5
"تبریزمن" از وضعیت نابسامان فروش مایحتاج عمومی مردم در آذربایجان‌شرقی گزارش می‌دهد؛

اجبار به خرید اقلام در روز روشن!؟

  • کد خبر : 15732
  • ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷
اجبار به خرید اقلام در روز روشن!؟
سالهاست مسئولان امر از چند هفته مانده به پایان سال، مُدام اعلام می‌کنند بازار به طور کامل تحت کنترل است اما بازار همواره با گرانی‌های سرسام‌آور و افسار گسیخته روبرو بوده و این وضعیت در آذربایجان شرقی نیز بدین شکل است.

به گزارش تبریزمن، این روزها آذربایجان شرقی، به واسطه شیوع ویروس کرونا، حال و روز خوشی ندارد اما مشکلات مردم استان تنها به درگیری با این ویروس منحوس ختم نشده است بلکه کسادی کسب و کارها و تعطیلی برخی از مشاغل، مشکلات معیشتی را هم به بار آورد که گریبان‌گیر بخش عظیمی از شهرستانها شده است.

کاهش درآمد مردم به خودی خود توان خرید را از آن‌ها گرفته است به طوری که حتی بسیاری از اقشار کم درآمد، قادر به تهیه اقلام ضروری هم نیستند، اما این شرایط با افزایش افسارگسیخته قیمت اقلام و موج گرانی‌ها که گویا خیال توقف ندارد نیز سخت‌تر شده است.

گرانی‌ها را که کنار بگذاریم، به تازگی کمبود یا نبود برخی اقلام اساسی مانند روغن، مرغ و گوشت قرمز که در سبد مصرف روزانه خانوارها قرار می‌گیرد نیز شرایط را بسیار دشوارتر کرده است.

▪️برخی از فروشندگان روغن را یکی یکی و با هزار منّت عرضه می‌کنند!

از برخی از نقاط شهر تبریز خبر رسید که مردم به دنبال خرید ارزاق عمومی و مایحتاج روزانه خود به قیمت مناسب در پی یافتن مراکزی هستند که شایعه می شود اجناس را پایین تر از بازار آزاد می فروشند اما در واقع، اینچنین نبود!

شهروندی می‌گفت: در راسته کوچه، مرغ را ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان به نرخ مصوب دولت زده بودند ولی داخل مغازه ۲۶ هزار تومان می فروختند و جالب اینکه یک صف طولانی هم تشکیل شده بود.

یک شهروند دیگر هم تاکید کرد: در خیابان منجم، روغن نباتی می‌فروختند که صف طولانی به اندازه دو اتوبوس و بدون رعایت پروتکل‌های پروتکل بهداشتی وجود داشت که چندن هم برخورد خوبی با مردم صورت نمی‌گرفت!

همچنین شهروندان مشاهده نمودند که در خیابان دارایی، روغن نباتی ۵ کیلوئی سهمیه‌ای به قیمت ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد مشروط بر اینکه مشتری ملزم به خرید ۴ قوطی چای نیم کیلویی هر کدام به مبلغ ۸۵ هزار تومان گردد!

مشاهدات میدانی از وضعیت بازار روغن در تبریز نشان از آن دارد که نه تنها برخوردی با متخلفان در فروش اجباری کالا به همراه روغن انجام نشده بلکه نکته قابل تأمل اینجاست برخی از فروشگاه‌ها به جای آنکه کالاهای خود را در فروشگاه عرضه کنند آنها را راهی بازار کرده و با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسانند.
|
به عنوان نمونه، روغن‌های دولتی که باید برای فروش در فروشگاه‌ها باشند، بار زده شده و راهی بازار آزاد می‌شوند و جالب اینجاست هیچ کس هم بر عملکرد فروشگاه‌ها نظارت ندارد و آنها به راحتی روغن‌های دولتی را در بازار گرانتر می‌فروشند، به طوری که حتی تعدادی از فروشندگان، روغن‌ها در انبارها احتکار کرده تا شاید در روزهای آینده با قیمت‌ها بالاتری در بازار بفروشند و یکی یکی با هزار منّت در مغازه به مردم عرضه می‌کنند!

