11

تضمین سلامت سالمندان در آذربایجان شرقی با واکسیناسیون

  • کد خبر : 16212
  • ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
تضمین سلامت سالمندان در آذربایجان شرقی با واکسیناسیون
آنچه از زمان ورود کرونا به کشور، جوانان و فرزندان را نسبت به سلامت پدران، مادران، مادربزرگان، پدربزرگان و بزرگان فامیل نگران کرده بود، مستعد بودن سالمندان به کوید ۱۹ و خطر ابتلا و فوت این عزیزان بوده که با آغاز واکسیناسیون، این خطر، رفع و امید تازه ای در خانواده ها ایجاد شده است.

به گزارش تبریزمن به نقل از ایرنا، همواره در بیش از یکسال گذشته سالمندان به عنوان قشر آسیب پذیر مقابل کرونا بیشترین نگرانی از فوت را در جامعه ایجاد کرده و خانواده ها مراقبت های ویژه ای را برای آنان در نظر گرفته اند و چه بسا جوانانی که به خاطر ایثار در جهت مراقبت از سالمندان خانواده مبتلا به ویروس کرونا شده و دنیای خود را عوض کردند.

چه بسا بزرگان خانواده‌هایی هم که به رغم مراقبت های بهداشتی دقیق مبتلا شدند و نتوانستند در مقابل کرونا مقاومت کنند و عاقبت تسلیم بیماری شده و موجب عزادار شدن خانواده ها شدند و اکنون افسوس این روزها را می خورند که ای کاش واکسیناسیون زودتر آغاز می شد و بی مادر یا بی پدر نمی شدند.

به هر حال با آغاز واکسیناسیون امید تازه ای در کالبد جامعه دمیده شده به شرطی که تا زمان تزریق بیشترین تعداد جمعیت مردم دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند و چند ماه آینده را یکی از حساس ترین دوران زندگی خود و نزدیکان به حساب بیاورند تا ضمن کاهش شیوع و ابتلا به کرونا فوتی های مربوط به کووید ۱۹ در کشور کاهش یابد.

البته با افزایش تعداد فوتی های کرونا در چهار روز گذشته که روند صعودی به خود گرفته این زنگ خطر دوباره را به صدا درآورده که مردم با نزدیک شدن عید به سمت ساده انگاری و عادی انگاری حرکت می کنند اما باید هشدار مسوولان را نسبت به خیز دوباره کرونا یا آغاز پیک چهارم جدی بگیرند تا عید آرامی را امسال تجربه کنیم و تابستان بدون کرونایی داشته باشیم.

به هر حال آغاز واکسیناسیون این امیدواری را افزایش داده البته به شرطی که سرعت خرید واکسن خارجی و تزریق به مردم توسط مسوولان تسریع شود تا عاقبت بتوانیم تعداد فوتی های کرونایی را به حداقل رسانده و در روزهای نه چندان دور ریشه کن کنیم.

 دکتر فرگل صحاف، مدیرکل اداره بهزیستی آذربایجان شرقی

۲۶ سالمند در آذربایجان شرقی در برابر کرونا واکسینه شدند

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی روز دوشنبه در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با آغاز همزمان واکسیناسیون سراسری سالمندان در کشور، واکسینه ۴۱۸ سالمند و معلول زیر پوشش بهزیستی استان و ۱۱۲ کادر حایز شرایط این اداره کل نیز آغاز شد.

فرگل صحاف گفت: امروز ۹ نفر در مرکز نگهداری سالمندان فیاض بخش و ۱۹ نفر سالمند مرکز سالمندان خوبان تبریز واکسینه شدند که از این تعداد ۲ نفر از کادر مرکز نگهداری سالمندان است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مراکز نگهداری سالمندان شرایطی دارد که این گروه سنی به صورت جمعی و تجمعی زندگی می کنند بر این اساس این مراکز نگهداری دارای اولویت اول برای تزریق واکسن هستند البته افرادی که تاکنون کرونا نگرفته اند یا بیمار نیستند ابتدا زیر پوشش طرح واکسیناسیون سالمندان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.

