8

سهم ۳ برابری هزینه‌های آذربایجان‌شرقی نسبت به درآمد وصولی در ۱۴۰۰

  • کد خبر : 15906
  • ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۳
سهم ۳ برابری هزینه‌های آذربایجان‌شرقی نسبت به درآمد وصولی در ۱۴۰۰
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: براساس اطلاعات لایحه اولیه بودجه 1400، سال آینده برای استان ما 5200 میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده است و انتظار می‌رود در همان بازه زمانی در قالب پروژه‌های ملی و استانی ۱۶ هزار میلیارد تومان در آذربایجان‌شرقی هزینه شود که حدود سه برابر درآمد وصولی است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، داود بهبودی در جمع خبرنگاران با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: هرچند کرونا ارتباطات حضوری را کاهش داده است اما نظام اداری در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بر حسب ماموریت‌های ذاتی به انحای مختلف به فعالیت‌های خود در جمع‌آوری و تولید آمار، برنامه‌ریزی و تنظیم اسناد توسعه‌ای استان، بودجه‌ریزی پروژه‌های ملی و استانی و دیگر حوزه‌هایی چون نیروی انسانی و توسعه مدیریت سازمان، نظام فنی و امور پیمانکاران و مشاوران و نیز مدیریت نقشه راه استان ادامه داده است.

وی، کلان‌روندهای استان در شاخص‌های مختلف را یکی از دغدغه‌های مهم مردم و اصحاب رسانه برشمرد و افزود: استان‌ها براساس شاخص‌های مختلف قابل رتبه‌بندی هستند و هرکدام از این رتبه‌بندی‌ها ممکن است از عواملی چون جمعیت، مساحت، منابع و ذخایر طبیعی، تقسیمات اداری و سیاسی متاثر شده باشند. بنابراین طبیعی است که انتظار داشتن یک رتبه ثابت در همه شاخص‌ها درست نیست و بایستی حد منطقی برای خودمان قایل شویم. البته این را نیز در نظر داشته باشیم که علاوه بر نقش مدیریت، عوامل انسانی و مسایل مالی، همیشه دلایل بدتر و یا بهتر شدن یک شاخص در درون استان‌ها نیست و مطمئنا سرعت رشد و یا پسرفت استان‌های دیگر هم در این رتبه‌بندی دخیل هستند.

▪️نرخ بیکاری فعلی استان، ۱۰ درصد است

وی در ادامه سخنانش به رتبه دوم کشوری آذربایجان‌شرقی به لحاظ وسعت اشاره کرد و گفت: استان ما با دارا بودن ۲۱ شهرستان، ۴٫۷ درصد شهرستان‌های کشور را داراست و از این لحاظ در رتبه هشتم قرار دارد. از لحاظ منابع جنگلی رتبه ۲۰ کشور دارد اما ۶ درصد مناطق حفاظت شده کشور در آذربایجان‌شرقی است و از این لحاظ رتبه ۴ کشو را دارد. همچنین از حیث جمعیت نیز با داشتن حدود ۴ میلیون نفر جمعیت، رتبه ششم را داراست.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، نرخ بیکاری فعلی استان را ۱۰ درصد و یک درصد پایین‌تر از میانگین نرخ بیکاری کشور اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: پایین بودن نرخ بیکاری در استان دلایل متعددی دارد که فرهنگ کار مردم استان، فعال بودن بخش خصوصی و مهاجرت فعال از مهمترین این عوامل است.
وی ادامه داد: نرخ مشارکت در استان، ۴۰ درصد است و براین اساس یک میلیون ۴۰۰ هزار نفر جمعیت فعال داریم و از این میزان یک میلیون و ۲۲۰ هزار نفر شاغل هستند. اما به جهت اینکه در نمونه‌گیری‌های فصلی و سالانه، اطلاعاتی در خصوص میزان اشتغال ایجادشده نداریم، بنابراین آمار صریحی در این خصوص در دست نیست.
وی با بیان اینکه کشور ما از لحاظ زیرساختی فاصله و شکاف خیلی زیاد با کشورهای توسعه یافته دارد، گفت: همه دولت‌ها در توسعه زیرساخت‌های کالبدی کشور کار کرده‌اند. اما هنوز به مرحله‌ای که نیاز به توسعه زیرساخت‌ها نداشته باشیم، نرسیده‌ایم.