▪️مسئولان مُدام می‌گویند با متخلفین برخورد می‌شود اما برخورد قاطعی وجود ندارد!

ماجرای خرید روغن از اواخر پاییز امسال به یک دغدغه جدی برای مردم تبدیل شده است، به نحوی که در نقاط مختلف آذربایجان شرقی و به ویژه تبریز صف خرید جهت تهیه روغن مایع و جامد خودنمایی می‌کند.

این در حالی است که در این ۶ ماه کمتر مسئولی، وجود بحران در بخش توزیع و تولید روغن را قبول کرده و مدام از رفتارهای هیجانی مردم در خرید روغن صحبت می کنند که قابل تامل است!

از آن طرف اما، مردم باید با کارت ملی برای گرفتن یک عدد روغن در صف بایستند و برخی از فروشگاه ها هم در حال فروش روغن سهمیه‌ای باشند و حتی برای مشتریان خود شرط بگذارند که اگر روغن می‌خواهید باید حتماً تن ماهی، چای یا رب گوجه فرنگی هم بخرید! زیرا این فروشندگان مدعی هستند که شرکت های روغن به شرط فروش برخی کالاها به ما سهمیه می‌دهند!

جالب اینجاست فروش روغن با کارت ملی و حتی فروش اجباری کالا هم با تکذیب مسئولان رو به رو می شود و با مصاحبه های مختلف اعلام می‌کنند این گونه رفتارها جرم بوده و با متخلفین برخورد لازم صورت می‌گیرد اما در واقع برخورد قاطعی وجود ندارد!

▪️انفعال بانک مرکزی در افزایش نرخ ارز موجب شده تا محاسبات حسابداری به هم بریزد

یک کارشناس اقتصادی درباره علل رشد سطح عمومی قیمت‌ها و ممانعت فعالان بازار از ارزان شدن قیمت کالاها متناسب با کاهش نرخ ارز گفت: چسبندگی قیمت‌ها پدیده‌ای است که سالهاست در اقتصاد ایران وجود دارد یعنی اینکه با گرانی قیمت هر کالا، پایین آمدن آن به سختی امکان پذیر است.

محسن صادقی ادامه داد: اکنون قیمت ارز در بازار نسبتاً پایین آمده است اما هیچ فروشنده و حتی تولیدکننده‌ای حاضر به کاهش قیمت ها متناسب با کاهش نرخ ارز نیست زیرا انفعال بانک مرکزی در افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته موجب شده تا محاسبات و سیستم ها حسابداری به هم بریزد.

وی افزود: بانک مرکزی قیمت دلار را آزاد نگه‌داشت و خیلی تلاش نکرد که نرخ این کالا که قیمت همه کالاها و خدمات نیز با آن مرتبط است سامان بخشد و یا به ثبات برساند، در چنین شرایطی نرخ ارز تا ۳۲ هزار تومان در بازار افزایش یافت و قیمت ها نیزدر بازار سیر صعودی به خود گرفتند، اکنون که قیمت ارز در بازار کاهش یافته است اما قیمت ها در بازار به دلیل چسبندگی قیمت کاهش نمی یابد، نتیجه چنین اقدام، فشاری است که اکنون به مردم وارد می‌شود.

صادقی اضافه کرد: با گرانی ارز و بدنبال آن رشد عمومی قیمت‌ها در بازار، دولت حتی خود را ملزم به ممانعت از افزایش قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی سبد مصرفی خانوار نکرد و ارز ۴۲۰۰ تومانی را به ارز نیمایی تبدیل کرده است.

وی تاکید کرد: با افزایش نرخ ارز تورم انتظاری در جامعه شکل گرفته است لذا این موضوع باعث شده تا آشفتگی در بازار قیمت‌ها رخ دهد، حال از آنجایی که نظارتی نیز از سوی مسئولان دولتی در بازار به چشم نمی‌خورد، بنابراین اعتراض مردم به گرانی ها هم به جایی نمی‌رسد!

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=15732

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.