صحاف با بیان اینکه واکسیناسیون این عده در سه تا چهار روز آینده به پایان می رسد، گفت:در بیش از یکسال گذشته افزون بر ۱۲۰ سالمند زیر پوشش بهزیستی مبتلا به کرونا شدند که از این تعداد ۹ نفر فوت و بقیه درمان شدند در بیش از یکسال گذشته افزون بر ۱۲۰ سالمند زیر پوشش بهزیستی مبتلا به کرونا شدند که از این تعداد ۹ نفر فوت و بقیه درمان شدند.

 واکسیناسیون سالمندان مرکز فیاض بخش تبریز 

سالمندان پس از ترزیق واکسن کرونا به مدت ۲۴ ساعت تحت نظر  قرار می گیرند

مدیرگروه سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سالمندان پس از ترزیق واکسن به مدت ۲۴ ساعت تحت نظر بوده و قرنطینه می شوند تا آمادگی بدنی کامل کسب کنند و با هیچ کس تماس نداشته باشند.

دکتر ناصر رهبری ادامه داد: هر تزریق عادی هم می تواند عوارض داشته باشد که بیشتر از استرس و کهولت سن ایجاد می شود بر این اساس پس از واکسینه شدن سالمندان بلافاصله مراقبت های پزشکی آغاز می شود و هر ۶ساعت یکبار معاینه می شوند و همکاران اورژانس نیز تا چهار ساعت پس از تزریق در محل حضور دارند اما مشکل پیش نخواهد آمدپس از واکسینه شدن سالمندان بلافاصله مراقبت های پزشکی آغاز می شود و هر ۶ساعت یکبار معاینه می شوند و همکاران اورژانس نیز تا چهار ساعت پس از تزریق در محل حضور دارند اما مشکل پیش نخواهد آمد.

وی اضافه کرد: احتمال تب بعد از واکسن که در واکسن های دیگر نیز وجود دارد از عوارض این واکسن نیز می تواند بروز کند که به علت کهولت سن آنها را آزار دهد بر این اساس تحت مراقبت پزشکی قرار می گیرند.

رهبری توصیه کرد: حتی کسانی که واکسن می زنند نباید با دیگران روبوسی کنند بلکه باید همچنان فاصله اجتماعی را حفظ کنند، چون تزریق واکسن هنوز فراگیر نشده است بر این اساس ممکن است موجب انتقال بیماری شود به خصوص در مورد ویروس های جهش یافته این موضوع جدی تر است.

مدیرگروه سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: از آنجایی که دانشکده های پزشکی سراب و مراغه مستقل هستند و از طرفی هماهنگی و آمادگی بهزیستی برای تزریق واکسن به سالمندان را حداکثر در کمتر از یک هفته متصور می کند.

 تصویری از واکسیناسیون در مرکز نگهداری خانه سالمندان «خوبان» در تبریز 

پس از تزریق واکسن هیچ مشکلی ندارم

یکی از کادر بهزیستی شاغل در خانه سالمندان فیاض بخش تبریز نیز پس از تزریق واکسن کرونا به خبرنگار ایرنا گفت: استرس داشتم اما اکنون وضعیت خوبی دارم و آرامش لازم را به دست آوردم.

خانم اسدزاده اظهار کرد: پیش از تزریق اطلاعات لازم را مبنی بر اینکه واکسن بزنم یا نزنم را کسب کردم که گفتند حتما واکسینه بشوم.

وی ادامه داد: از آنجایی که کادر هستم باید زودتر واکسینه می شدم که داوطلب شدم و اکنون هیچ مشکل خاصی ندارم.

در حالی که قبل از اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی، آمار بستری ها و فوتی های روزانه کرونا در آذربایجان شرقی به ترتیب به یکهزار و ۷۰۰ نفر و ۸۰ نفر می رسید، در زمان حاضر ۴۰۰ بستری کرونایی در استان وجود دارد و تعداد فوتی های ناشی از کوید ۱۹ نیز تک رقمی است.

مقام های دانشگاه علوم پزشکی تبریز می گویند هر چند شیوع ویروس کرونا در آذربایجان شرقی و آمار ابتلا، بستری و مرگ و میر ناشی از آن در هفته های اخیر در استان به وضعیت پایداری رسیده است، اما هر گونه کم توجهی یا بی توجهی به رعایت دستورالعمل های بهداشتی می تواند به آغاز موج جدید از شیوه این ویروس مرگ بار منجر شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=16212

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.