4
برای اولین بار در کشور

اجرای طرح مجازات سبز در تبریز

  • کد خبر : 16225
  • ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
اجرای طرح مجازات سبز در تبریز
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان آذربایجان‌شرقی از اجرای طرح مجازات سبز در تبریز برای اولین بار در کشور خبر داد.

به گزارش تبریزمن به نقل از فارس، احمد موقری در جلسه «رونمایی از مجازات سبز و تقدیر از شعب صادرکننده مجازات سبز به عنوان مجازات جایگزین حبس» با حضور رئیس‌کل محترم دادگستری استان و سایر مسوولان قضایی و اجرائی استان تشکیل شد، اظهار داشت: رویکرد قوه قضاییه در اعمال مجازات جایگزین حبس و کاهش آمار جمعیت زندان‌ها و پرهیز از تبعات منفی حبس، معمول‌ترین و عمده‌ترین نوع مجازات جایگزین حبس را جزای نقدی دانست.

وی همچنین اضافه کرد: مجازات سبز و ارائه خدمات عمومی رایگان از جمله مجازات‌های جایگزین حبس است که اولین بار در کشور با همکاری شهرداری تبریز به صورت گسترده اجرا می‌شود.

وی افزود: سامانه «سجاح» دادگستری استان که برای اولین بار در کشور ایجاد شده است، لیست خدمات مورد نیاز سازمان‌ها و ارگان‌های متقاضی اجرای مجازات جایگزین حبس در قالب ارائه خدمات عمومی رایگان توسط محکومان را در اختیار قضات محاکم قرار می‌دهد و قضات با انتخاب نوع مجازات، اقدام به صدور رأی می‌کنند و در نتیجه مجازات حبس کاهش یافته و از آسیب‌های مجازات حبس پیشگیری می‌شود.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری، ادامه داد: در راستا تحقق سیاست‌های اجرایی قوه قضاییه در ارتباط با حبس‌زدایی و کاهش جمعیت کیفری زندان‌هاو لزوم بهره‌مندی کامل از نهادهای ارفاقی و اصلاحی پیش‌بینی شده در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ از جمله مجازات‌های جایگزین حبس و به منظور بازپروری شخصیت فرد محکوم و اصلاح و بازسازگاری اجتماعی وی و احتراز از افزایش جمعیت کیفری زندان‌ها همین‌طور پیشگیری از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی قابل تحمیل بر زندانی و خانواده وی و عنایت به تأکید رئیس محترم کل دادگستری استان مبنی بر توسعه استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس به ویژه استفاده از مجازات سبز برای محکومین واجد شرایط، به تناسب بزه ارتکابی با در نظر گرفتن نتایج و ثمرات مجازات سبز تأثیر مثبتی در زندگی فرد محکوم و خانواده وی خواهد داشت.

موقری یادآور شد: خرید و کاشت و نگهداری درختان توسط محکومان ضمن افزایش فضای سبز و درختان سطح شهر، سلامتی جسمی و روانی افراد جامعه و شادابی و طراوت و زیبایی را به ارمغان خواهد آورد.

در این جلسه پس از رونمایی از مجازات سبز از وطن‌خواه رئیس شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو تبریز به عنوان اولین شعبه صادرکننده رأی مربوط به مجازات سبز به عنوان مجازات جایگزین حبس و علیپور رئیس شعبه ۱۲۲ دادگاه کیفری دو تبریز به عنوان شعبه ویژه رسیدگی‌کننده به جرائم فضای سبز در تبریز تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=16225

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.