15

کاشی‌های کاروانسرای آلاکی مرند بررسی علمی می‌شود

  • کد خبر : 15464
  • ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳
کاشی‌های کاروانسرای آلاکی مرند بررسی علمی می‌شود
معاون میراث ‌فرهنگی مدیرعامل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: کاشی‌های کاروانسرای قدیمی آلاکی مرند با همکاری دانشگاه هنر اسلامی تبریز بررسی و مطالعه علمی می‌شود.

به گزارش تبریزمن به نقل از ایرنا علیرضا قوچی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران، افزود: در راستای اهداف حفاظتی مشترک این اداره کل و دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تلاش برای احیا و بازسازی کتیبه تاریخی این مجموعه با دسترسی به تصویری واضح و قابل استناد ادامه دارد و در این راستا در تلاشیم با طی مراحل حفاظتی و مرمتی، موفق به احیای ۳۰ درصد از مجموعه کاروانسرا شویم.

وی با بیان اینکه کاروانسرای آلاکی مرند از جمله آثار فاخر متعلق به دوره ایلخانی است که از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: در راستای حفظ و حراست از آثار باقی ‌مانده از این کاروانسرای ارزشمند با همکاری دانشکده حفظ آثار تاریخی و فرهنگی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، کاشی‌های سر در آن مورد بررسی و مطالعه قرار خواهد گرفت.

قوچی ادامه داد: این مجموعه تاریخی که متعلق به اواخر قرن ۷ و اوایل قرن ۸ است دارای سردری معظم و بسیار زیبا بود که اکنون کاشی‌ های آن که از آجر کاشی، کاشی معرق و لعاب پران تشکیل شده بود، مورد بررسی و مطالعه قرار خواهد گرفت.

کاروانسرای آلاکی در ۲۷ کیلومتری شمال شهر مرند و بر در سر راه جاده قدیم مرند – جلفا در شمال غربی مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد که تاریخ بنای آن به سال ۷۳۱ هجری در زمان ابوسعید بهادرخان آخرین فرمانروای مقتدر ایلخانی بر می گردد.

این اثر تاریخی با شماره ۶۱۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=15464

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.