▪️اکثر پروژه‌های خاتمه‌پذیر استان، پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد دارند

بهبودی، با تاکید بر اینکه در اجرای پروژه‌ها بایستی به تناسب ظرفیت مالی، اجرایی و نظام پیمانکاری کشور عمل کنیم، افزود: دولت یازدهم و دوازدهم از معدود دولت‌هایی است که تمام همت خود را به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام گذاشت و آغاز پروژه جدید بویژه پروژه دولتی را از اولویت‌های خود کنار گذاشت. و همین عامل باعث شد بخشی از پروژه‌های نیمه‌تمام استان مانند بزرگراه تبریز – اهر، آزادراه تبریز-سهند، خط آهن میانه – بستان‌آباد، اورژانس بیمارستان امام رضا و… به اتمام برسند و برخی دیگر مانند سد پیغام کلیبر، بیمارستان مردانی آذر، پایاب سدهای سهند و آیدوغموش و مدول دوم تصفیه‌خانه تبریز به مراحل پایانی نزدیک شوند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۷۰۰ پروژه در استان مدیریت می‌شوند که ۱۲۰۰ مورد آنها پروژه‌های مستمر است، گفت: با توجه به عدم آغاز پروژه جدید در سال‌های اخیر، اکثر ۱۵۰۰ پروژه خاتمه‌پذیر استان، پیشرفت بالایی دارند و چنانچه فقط یکسال اعتبارات پروژه‌ها به طور کامل تخصیص یابد، بیش از یکهزار پروژه در دست اجرای استان به بهره‌برداری می‌رسد.
وی همچنین با اشاره به ارتقای پوشش تحصیلی استان در هر سه مقطع، گفت: پوشش تحصیلی در استان ما همچون دیگر استان‌های دوزبانه کشور متفاوت است. نرخ بی‌سوادی در آذربایجان‌شرقی از میانگین کشوری بالاتر بود اما در سال‌های اخیر به نرخ باسوادی کشور نزدیکتر می‌شویم.

▪️همراهی افکار عمومی در اجرای سند آمایش تعیین‌کننده است

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تنظیم سند آمایش ملی و استانی، گفت: بخشی از الزامات اجرایی سند آمایش استان، الزامات حقوقی است اما معتقدیم بسترهای حقوقی کافی نیست و مطالبه و همراهی افکار عمومی بویژه رسانه‌ها در این مورد مهم و تعیین‌کننده خواهد بود.
وی، اتصال راه‌آهن بستان‌آباد به خاوران، انتقال آب از زاب به دریاچه اورمیه، تکمیل مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز، اجرای پایاب سد خداآفرین و تکمیل بیمارستان مردانی آذر را از پروژه‌های اولویت‌دار استان برشمرد.
وی وضعیت آذربایجان‌شرقی در جذب سرمایه‌گذاران را قابل قبول دانست و رتبه فعلی استان در فضای کسب و کار را پایین‌تر از ۱۰ اعلام کرد که این رتبه در مقاطعی بهتر شده و حتی به ۴ هم رسیده است.

▪️رتبه هفتم آذربایجان‌شرقی میزان درآمد و هزینه

بهبودی در تشریح میزان درآمد و هزینه‌های استان نیز گفت: حدود ۹۰ درصد درآمدهای وصولی آذربایجان‌شرقی از محل مالیات و ۱۰ درصد باقیمانده از محل گمرکات و درآمد برخی سازمان‌های دولتی است. براساس اطلاعات لایحه اولیه بودجه ۱۴۰۰، برای استان ما در سال آینده، ۵۲۰۰ میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده است که نسبت به سال جاری ۲۵ درصد افزایش نشان می‌دهد و اعتباراتی که انتظار می‌رود دولت در همان بازه زمانی در قالب پروژه‌های ملی و استانی در آذربایجان‌شرقی هزینه کند ۱۶ هزار میلیارد تومان است که حدود سه برابر درآمد وصولی است.
وی رتبه استان در بین استان‌های کشور را از لحاظ درآمد و هزینه، هفتم اعلام کرد و گفت: اعتبارات ملی و استانی آذربایجان‌شرقی در سال ۹۹، حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان است و از لحاظ اعتبارات ملی در رتبه دوم کشوری قرار داریم.

