10
استان اردبیل زیرصفر درجه؛

هفته ای پربرف در پیش است

  • کد خبر : 15784
  • ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۴
هفته ای پربرف در پیش است
ساکنان استان اردبیل به غیر از شهرستان گرمی در پی توقف بارش باران و برف ۲ روز گذشته طی شب و سپیده دم امروز با دمای ‌زیر صفر درجه سانتیگراد مواجه بودند.

به گزارش تبریزمن، کمینه دما در اردبیل منفی ۸،  فرودگاه اردبیل ، نمین و سرعین منفی ۵ درجه، نیر، فیروزآباد کوثر و خلخال منفی ۳ درجه،  مشگین‌شهر منفی ۲ درجه، پارس‌آباد منفی یک درجه و بیله‌سوار صفر درجه سانتیگراد ثبت شده است.

در این میان ‌فقط شهرستان کوهستانی گرمی که به خاطر موقعیت طبیعی خود بطور معمول ‌اغلب سردتر از شهرستان‌های جلگه گرمسیر ‌مغان شامل پارس‌آباد و ‌بیله‌سوار است، طی ساعات گذشته با وجود فراهم‌ بودن‌ شرایط ‌برای رسیدن‌ دما به زیرصفر  هوای معتدل بهاری با کمینه دمای ۴ درجه سانتیگراد بالای صفر داشت.

زمین‌های نقاط سردسیر استان اردبیل طی برفی که‌ از پنجشنبه ‌شب تا اواخر ‌جمعه بطور ‌متناوب ‌بارید در واپسین هفته‌های سال با لایه‌ای از برف به ارتفاع ۱۵ تا ۲۵ سانتیمتر سپیدپوش‌ شده‌اند.

ساکنان پهنه گسترده‌ای از استان اردبیل درحالی در آستانه بهار با حال و هوای سرد و برفی مواجه شده‌اند که ‌تازه‌ترین الگوهای تاثیرگذار بر هوای منطقه از در پیش بودن هفته‌ای سرد و پربرف در این نقاط حکایت دارد.

کرانه ‌خزر و شمالغرب ایران ‌ویژه نیمه شرقی استان اردبیل طی هفته جاری و از جمله روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه بطور متناوب‌ زیر امواج سرد ناپایدار ناوه‌های کم‌دامنه قرار می‌گیرند.

امروز شنبه پرتوهای آقتاب و باد نه چندان شدید جنوبی سه تا پنج درجه در طول روز هوای استان اردبیل را نسبت به دیروز گرم ‌می‌کند ولی شب‌ها در اغلب مناطق همچنان سرد و یخبندان پیش‌بینی می‌شود.

وزش ‌باد با توجه به‌وجود برف بطور نسبی سنگین در زمین‌های برون‌شهری ‌بویژه در گردنه‌ها ‌و جاده‌های کوهستانی منجر به‌ وقوع پدیده کولاک ‌خواهد شد.

در صورت عدم‌ دگرگونی نقشه‌های کنونی از اواخر ‌چهارشنبه ۲۰ اسفند تا حوالی ۲۴ اسفند توده هوای سرد از مرزهای شمالغرب وارد ایران شده و پهنه گسترده‌ای از نیمه شمالی کشورمان را زیر باران و برف سنگین می‌برد. انتظار می‌رود اثرهای بارشی و سرمایشی این توده هوا در استان اردبیل شدیدتر باشد.

اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی هوای بسیار متغیر دارد. اسفند اغلب سال‌ها از ماه‌های پر بارش در منطقه است ولی به نظر می رسد امسال با جدیتی دوچندان ظاهر شده ‌است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=15784

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.