8
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان شرقی مطرح کرد؛

کسب رتبه نخست کشوری در جذب اعضای جدید/ افزایش ۵۳ درصدی دریافتی مستمری‌بگیران صندوق در سال ۹۹

  • کد خبر : 15568
  • ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
کسب رتبه نخست کشوری در جذب اعضای جدید/ افزایش ۵۳ درصدی دریافتی مستمری‌بگیران صندوق در سال ۹۹
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان شرقی از افزایش ۸ درصدی اعضای صندوق در یکسال گذشته و تداوم موفقیت‌های صندوق استان در کسب رتبه نخست کشوری به لحاظ آمار افراد تحت‌پوشش خبر داد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، محمد نظری در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به گذشت ۱۵ سال از شروع به کار صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، اظهار داشت: ساکنین روستا، ساکنین مناطق عشایری، ساکنین شهرهای زیر ۲۰هزار نفر جمعیت، کشاورزان غیرساکن در روستا (دو سکونته یا طبق مشاغل ۲۳۰ گانه کشاورزی)، کارکنان شرکت‌های تابعه سازمان‌های نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و نظام دامپزشکی (محل استقرار روستا یا شهرهای زیر ۲۰هزار نفر جمعیت)، قالیبافان شهری و روستایی، زنان سرپرست خانوار، رانندگان حمل بار و مسافر بین شهری وصاحبان حرف و صنایع دستی شناسنامه‌دار ساکن در روستا و مناطق عشایری و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، زنبورداران، زنان سرپرست خانوار مددجوی بهزیستی و مردان و زنان سرپرست خانواده مددجوی کمیته امداد امام(ره) با ارائه معرفی‌نامه و نیز افراد شاغل در صنایع دستی و هنرهای سنتی وابسته به سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری جزو مشمولین عضویت در این صندوق محسوب می‌شوند.

▪️انتقال سوابق از صندوق به تامین‌اجتماعی و بالعکس امکانپذیر شد

وی همچنین با اشاره به شرایط نقل و انتقال سوابق بیمه‌ای بین صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر و سازمان تامین اجتماعی، خاطرنشان کرد: براساس مصوبه جدید، به منظور هماهنگی در نقل و انتقال حق بیمه با کسور بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی کشوری و به استناد تبصره(۲) بند الف ماده(۵۷) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور-مصوب ۱۳۹۵- نقل و انتقال حق بیمه با کسور بازنشستگی از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر به سایر سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی یا بالعکس امکانپذیر شده است.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان ادامه داد: براساس مصوبه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی، درچارچوب ضوابط قانونی حاکم بر صندوق بیمه مقصد، با لحاظ تاثیر سوابق منتقله در میزان مستمری و شرایط احراز و برای بهره‌مندی از مزایا و تعهدات بلندمدت و همچنین رعایت نحوه محاسبه و پرداخت مابه التفاوت و سایر موارد مربوطه براساس قانون نقل و انتقالات حق بیمه یا بازنشستگی-مصوب ۱۳۶۵- و آئین نامه اجرایی مربوطه انجام می‌شود.

وی افزود: این امکان به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که هر ایرانی بتواند سابقه بیمه‌ای خود را در طول عمر یکبار از صندوق به تامین اجتماعی و یا بالعکس منتقل نماید. همچنین در صورت فوت اشخاص نحوه انتقال سابقه از صندوق به تامین اجتماعی و بالعکس میسر خواهد بود.

▪️بسیجیان و صاحبان مشاغل خانگی، مشمولان جدید صندوق

نظری در بخش دیگری از سخنانش از تحت پوشش قرار گرفتن مشاغل خانگی خبر داد و گفت: از ۳۳۰ رشته مشاغل خانگی، حدود ۱۴۹ رشته شامل رشته‌های حوزه صنایع دستی، فرش و کشاورزی تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرند و فعالان رشته‌های فرهنگی و هنری نیز به شرط سکونت در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت می‌توانند تحت پوشش این صندوق قرار گیرند. این تعداد، حدود ۹۱ درصد فعالان مشاغل خانگی را تشکیل می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به امضای تفاهمنامه همکاری فیمابین سازمان بسیج مستضعفین و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، تصریح کرد: بر اساس این تفاهمنامه، بسیجیان ساکن در استان با مراجعه به کارگزاری‌های صندوق در سطح استان و ارایه معرفی‌نامه نواحی مقاومت بسیج، تحت پوشش این بیمه قرار گیرند.