▪️فعالیت ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان در آذربایجان‌شرقی

رییس سازمان مدیریت و برنانه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در بعضی از عرصه‌ها دیر شروع کرده‌ایم، گفت: یکی از این عرصه‌ها، عرصه دانش بنیان است. در سال ۹۲ هیچ شرکت دانش بنیانی در استان وجود نداشت و پارک علم و فناوری استان هم اصلا قابل مقایسه با پارک علم و فناوری استان‌های همطراز نبود.
وی اضافه کرد: هم اکنون ۱۵ مرکز رشد، ۹ مرکز شتاب‌دهی و ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان در استان وجود دارد و هرچند هنوز از استان‌هایی چون اصفهان، خراسان رضوی و تهران عقب هستیم ولی سرعت حرکت استان در این حوزه خوب است.
وی افزود: هم اکنون سهم آذربایجان‌شرقی به لحاظ تعداد، محصولات و ارزش افزوده شرکت‌های دانش‌بنیان، حدود ۲.۵ درصد است که انتظار داریم با توجه به قدمت مراکز دانشگاهی و ظرفیت‌های اقتصادی استان به هدف ۱۰ درصدی برسیم.

▪️نرخ تورم آذربایجان‌شرقی بالاتر از میانگین کشوری است

بهبودی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه برخلاف نرخ بیکاری، تورم در استان ما نوسانی است، اظهار داشت: تورم در آذربایجان‌شرقی بعضا از میانگین کشوری بالاتر و بعضا پایین‌تر است و هم اکنون میانگین استانی در همه انواع ماهانه، فصلی، سالانه و نقطه به نقطه از میانگین کشوری بالاتر است.
وی با بیان اینکه میزان تورم در کشور براساس تغییرات قیمتی ۳۶۰ قلم کالا محاسبه می‌شود، ادامه داد: اگر میانگین تورم سالانه کشوری را ۴۰ بگیریم تورم در استان ما حدود ۲ درصد از میانگین کشوری بالاتر است که بخشی از آن به سبد مصرفی استان مربوط می‌شود.

▪️۱۸ درصد کانی‌های فلزی و غیرفلزی کشور در آذربایجان‌شرقی است

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در پاسخ به سوال خبرنگار تبریزمن در رابطه با رتبه کشوری آذربایجان‌شرقی از لحاظ میزان ذخایر معدنی گفت: معدن، یکی از محورهای توسعه آذربایجان‌شرقی از حیث اشتغال و درآمد است. اما بایستی توجه داشت در ۷۰ سال گذشته هیچ کشوری به خاطر وفور منابع طبیعی توسعه نیافته است.
وی تصریح کرد: آذربایجان‌شرقی بالاترین ذخایر معدنی کشور را دارد. بطوری که براساس یکسری گزارشات، رتبه نخست ذخایر معدنی کشور مربوط به استان ماست.
وی افزود: ۲۵ درصد کانی‌های غیرفلزی و ۱۲ درصد کانی‌های فلزی کشور در آذربایجان‌شرقی است که باید اقدامات لازم برای بهره‌برداری، انتقال دانش، مدیریت، سرمایه‌گذاری و مسایل حقوقی‌شان انجام گیرد.
بهبودی در خاتمه سخنانش با اشاره به اینکه هم‌اکنون، مجموع ذخایر معدنی کشف شده استان، ۸.۵ میلیارد تن می‌باشد که ۵.۵ میلیارد تن آن ذخایر نفلین سینیت است، گفت: یکسوم ذخایر مس کشور و یک درصد ذخایر مس جهان در استان ماست و آذربایجان‌شرقی علیرغم رتبه نخست در میزان ذخایر معدنی، در بخش بهره‌برداری و استخراج رتبه چهارم کشور را دارد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=15906

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.