6

گام‌های استوار آذربایجان‌شرقی برای توسعه جاده ها

  • کد خبر : 16323
  • ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
گام‌های استوار آذربایجان‌شرقی برای توسعه جاده ها
بخش راه و حمل و نقل از شاخص های مهم توسعه هر منطقه‌ای بوده و آذربایجان‌شرقی نیز در دولت های دهم و یازدهم گام‌های محکم خود در مسیر توسعه یافتگی بیشتر را با توسعه طرح‌های آزادراهی و بزرگراهی برداشته است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، آذربایجان شرقی با برخورداری از ۲۳۵ کیلومتر آزادراه، ۴۵۳ کیلومتر بزرگراه، ۹۲۲ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۷۵ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۴۴۱ کیلومتر راه روستایی با اجرای طرح های متعدد آزادراهی و بزرگراهی در سال های اخیر به کارگاه ساخت و ساز جاده ای در کشور تبدیل شده است ولی به علت تخصیص اعتبارات به صورت قطره چکانی به این پروژه ها، روند اجرای آن ها به کندی پیش می رود و تامین اعتبارات این طرح ها در تسریع اجرای آن ها نقش بسزایی ایفا می کند.

 

ابوالقاسم سلطانی، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه از یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر آزادراه در سطح کشور حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد آن ها در سطح آذربایجان شرقی اجرا می شود، می گوید: در زمان کنونی ۳۹۴ کیلومتر طرح آزادراهی در سطح استان در دست اجراست که بخش عمده آن به صورت مشارکتی اجرا می‌شود.

ابوالقاسم سلطانی، میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه های مشارکتی آزادراهی و بزرگراهی استان را ۲۸ درصد اعلام کرده و می افزاید: این آزادراه ها دارای توجیه اقتصادی بوده و به روش BOT ( ساخت، بهره برداری و واگذاری ) با مشارکت دولت و بخش خصوصی اجرا می شود و هر کدام از آن ها دارای چهار یا پنج قطعه است.

وی با اشاره به اینکه آزادراه تبریز – ارومیه به طول کلی ۱۳۲ کیلومتر در حال اجراست، اظهار می کند: از این میزان ۹۲ کیلومتر در منطقه آذربایجان شرقی و بقیه در آذربایجان غربی احداث می شود و پیشرفت کلی آن هم اکنون به ۵۰ درصد رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی می گوید: از این آزادراه ۶۹ کیلومتر به بهره برداری رسیده، ۴۴ کیلومتر از آن واگذار نشده و ۱۹ کیلومتر آن در دست اجراست.

سلطانی، ادامه می دهد: آزادراه تبریز- مرند- بازرگان به طول ۲۵۴ کیلومتر بوده که ۱۱۵ کیلومتر آن در حوزه این استان قرار داشته و ۱۳.۲ کیلومتر از آن به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه آزادراه تبریز- مرند – بازرگان دارای پنج درصد پیشرفت فیزیکی است، یادآوری می کند: هم اکنون ۵۱.۲ کیلومتر از آن در دست اجرا بوده و ۱۸۹.۵ کیلومتر از طول آن واگذار نشده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی با اشاره به افتتاح آزادراه تبریز- سهند، می گوید: این آزادراه به طول ۲۴ کیلومتر به صورت مشارکتی از سوی دولت و بخش خصوصی در ۶ خط رفت و برگشت اجرا شده که ۴۰ درصد اعتبار پروژه آورده سهم دولت بود.

سلطانی، می افزاید: با بهره برداری از این پروژه زمان سفر به شهر ۱۰۰ هزار نفری سهند حدود ۱۰ دقیقه کاهش یافته و در اجرای آن ۳۱ دستگاه ابنیه فنی و هشت دستگاه پل اصلی در آن اجرا شده است.

وی با بیان اینکه حجم تردد روزانه در این آزادراه ۳۰ هزار وسیله نقلیه است، اظهار می کند: ۵۳ درصد از تملک اراضی واقع در محدوده طرح در ۲.۵ سال گذشته محقق شد، ضمن اینکه هزینه ۲۰۰ میلیارد تومانی اجرای آن نیز به دلیل افزایش قیمت مصالح به ۲۶۰ میلیارد تومان تومان افزایش یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی می گوید: آزادراه مراغه – هشترود به طول ۱۱۱ کیلومتر در دست اجرا بوده که در زمان کنونی به ۳۴.۲ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

سلطانی، ادامه داد: طرح رینگ دوم تبریز به طول ۳۲ کیلومتر نیز به صورت مشارکتی اجرا می شود که هم اکنون ۱۰ کیلومتر از مسیر آن حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ادامه مسیر نیز در مرحله ارزیابی و مطالعه است.