نظری، گسترش پوشش و ترویج بیمه درسطح روستاییان و عشایر کشور و رفع دغدغه‌های معیشتی آنها و استفاده از ظرفیت‌های بسیجیان به عنوان گروه‌های مرجع مردم در روستاها را‌ دو هدف عمده در امضای تفاهمنامه این صندوق با سازمان بسیج برشمرد.

▪️ حمایت صندوق بیمه اجتماعی از رتبه‌های برتر کنکور سراسری

وی در ادامه با اشاره به طرح حمایت تحصیلی صندوق بیمه اجتماعی از رتبه‌های برتر کنکور، گفت: این صندوق به منظور افزایش خدمات کوتاه‌مدت خود و با تاکید بر رفع دغدغه‌های تحصیلی خانوارهای روستایی، حمایت تحصیلی از فرزندان آنها را اولویت قرار داده و به همین منظور طرح بورسیه تحصیلی رتبه‌های برتر کنکور سراسری سال جاری را اجرا می‌کند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی استان ادامه داد: مبنای اجرای این طرح، نظرسنجی از خانواده‌های عضو صندوق بود که با همکاری مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) صورت گرفت و مشخص کرد موضوع حمایت مالی از تحصیل فرزندان یکی از دغدغه‌های اصلی این عزیزان به شمار می رود.

وی با تشریح شرایط بهره‌مندی از بورسیه تحصیلی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، گفت: مهم‌ترین معیار استفاده از این طرح، عضویت پدر، مادر و یا خود فرد در صندوق بیمه اجتماعی است. مشمولین این طرح طی دوران ۴ ساله تحصیل خود در مقطع کارشناسی در صورت تمدید عضویت والدین و یا خود دانشجو، می‌توانند در سال‌های آتی نیز از مزایای طرح بهره‌مند شوند.

▪️افزایش ۵۳ درصدی دریافتی مستمری‌بگیران با اجرای طرح همسان‌سازی حقوق

نظری در بخش دیگری از سخنانش از عملیاتی شدن طرح همسان‌سازی حقوق مستمری‌بگیران صندوق در سال ۹۹ خبر داد و اظهار داشت: ۱۹ هزار و ۲۳۲ مستمری‌بگیر استان از این طرح بهره‌مند شده و معوقات محاسبه شده از اول سال ۹۹ تاکنون، همزمان با حقوق آبان‌ماه به حساب اعلامی خانوارها واریز گردیده است.

وی اضافه کرد: با اجرای این طرح، میانگین مبلغ دریافتی مستمری‌بگیران بازنشستگی پیری ۵۰ درصد، مستمری‌بگیران ازکارافتاده کلی ۴۲ درصد و مستمری‌بگیران بازمانده بیمه شده‌های متوفی ۵۷ درصد افزایش یافته است که در مجموع میزان افزایش مستمری‌ها در آذربایجان‌شرقی ۵۳ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه به طور میانگین افزایش مستمری هیچ یک از مستمری‌بگیران در این همسان‌سازی کمتر از ۱۵ درصد نبوده، خاطرنشان کرد: پس از اجرای طرح همسان‌سازی حقوق مستمری‌بگیران، کمترین مبلغ دریافتی ۱۶۷ هزار تومان و بیشترین آن ۸۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان شده است.

به گفته مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر آذربایجان‌شرقی، طرح همسان‌سازی، آن‌دسته از بیمه‌شدگان و بازماندگان که احکام مستمری فوت، بازنشستگی و از کارافتادگی‌شان قبل از سال ۹۹ صادر شده است را شامل می‌شود.

▪️ رشد ۸ درصدی اعضای صندوق در یک سال گذشته

نظری در ادامه سخنانش، پرداخت مستمری‌های بازنشستگی (به شرط ۱۵ سال سابقه و ۶۵ سال سن تمام)، از کارافتادگی کلی (به شرط تایید کمیسیون پزشکی مبنی بر از دست دادن ۶۶ درصد توان جسمی)، و فوت (ناشی از کار حداقل با یک سال سابقه) را سه خدمت اصلی صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر اعلام کرد.

