16
استاندار آذربایجان شرقی:

پژوهشگران، ابعاد شخصیتی و علمی خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی را معرفی کنند

  • کد خبر : 15470
  • ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸
پژوهشگران، ابعاد شخصیتی و علمی خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی را معرفی کنند
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به خدمات بی‌نظیر خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی در حوزه‌های مختلف علمی، اقتصادی، اجتماعی، عمرانی و فرهنگی، خواستار تلاش بیشتر محققان و پژوهشگران برای معرفی ابعاد مختلف شخصیتی و علمی این دانشمند بزرگ و برجسته ایرانی شد.

به گزارش تبریزمن به نقل از ایرنا، محمدرضا پورمحمدی در ارتباط تصویری با نخستین همایش بین‌المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی که در دانشگاه تبریز برگزار شد،  با اشاره به شخصیت چندوجهی و جامع‌الاطراف این دانشمند بزرگ، اظهار داشت: خواجه رشیدالدین با دوراندیشی و فکر بلند خود، برنامه‌های وسیعی را در حوزه‌های مختلف اجرا کرده و منشأ آثار و خدمات بی‌نظیری در تاریخ کشورمان شده است.

وی با بیان اینکه نام خواجه رشیدالدین، پس از قرن‌ها همچنان بر تارک افتخارات این سرزمین می‌درخشد، افزود: این انسان فرهیخته، ژرف‌اندیش و باکفایت، در هر عرصه‌ای ورود کرده، کار را به کمال انجام داده است؛ در عین اینکه به اقتصاد و رفاه مردم پرداخته، در مناسبات دیوانی و سیاسی، اصلاحات گسترده‌ای انجام داده و  در کنار آن برای گسترش فرهنگ دینی و وحدت در سایه دین نیز تلاش کرده است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه خواجه رشیدالدین، از نیروی عظیم سنت حسنه وقف، برای پیشبرد و اداره امور سود جسته است، افزود: دانشگاه بزرگ و جامع ربع رشیدی به عنوان بزرگترین دانشگاه جهان اسلام، تنها یکی از آثار و برکات تدبیر این دانشمند برجسته ایرانی است که امروز نیز می‌تواند سرمشقی برای فعالیت‌های علمی ما باشد.

وی اظهار داشت: ربع رشیدی با معیارهای امروزی نیز یک مرکز علمی و دانشگاهی پیشرفته به حساب می‌آید که علم و جامعه را به هم پیوند زده بود و صنعت، خدمات و اشتغال هم جایگاهی ویژه در آن داشت.

پورمحمدی با اشاره به حضور اساتید و دانشجویانی از چهار گوشه جهان در دانشگاه ربع رشیدی، گفت: خواجه رشیدالدین برای تأمین هزینه‌های این مرکز، موقوفات فراوانی اختصاص داده و مقرری مناسبی برای استادان و محصلان تعیین کرده بود که این موقوفات در نقاط مختلف داخل و خارج از ایران قرار داشتند.

استاندار آذربایجان شرقی در پایان با ابراز خرسندی از برگزاری همایش بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی، بررسی اقدامات، آثار و اندیشه‌های چنین بزرگ‌مردانی را چراغ راه آینده کشور دانست و از محققان و پژوهشگران خواست تا با شناساندن این گنجینه‌های گران‌بها به نسل حاضر، مسیر حرکت به سمت پیشرفت و تعالی جامعه را هموارتر کنند.

گفتنی است نخستین همایش بین‌المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی با محوریت وقف و علم‌الادیان، در سه پنل تخصصی با حضور اساتید و پژوهشگرانی از ایران و آلمان در دانشگاه تبریز برگزار شد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=15470

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.