20
رضی‌منش در گفت‌وگوی اختصاصی با تبریزمن مطرح کرد:

افزایش ظرفیت‌های گردشگری اسکو با افتتاح بزرگراه تبریز – سهند

  • کد خبر : 15595
  • ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
افزایش ظرفیت‌های گردشگری اسکو با افتتاح بزرگراه تبریز – سهند
فرماندار اسکو گفت: با افتتاح بزرگراه تبریز- سهند و ثبت اسکو به عنوان شهر ملی باتیک در ماه‌های اخیر، ظرفیت‌های گردشگری شهرستان به شدت افزایش یافته است.

بابک رضی‌منش در جریان بازدید از مجموعه رسانه‌ای تبریزمن طی یک گفت‌وگوی اجمالی به تشریح اقدامات و دستاوردهای دولت تدبیر و امید در شهرستان اسکو پرداخت و اظهار داشت: عملکرد ۸ ساله دولت تدبیر و امید در شهرستان در قالب یک کتاب ۲۰۰ صفحه‌ای تدوین و چاپ شده است و بزودی با حضور استاندار آذربایجان‌شرقی رونمایی می‌شود.

وی با بیان اینکه در این کتاب وضعیت فعلی شهرستان اسکو در تمام شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیرساختی و عمرانی در مقایسه با سال ۱۳۹۲ بررسی شده، افزود: کتاب به دور از فضای غیرواقعی تدوین شده و قابل راستی‌آزمایی است. از این جهت، با گذشت زمان به یک منبع قابل اعتماد در بررسی و قضاوت عملکرد دولت تدبیر وامید تبدیل شده و مبنای عملکرد مدیران بعدی قرار خواهد گرفت.

▪️نگاه متفاوت دولت تدبیر وامید به حوزه فرهنگی و اجتماعی

فرماندار اسکو در ادامه سخنانش، تمرکز و نگاه دولت تدبیر و امید به حوزه فرهنگی و اجتماعی را بیشتر و متفاوت‌تر دانست و گفت: چنانچه توجه به کارکردهای اجتماعی در مبحث توسعه کمی شهرها به فراموشی سپرده شود نه تنها توسعه‌ای اتفاق نخواهد افتاد بلکه آسیب‌های اجتماعی متعدد گریبانگیر جامعه خواهد شد. بنابراین دولت تلاش نموده در کنار ایجاد زیرساخت‌های لازم، همه اقدامات انجام گرفته بر محور برنامه و سند استوار باشد.

وی اضافه کرد: در این راستا از یکسو «سند ازدواج و طلاق» و «سند پیشگیری از اعتیاد» شهرستان براساس اسناد بالادستی و سیاست‌های اجتماعی و فرهنگی نظام با لحاظ تکالیف دستگاه‌ها تدوین شده است و از سوی دیگر همزمان همکاری‌های خوبی با دستگاه قضا در حوزه مدیریت عرصه اجتماعی انجام و در قالب یک تفاهم‌نامه به بحث خشونت در شهر جدید سهند ورود شده که نتیجه آن سند در حال تدوین آسیب‌های اجتماعی در سهند می‌باشد.

رضی‌منش اقدامات دولت در ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی شهرستان اسکو را در ۸ سال گذشته ارزشمند دانست و تصریح کرد: در همین مدت، ۲۷واحد مدرسه در شهرستان احداث شده که ۱۸واحد آن در شهر جدید سهند بوده است. احداث اولین مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان در اسکو، احداث۶ باب مسجد و دومین کتابخانه عمومی مدرن استان در شهر جدید سهند، و ایجاد پردیس سینمایی در مجتمع باراما و افزایش تعداد صندلی سالن‌های اجتماعات شهرستان از ۲۳۰ صندلی به ۸۷۶ صندلی از دیگر موفقیت‌ها در این حوزه بوده است.

▪️اسکو، دارای بیشترین روزهای سفید و آبی

وی از اجرای دو طرح عمده در بحث نظام سلامت در شهر جدید سهند خبر داد و گفت: دو پروژه «جامعه ایمن و مروج سلامت سهند» و «طرح سامان» بصورت پایلوت در شهر سهند اجرا شدند. از سوی دیگر پروژه «شهر سالم سهند» با حمایت سازمان بهداشت جهانی و با هدف توسعه زیرساخت‌های سلامت و شاخص‌های اجتماعی، افزایش همکاری‌های بین‌بخشی از ۵ سال قبل کلید خورده است که در صورت اتمام طرح و تامین ۱۰۰ شاخص مدنظر سازمان بهداشت جهانی، شهر جدید سهند به شبکه شهرهای سالم جهان ملحق و اولین شهر سالم کشور خواهد شد.