وی با بیان اینکه از شروع کار صندوق در سال ۱۳۸۴ تاکنون بایستی ۴۰۰ هزار نفر در آذربایجان‌شرقی تحت پوشش صندوق قرار می‌گرفت، خاطرنشان کرد: تا امروز با تلاش همکاران و کارگزاری‌های صندوق در سطح استان موفق شده‌ایم ۲۱۳۲۴۸ نفر را به عضو صندوق درآوریم که ۵۳ درصد جمعیت مشمول را شامل می‌شود.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان افزود: طبق آمار استخراج شده، شمار اعضای تحت پوشش صندوق در آذربایجان‌شرقی در دهه فجر سال جاری نسبت به زمان مشابه سال قبل، ۸ درصد رشد داشته است.

وی با تشریح جزئیات آماری مستمری‌بگیران صندوق در استان گفت: از مجموع ۲۰۸۹۹ مستمری‌بگیر صندوق در استان، ۱۰۴۹۴ نفر مستمری‌بگیر فوتی، ۶۳۳ نفر مستمری‌بگیر از کارافتاده و ۹۷۷۲ نفر مستمری‌بگیر بازنشسته می‌باشند.

وی افزود: آذربایجان‌شرقی رتبه اول کشوری را از لحاظ جذب به خود اختصاص داده است و در داخل استان نیز بستان‌آباد، هریس و سراب بیشترین درصد عضویت مشمولان در صندوق را دارند که جا دارد همین‌جا مراتب تقدیر و تشکر خود را از طرف مجموعه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر از اهالی با فرهنگ و عاقبت‌اندیش این مناطق اعلام نمایم.

نظری همچنین بیشترین آمار مستمری‌بگیران استان را با ۳۳۷۷ نفر متعلق به شهرستان مرند اعلام کرد و گفت: شهرستان‌های سراب با ۲۲۴۰ نفر و شبستر با ۲۲۲۳ نفر مستمری‌بگیر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

▪️آخرین فرصت متولدین ۱۳۴۹ برای عضویت در صندوق

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر آذربایجان‌شرقی همچنین با بیان اینکه کلیه زنان و مردان متولد ۱۳۴۹ (بر اساس روز و ماه تولد) تا پایان امسال فرصت نام‌نویسی و عضویت در صندوق را دارند‌، گفت: علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و عضویت در صندوق و برخورداری از مزایای بازنشستگی، از کار افتادگی و فوت می‌توانند به کارگزاری‌های معتبر سراسر استان مراجعه و یا با شماره تلفن ۳۵۵۵۸۸۰۸-۰۴۱ تماس حاصل نمایند و یا به سایت سازمان به آدرس www.roostaa.ir مراجعه کنند.

وی از وجود ۸ سطح حقوقی در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان خبر داد و افزود: بر این اساس پرداختی حق بیمه اعضا از ۳۳۰ هزار تا ۸۴۰ هزار تومان در سال متغیر است و هر فرد بسته به توان و اختیار خود می‌تواند یکی از این سطوح را انتخاب و پرداخت کند.

وی با مقایسه حقوق پرداختی صندوق با پرداختی نهادهای حمایتی، خاطرنشان کرد: با ورود افراد به صندوق بیمه اجتماعی، نوعی توانمندسازی برای این افراد ایجاد می‌شود تا در دوران سالمندی و ازکار افتادگی بتوانند با حقوق دریافتی خود به طور عزتمندانه زندگی کنند. چرا که جنس مستمری بیمه به جهت مشارکت فرد در صندوق با اعانه متفاوت است و مستمری‌بگیر صندوق برخلاف مستمری‌بگیران نهادهای حمایتی در برابر صندوق لحنی طلبکارانه دارد.

محمد نظری در خاتمه سخنانش از کلیه مسئولین استانی بویژه مدیرکل روستایی استانداری، دهیاران و اعضای کارگروه توسعه روستایی و عشایری استان به جهت همکاری و همراهی‌شان تشکر و قدردانی نمود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=15568

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.