8
«تبریزمن» ترافیک اسفناک معابر مرکزی تبریز در روزهای کرونایی آخر سال را بررسی می کند؛

فراموش شده ای به نام «کرونا»

  • کد خبر : 16009
  • ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
فراموش شده ای به نام «کرونا»
علی‌رغم وجود خطر شیوع ویروس کرونا و همچنین احتمال جریمه توسط پلیس راهور، متاسفانه برخی شهروندان این موارد را مدنظر قرار نمی‌دهند و همچنان شاهد وجود ترافیک در هسته مرکزی شهر هستیم.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، ترافیک خیابان‌های هسته مرکزی تبریز این روزها سنگین‌تر از همیشه است، شهروندان برای رسیدن به مقصد عجله دارند و با هر دقیقه ای که در ترافیک می‌مانند بر عصبانیت‌شان افزوده می‌شود، صدای بوق ممتد که هیچ گِرهی را از ترافیک باز نمی‌کند عابران پیاده را نیز آزار می‌دهند و آنان نیز در عصبانیت رانندگان شریک می‌شوند.
پارک‌های دوبله مقابل مراکز خرید در خیابان های جمهوری، دارایی، فردوسی، شریعتی، خاقانی از یک سو و مراکز درمانی در خیابانهای طالقانی، ۱۷ شهریور و پاستور از سوی دیگر که عمدتاً معابری کم‌عرض اما پرتردد هستند یک‌ به‌ یک در ترافیک شدید دوران کرونایی تبریز نقش دارند.
در واقع، تبریز در دوران کرونا نیازمند توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، تبدیل برخی خیابان‌ها به سنگ‌فرش عابرپیاده، تغییر در مسیر اتوبوس‌ها، افزایش خطوط بی‌.آر.تی، تسریع در روند ساخت مترو و از همه مهم‌تر اصلاح بعضی از معابر و فرهنگ‌ سازی برای رانندگی بهتر است، اما آیا مسئولان استانی برای تحقق این موارد برنامه‌ریزی کرده‌اند؟‌!

▪️با ترافیک کنونی خیابانها حضور کرونای جهش یافته انگلیسی فراهم می گردد

هر چند که شهر تبریز به نسبت سایر کلانشهرهای همسطح خود، به عنوان شهری آرام‌ شناخته شده است اما، طی سال‌های اخیر افزایش میزان تردد خودروها و همچنین برخی نقایص زیرساختی باعث به وجود آمدن مشکلاتی ترافیکی زیادی شده است.
کمربندی‌های حاشیه شهر و اتوبانها نیز گاه کفاف تردد حجم انبوه خودروها را نداده و در برخی اوقات شاهد ترافیک‌های نسبتاً سنگین در این محورها هستیم و چنین به نظر می‌رسد که تبریز هم در حوزه ترافیک، در حال طی کردن راه پایتخت کشورمان باشد.
نبود سیستم حمل و نقل عمومی مناسب و کافی نیز موجب شده حتی با وجود گرانی بنزین، اغلب مردم ترجیح دهند که با خودروی شخصی در محل کارشان حاضر شوند که البته با شیوع کرونا این موضوع برجسته تر شده است.
بدین ترتیب، تردد اغلب مردم با خودروهای تک سرنشین در خیابان‌هایی که با پیش بینی این حجم از تردد خودرو ایجاد نشده‌اند، موجب شده تا خیابان‌های تبریز کم کم از خودرو اشباع شوند، ولی در این خصوص جای بررسی دارد که آیا روح و روان مردم هم ظرفیت پذیرش این حجم از ترافیک و معطل ماندن در خیابان‌ها را دارد یا خیر؟!
به ویژه اینکه در روزهای پایانی سال ۹۹ که اتفاقاً مقارن با تشدید خطر موج چهارم ویروس کروناست نگرانی مسئولان حوزه بهداشت و درمان از بابت شکنندگی وضعیت زرد موجود ادامه دارد که نباید با ترافیک کنونی خیابانها، حضور کرونای جهش یافته انگلیسی را فراهم نمود!