فرماندار شهرستان اسکو با بیان اینکه با توسعه دوچرخه‌سواری و اجرای طرح قدم شمار سلامت، به شدت شاهد افزایش پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در دوران پاندومی کرونا در شهر جدید سهند بودیم، اظهار داشت: شهرستان اسکو بیشترین روزهای سفید و آبی را در دوران کرونایی تجربه کرده است که این موفقیت را در وهله اول مدیون همراهی مردم در مدیریت موضوع و در وهله دوم تلاش همه نهادها و سازمان‌های متولی در ایجاد بسترهای مناسب مبارزه با ویروس منحوس کرونا از جمله توزیع بسته‌های بهداشتی در بین اقشار آسیب‌پذیر بویژه بیماران خاص، مادران باردار و افراد سالمند هستیم.

▪️حاکمیت نگاه علمی بر حوزه کشاورزی اسکو

وی در بخش دیگری از سخنانش گردو، پسته، کلزا، بادام و گل‌محمدی را پنج محصول عمده بخش کشاورزی شهرستان اسکو نام برد و افزود: واقع شدن اسکو در حوزه آبریز دریاچه اورمیه و موانع ایجاد شده در بخش کشاورزی شهرستان باعث شده نگاه علمی بر حوزه کشاورزی منطقه حاکم شود که نتیجه حاکمیت این نگاه هم اصلاح الگوی کشت و شیوه‌های آبیاری بوده است.

رضی‌منش تاکید کرد: بخش اعظم اراضی شهرستان که در گذشته زیر کشت پیاز می‌رفت هم اکنون به مزارع کلزا، زعفران و باغات پسته تبدیل شده‌اند به طوری که شهرستان اسکو هم اکنون با تولید سالانه ۱۰۰ تن پسته از جهت سطح زیرکشت رتبه اول و از جهت تولید، رتبه دوم استان را به خود اختصاص داده است. همچنین این شهرستان، شاهد افزایش ۱۲۰۰ هکتاری مزارع کلزا، ۴۰۰ هکتاری باغات گل‌محمدی و ۸۰۰ درصدی گلخانه‌هاست.

وی با اشاره به گسترش آفت کرم خراط و آسیب‌های جدی وارد شده به محصول گردوی شهرستان، گفت: در سال‌های اخیر در حوزه مبارزه با این آفت، گام‌های موثری برداشته شده است و حدود ۵۰ درصد باغات گردوی شهرستان با اصلاح و جوان‌سازی شاخه‌ها در برابر این آفت مقاوم‌سازی شده‌اند.

نماینده دولت در اسکو ادامه داد: علیرغم همه این توانمندی‌ها، در بخش فرآوری محصولات باغی و زراعی غفلت شده بود که با احداث شهرک صنعتی شهید نیرومند اسکو این نقیصه برطرف و با راه‌اندازی واحدهای متعدد فرآوری محصولات کشاورزی، خام‌فروشی کاهش خواهد یافت.

▪️توسعه صنعت گردشگری با حذف نگاه نقطه‌ای

وی همچنین از شهرستان اسکو به عنوان یکی از مقاصد گردشگری آذربایجان‌شرقی نام برد و گفت: هرچند کندوان از جهت حیات و معماری یک روستای منحصربفرد محسوب می‌شود اما اگر دنبال توسعه صنعت گردشگری شهرستان هستیم، باید با حذف نگاه نقطه‌ای به توزیع گردشگر در شهرستان بیشتر توجه کنیم.

وی با بیان اینکه اغلب روستاهای شهرستان اسکو قابلیت تبدیل شدن به روستای هدف گردشگری را دارند، افزود: ثبت ملی ۴۵ اثر شهرستان، ایجاد واحدهای بومگردی و خانه کاشانه مسافری در روستاهای شهرستان و افزوده شدن سه روستای سرای، عنصرود و گنبرف به روستاهای هدف گردشگری شهرستان، فرصت‌های مناسبی را برای توسعه صنعت گردشگری در اسکو ایجاد کرده است.

رضی منش در خاتمه خاطرنشان کرد: ثبت اسکو به عنوان شهر ملی باتیک و بازگشایی آزادراه تبریز- سهند در ماه‌های اخیر، ظرفیت‌های گردشگری شهرستان اسکو را به شدت افزایش و زمینه برای برای سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری فراهم آورده است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=15595

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.