وی یادآوری می کند: در ۲ سال اخیر ( از فصل کاری ۹۷ تا فصل کاری امسال) بیش از ۲۵۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی، آزادراهی و بزرگراهی در سطح استان، اجرا شده و به بهره برداری رسیده و ۴۰۰ کیلومتر نیز راه روستایی احداث یا بهسازی شده است.

جعفرصادق رستمی مهر، مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی

۱۳۵ کیلومتر طرح بزرگراهی در استان در حال اجراست

مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه هفت طرح بزرگراهی به طول ۱۳۵ کیلومتر در سطح استان در دست اجرا بوده و پیشرفت کلی این پروژه ۴۶ درصد است، می گوید: بزرگراه خواجه – ورزقان از جمله این طرح هاست که طول کلی آن ۶۴ کیلومتر بوده و ۲۵ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده است.

جعفرصادق رستمی مهر، با بیان اینکه هم اکنون ۳۹ کیلومتر از این بزرگراه در دست اجرا بوده و کل پروژه به حدود ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است، می افزاید: بزرگراه تبریز – اهر به طول ۹۷ کیلومتر دارای ۸۲.۳ درصد پیشرفت فیزیکی بوده که ۸۲ کیلومتر از آن به بهره برداری رسیده، هشت کیلومتر آن در دست اجرا بوده و هفت کیلومتر آن برای اجرا هنوز واگذار نشده است.

وی با اشاره به اجرای بزرگراه مرند- جلفا، اظهار می کند: این طرح ۶۰ کیلومتر بوده که ۳۹ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده و ۱۲ کیلومتر آن در دست اجراست و ۹ کیلومتر آن هنوز واگذار نشده و این طرح به ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی از دیگر طرح های بزرگراهی در دست اجرای استان را بزرگراه تبریز- اسپیران اعلام کرده و می گوید: این طرح ۱۵۰ کیلومتر بوده و دارای ۹.۶ درصد پیشرفت فیزیکی است.

رستمی مهر، ادامه می دهد: ۱۲ کیلومتر از بزرگراه تبریز – اسپیران به بهره برداری رسیده، ۲۲ کیلومتر آن در دست اجراست و هنوز ۱۱۶ کیلومتر آن برای اجرا واگذار نشده است.

وی یادآوری می کند: بزرگراه میانه- سرچم به طول ۵۵ کیلومتر دارای ۹ درصد پیشرفت فیزیکی بوده که ۱۱ کیلومتر آن در دست اجراست و ۴۴ کیلومتر آن برای اجرا واگذار نشده است.

مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی می گوید: بزرگراه صوفیان- شبستر دارای ۱۲۳ کیلومتر طول بوده که ۹۲ کیلومتر آن در منطقه آذربایجان شرقی واقع است و ۲۵ کیلومتر آن به بهره برداری سیده، ۲۲ کیلومتر آن در دست اجراست، ۴۵ کیلومتر آن برای اجرا واگذار نشده و کل پروژه به ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

رستمی مهر، بزرگراه سراب – بستان آباد و اتصال به آزادراه را از دیگر طرح های استان اعلام کرده و می افزاید: این طرح به طول ۸۶ کیلومتر اجرا می شود که ۵۷ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده، ۲۱ کیلومتر آن در دست اجرا بوده، هشت کیلومتر آن هنوز واگذار نشده و دارای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی طرح بهسازی راه مرند- ایواوغلی را از دیگر اقدامات این اداره کل برای ارایه خدمات بهتر به کاربران جاده ای اعلام کرد و اظهار داشت: طول این طرح ۶۳ کیلومتر بوده که ۴۷ کیلومتر آن در منطقه آذربایجان شرقی واقع شده است.

مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با اشاره به پیشرفت ۵۳ درصدی این طرح می گوید: ۳۰ کیلومتر از این مسیر به بهره برداری رسیده و ۱۷ کیلومتر آن در دست اجراست.

رستمی مهر، ادامه می دهد: طرح بهسازی راه بستان آباد – تبریز نیز به طول ۱۳ کیلومتر با ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا بوده که سه کیلومتر از آن به بهره برداری رسیده و ۱۰ کیلومتر آن در دست اجراست.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=16323

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.