▪️تنها راه نجات یک شهر از تراکم خودرو تنها فرهنگ سازی و آموزش است

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز در این باره گفت: علی‌رغم وجود خطر شیوع ویروس کرونا و همچنین احتمال جریمه توسط پلیس راهور، متاسفانه برخی شهروندان این موارد را مدنظر قرار نمی‌دهند و همچنان شاهد وجود ترافیک در هسته مرکزی شهر هستیم.
اصغر آدی بیگ افزود: البته با توجه به شیوع ویروس کرونا و اجرای طرح زوج یا فرد، ترافیک و تراکم خودروها در هسته مرکزی نسبت به قبل کمتر شده است اما معابر پیرامون طرح زوج یا فرد همچنان شلوغ است.
وی ادامه داد: شهروندان محترم برای اینکه توسط پلیس راهور جریمه نشوند و از خطر ویروس کرونا در امان بمانند، از تردد و سفرهای درون شهری غیرضروری اجتناب کنند زیرا طرح زوج و فرد کماکان به قوت خود باقی است.
آدی بیگ با اشاره به برنامه های آموزشی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز اضافه کرد: در شرایط فعلی، موضوع فرهنگ سازی و آموزش جزو اولویت‌های اصلی ماست.
وی تاکید کرد: تنها راه نجات یک شهر از تراکم خودرو و مشکلات رانندگی و عبور و مرور، فرهنگ سازی و آموزش است که خوشبختانه این موضوع هم اکنون توسط سازمان حمل و نقل و ترافیک در تبریز اجرا می‌شود.

▪️شهرداری تبریز در اجرای پروژه‌های عمرانی از مسائل ترافیکی غافل مانده است

یک کارشناس حمل و نقل و ترافیک در تبریز در خصوص موضوع ترافیک گفت: برای کاهش عوارض ناشی از ترافیک بایستی اصول سه گانه طراحی و مهندسی، فرهنگ عمومی و آموزش مردم و نهایتاً اعمال قانون و مقررات به صورت توام در نظر گرفته شود زیرا این عوامل پیوسته بوده و در کنار هم به کنترل ترافیک شهری کمک می کند.
علیرضا معتمدنیا در خصوص وضعیت کنترل ترافیک در تبریز ادامه داد: بی تعارف باید گفت، در شهر تبریز در اجرا و به کارگیری هر سه اصل مذکور ضعف مشاهده می شود لذا روی هم رفته جدا از برنامه‌ریزی‌های ترافیکی در زیرساخت‌های کنترلی و اعمال قانون، ضعف وجود دارد در کنترل ترافیک شهری بیش از آنچه ابتدا به عارضه سنجی و مطالعات ترافیک که سهم شهرداریهاست توجه ویژه شود عمدتاً بر بخش آخر یعنی اعمال قانون تمرکز شده است.
وی اضافه کرد: امروزه در دنیا نرم‌افزارهای کنترل ترافیکی با قابلیت‌های بسیار بالا در سطوح مختلف همچون ردیابی و تشخیص سرعت متوسط وجود دارد که تاکنون در تبریز استفاده نشده‌اند لذا متاسفانه باید گفت رویکرد شهرداری تبریز بیشتر بر اجرای پروژه‌های عمرانی متمرکز بوده و به مسائل ترافیکی کم لطفی شده است در حالی که با ۲۰ درصد هزینه های اجرای پروژه های عمرانی می توان قدم های بزرگی در زمینه بهبود ترافیک در تبریز برداشت.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز بر ضرورت تقویت زیرساختهای بخش حمل و نقل عمومی به عنوان عامل مهم در کاهش ترافیک شهر تبریز تاکید کرد و افزود: برای بهبود حمل و نقل شهری در تبریز علاوه بر بهره برداری سریع از خطوط قطار شهری باید اقدامات و مطالعات کاربردی در زمینه حمل و نقل ترکیبی انجام شود و به برنامه ریزی در حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس، مینی بوس و حتی تاکسی و تاکسی اینترنتی بها داده شود.
معتمدنیا در پایان تاکید کرد: معتقدم صرفاً با افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی نمی توان رضایت مندی مردم را جلب نمود بلکه برنامه ریزی دقیق لازمه کار است و همچنین برای تاکسی های اینترنتی که با رشد تکنولوژی پدیدار شده اند باید به عنوان یک سیستم حمل و نقل مورد قبول قرار گیرند و زیر ساختها و تمهیدات لازم برایشان فراهم گردد تا به انجام خدمات بپردازند.

? شهرام صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=16009

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.