7
فاجعه‌ای که در کمین است؛

بلای امضافروشی بر سر ساختمان‌سازی در تبریز

  • کد خبر : 15735
  • ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
بلای امضافروشی بر سر ساختمان‌سازی در تبریز
مهندسین تبریزی در روزهای گذشته با تحصن در سازمان نظام مهندسی خواستار توقف امضافروشی در ساخت‌وسازها شده‌اند.

به گزارش تبریزمن تراکم بافت فرسوده و حاشیه‌ای در تبریز یکی از معضلاتی است که شهر اولین‌ها سالهای سال با آن دست و پنجه نرم می‌کند و تا به امروز هیچ راه حلی برای برون رفت از این مشکل اجتماعی پیشنهاد نشده است. حالا اما خبر می‌رسد که بسیاری از ساخت و سازهای جدید نیز قانونی و ایمن نیست و در اجرای ساختمان‌سازی‌ها امضافروشی صورت گرفته است. بحران امضا فروشی در ساخت و سازهای تبریز به جایی رسیده که در روزهای گذشته تعدادی از مهندسین مجری ساختمان در ساختمان سازمان نظام مهندسی تجمع کرده و خواستار پایان یافتن اقدامات غیرقانونی شده‌اند. این مهندسین معتقدند که با رانت، مافیا و پارتی بازی مهندسین مجری که سازندگان ساختمان هستند کاملا تضعیف شده‌ و به عملکردی که باید در ساخت و سازها دیده شود، خدشه وارد شده است.

مهندسین می‌گویند در حالیکه قانون می‌گوید مهندس مجری باید ساختمان را بسازد و در زمان بحرانی پاسخگو باشد اما این اتفاق یعنی کار را از دست بساز بفروش‌ها گرفته و به مهندسین بدهد که به همین خاطر اجازه ورود مهندس مجری را به ساختمان سازی نمی‌دهند اما برای این که از کاغذبازی تمام شوند از حربه خرید امضا استفاده و در این روند غلط نظام مهندسی جلوی این کار را نمی‌گیرد.

بحران امضافروشی در تبریز

شیرعلی زاده به عنوان نماینده مهندسین مجری در گقت‌وگو با آناج در خصوص اعتراض آنها می‌گوید: در حالیکه مقررات ملی نوشته است که دفاع از حقوق اجتماعی و کارهای مهندسی از فعالیت‌‌‌های با ارزش است اما نظام مهندسی به کارهای بی ارزش دامن می‌زند و صوری گری را باب می‌کند در حالیکه باید جلوی این کار بایستد.

وی ادامه می‌دهد: سازمان نظام مهندسی به جای اینکه قانون مقررات ملی را اجرا کند برخی راه‌های خلاف قانون را هم نشان می‌دهد و در این فاز هم که مهندسین دست به اعتراض و تجمع می‌زنند برای اینکه اقدامات غیرقانونی را بپوشانند، با نیروی انتظامی‌تماس می‌گیرند که خوشبختانه نیروی انتظامی‌هم طرفدار حق است و به ما می‌گویند حق با شماست.

عضو جامعه مهندسین با گلایه از عملکرد سازمان نظام مهندسی استان عنوان می‌کند: نظام مهندسی به جای اینکه بخواهد قانون را اجرا کند، به دنبال متهم کردن ما و تشویش اذهان عمومی‌است. در این فضا که ۱۰۰۰ مجری حقیقی و حقوقی وجود دارد که می‌توانند به صورت سالم رقابت کنند از طریق امضافروشی جامعه را به سوی بحران می‌ز‌ند و به قدری با امضافروشی ساختمان می‌سازیم که موقع بحران خانه ناامن‌ترین جا است.

ساخت‌های سازهای جدید اما غیرایمن

وی با اشاره به تحصن چندین باره مهندسین در سازمان نظام مهندسی می‌گوید: تحصن‌ها برای این است، کاری که باید برای مهندسین اشتغالزایی کند به صورت مهر و امضا فروخته می‌شود و بیکاری رواج داده می‌شود و نکته بعد هم این است که کسی که پس انداز عمرش را صرف خرید یک خانه می‌کند، در نهایت خانه‌ای غیرایمن می‌خرد.

شیرعلی زاده در خصوص بحران‌هایی مانند زلزله و عدم اجرای مقررات ملی در ساختمان‌ها می‌گوید: ما در زلزله‌ها همیشه در حال کمک به مناطق زلزله زده هستیم و این ثروت ملی است که صرف این کار می‌شود در حالیکه با کمتر از این پول‌ها می‌شد با رعایت قانون و استفاده از متخصصین امنیت هم به جامعه برگردد.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از ساختمان‌های شهر به صورت ایمن و توسط مهندس مجری ساخته می‌شود، توضیح می‌دهد: ۱۰۰۰ مجری حقوقی و حقیقی و در بازار هم دو هزار کار وجود دارد که اگر به صورت شغل نگاه کنیم برای همه کار هست اما اگر به صورت واقعی نگاه کنیم، فقط صد نفر در کارگاه‌ها کار می‌کنند که آن هم دائمی‌نیست در حالی که قانون می‌گوید مهندس مجری باید دائما بالای سرساختمان باشد. یعنی فقط ده درصد ساختمان‌ها به صورت قانونی کار انجام می‌دهند و بقیه به صورت امضا فروشی انجام می‌شود.

زندان عاقبت امضافروشی مهندس مجری

این مهندس مجری ادامه می‌دهد: متاسفانه به جای اینکه مهندسان جوان را به سمت کار سوق دهیم می‌خواهند مهری داشته باشند تا امضافروشی کنند، یک عده ۲۰ نفره هستند که تمام کارها دست اینهاست و چند صد مهر در کشوهایشان دارند که با آن امضافروشی می‌کنند. در یک حادثه مهندس مجری به زندان افتاده در حالیکه اصلا در ساختمان کار نکرده و فقط از مهر این مهندس استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه تبریز بافت فرسوده است، می‌گوید: باید این بافت را پاک کرده طبق مهندسی جدید کار کنیم اما به جای پیشرفت عقبگرد کرده‌ایم و  در یک کوچه چهار متری ساختمان‌های هفت هشت طبقه ساخته می‌شود که اصولی نیست.

مهندس متخصص به دنبال حقوق دومیلیون تومانی!

شیرعلی زاده با بیان اینکه ما به دنبال پایان امضافروشی‌ها هستیم، می‌گوید: ما به سازمان بازرسی استانداری و نظام مهندسی کشور نامه فرستاده‌ایم که جلوی اقدامات غیرقانونی و امضافروشی‌ها گرفته شود. متاسفانه این امضافروشی‌ها هم معیشت مهندسان را گرفته به طوریکه مهندس متخصص برای کاری با حقوق دو میلیون تومان التماس می‌کند و هم شهر را به سمت بحران می‌برد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=15735

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.