوباره اجرا می شود.

اجرای طرح زوج و فرد در خیابان ۱۷ شهریور

آدی بیگ ادامه داد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، برای رفاه بیشتر حال همشهریان عزیز، در سال آینده پهنه اجرای طرح زوج و فرد در کلانشهر تبریز گسترش خواهد یافت و خیابان ۱۷ شهریور را نیز شامل خواهد شد؛ چرا که طبق بررسی های صورت گرفته، ۴۰ درصد خودروهایی که در آن مسیر توقف می نمایند، متعلق به اعضای ساختمان پزشکان هستند که دارای پارکینگ نیستند.

وی به ساعات اجرای طرح زوج و فرد در کلانشهر تبریز اشاره کرد و اذعان داشت: طرح مذکور در تبریز، تمام ساعات شبانه روز را شامل نمی شود، بلکه این طرح تنها در بین ساعات ۱۰ صبح تا یک و نیم بعد از ظهر و همچنین بین ساعات پنج تا هشت عصر اجرا می شود و در ساعاتی غیر از ساعات ذکر شده، تردد در هسته مرکزی شهر آزاد است و شامل جریمه و اعمال قانون نمی شود.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز با بیان این که در اجرای طرح زوج و فرد باید به سه نقطه اساسی توجه شود، تصریح کرد: هر اندازه که بافت مرکزی شهر آرام باشد، همان قدر هم فرصت خرید مردم بالاتر می رود و این قطعا به نفع اصناف عزیز است؛ از طرفی هرچقدر ترافیک روان تر باشد، همان اندازه هم مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی زمان کم تری صرف می کنند.

وی با درخواست از مردم برای همکاری بیشتر در زمینه اجرای طرح زوج و فرد، افزود: جریمه خودروهایی که وارد محدوده اجرای طرح مذکور می شوند، ۱۰۰ هزار تومان است و درآمد حاصل از آن نیز به خزانه دولت واریز و در بین استان ها توزیع می شود.

آدی بیگ ترافیک کلانشهر تبریز را در مقایسه با سایر کلانشهرها در حد مطلوب دانست و افزود: ترافیک زبان بین المللی مشترک مابین تمام انسان ها محسوب می شود و باید کلانشهر تبریز آن قدر در حل معضلات ترافیکی پیشرفت نماید تا سایرین به شرایط ترافیکی حاکم در این کلانشهر غبطه بخورند.

افزایش تعداد دوربین های نصب شده در سطح شهر

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز با اشاره به این که پارک خودروها در حاشیه خیابان های شهر به مدت نیم ساعت رایگان است، افزود: پارکبانان حق دریافت هیچ گونه وجه نقد را از مردم ندارند و همشهریان عزیز در صورت مشاهده هرگونه مبلغ دریافتی از سوی پاکبانان، می توانند آن را به سازمان ترافیک شهرداری تبریز اطلاع دهند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

وی در ادامه تعداد دوربین های نصب شده در سطح شهر را ۳۰۰ عدد عنوان کرد و اذعان داشت: هدف اصلی از نصب دوربین در سطح شهر، کنترل سرعت و جلوگیری از تخلفات رانندگی و به تبع آن پیشگیری از وقوع تصادفات و حوادث ناگوار است.

آدی بیگ با بیان این که طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، در سال آینده نیز تعداد دوربین های نصب شده در سطح شهر افزایش خواهند داشت، افزود: افزایش تعداد دوربین های نصب شده در سطح شهر، منجر به روانی و ایمنی ترافیک می شود و در دوسال گذشته نیز، تعداد دوربین های نصب شده در کلانشهر تبریز۷۰ افزایش داشته است.

وی در پایان هوشمندسازی شهر را موجب کاهش مراجعات حضوری عنوان کرد و اذعان داشت: ساماندهی پارکینگ های سطح شهر در سال آینده از برنامه های سازمان ترافیک و حمل و نقل شهری است. در کل سطح شهر تبریز بالغ بر ۲۰۰ پارکینگ وجود دارد که ۱۳ مورد آن تحت نظارت این سازمان است، اما در سال آینده تمام ۲۰۰ پارکینگ موجود در سطح شهر ساماندهی خواهند شد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=15427

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.