5
"تبریزمن" از بلبشوی ساعات پایانی سال و سهل انگاری مردم آذربایجان شرقی در قبال کرونا گزارش می دهد؛

فراموشی کرونا در بطن تبریز!

  • کد خبر : 16822
  • ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۱
فراموشی کرونا در بطن تبریز!

یک سال است که زندگی همه مردم، عرصه جولان کروناست و این روزها با وجود ورود واکسن به کشور، همچنان بهترین راهکار در مقابله با این ویروس، رعایت توصیه‌های بهداشتی است. اما تصاویر و مشاهدات خبرنگاران از ازدحام و عدم رعایت فاصله اجتماعی توسط مردم در بازار بزرگ تبریز و سایر مناطق آذربایجان شرقی نشان […]

یک سال است که زندگی همه مردم، عرصه جولان کروناست و این روزها با وجود ورود واکسن به کشور، همچنان بهترین راهکار در مقابله با این ویروس، رعایت توصیه‌های بهداشتی است.
اما تصاویر و مشاهدات خبرنگاران از ازدحام و عدم رعایت فاصله اجتماعی توسط مردم در بازار بزرگ تبریز و سایر مناطق آذربایجان شرقی نشان دهنده نوعی سهل انگاری است که در بین برخی شهروندان به وجود آمده و می تواند تهدیدی برای وضعیت شکننده زرد موجود باشد!
رئیس گروه بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت آذربایجان شرقی با گلایه از رفتار برخی از والدین و بزرگسالان گفت: متاسفانه تعدادی از والدین که اولین معترضان بازگشایی مدارس بودند، همان‌هایی هستند که پس از تعطیلی مدارس و آغاز آموزش از راه دور، یک روز را هم در خانه‌های خود نمانده‌اند و شلوغی بازار تبریز و مراکز خرید، همین امر را نشان می‌دهد.

▪️جمعیت زیادی از مردم با کلنجار رفتن در بازار به دنبال گمشده‎ خود می گردند!

این روزها، مردم در حالی مغازه‌ها و اجناس دست‌ فروشان را در بازار تبریز زیر و رو می‌کنند که وضعیت آذربایجان شرقی زرد اعلام شده و کاملاً شکننده است و حتی می تواند به وضعیت نارنجی یا قرمز تبدیل گردد.
در یک آن و با نگاهی به دورنمای بازار چنین تصور می‎شود که جمعیت زیادی با کلنجار رفتن در راسته ها، تیمچه ها و محوطه بیرونی آن به دنبال شی گمشده‎ای می‌گردند!
پیر و جوان، زن و مرد و کودکان که برخی ها ماسکی هم به صورتشان ندارند، از این مغازه به آن مغازه قیمت‌ها را پرس وجو می‌کنند، کودکان، خوراکی به دست هستند و برخی پدر و مادرها، نوزادان چند روزه را در آغوش گرفته و با آرامش تمام، در خیابان‌های جمهوری، دارایی، فردوسی، راسته کوچه و اطراف آن که ویروس کرونا دائم در حال رقص است، قدم می‌زنند!
تصور غلط مبنی بر اینکه کودکان به کرونا مبتلا نمی‎شوند، به عنوان فرهنگی غلط، پذیرفته شده است، آن‌ها به هر جا دویده و به همه جا دست می‌زنند، اما هشداری از طرف والدین در کار نیست، در حالی که متخصصان امر بارها هشدار داده‌اند، کودکان به عنوان ناقل و منبع آلودگی چندین نفر عمل می‌کنند، از این رو خانواده ها باید ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کودکان را هم با استفاده از شیوه‌های مناسب به استفاده از ماسک و در خانه ماندن ترغیب کنند.
اما این در حالی است که بزرگسالانی که یا ماسک ندارند و یا در صورت داشتن ماسک هم، آن را تا زیر چانه کشیده‌اند الگوی خوبی برای ترغیب کودکان برای رعایت اصول بهداشتی کرونا نیستند!

▪️اگر چند ماه دیگر تحمل کنیم سطح ایمنی جامعه از طریق واکسیناسیون افزایش می یابد

یک متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به شلوغی بازار و مراکز خرید در آستانه عید نوروز گفت: در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که افراد جهت انجام خرید‌های عیدانه به بازارها مراجعه می‌کنند و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به شدت کاهش پیدا کرده و امکان خیز موج چهارم بیماری وجود دارد.
مهری نیک‌بین افزود: لذا از مردم خواهش می‌کنیم که چند ماه دیگر تحمل کنند تا سطح ایمنی جامعه در برابر کرونا از طریق واکسیناسیون افزایش یابد.
او ادامه داد: در صورتی که بتوانیم از طریق واکسیناسیون در جامعه ایمنی ۵۰ درصدی ایجاد کنیم آن زمان می‌توان با خیال راحت و آرامش بیشتر به بازار‌ها و مراکز خرید مراجعه کنیم بنابراین در شرایط کنونی توصیه می‌کنیم افراد از تجمع در بازار‌ها جهت انجام خرید‌های نوروزی خودداری کنند.
نیک‌بین با بیان اینکه بیماری کرونا شوخی ندارد و به کسی رحم نمی‌کند اضافه کرد: تنها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و محدود کردن حضور در اماکن شلوغ و عدم شرکت در تجمعات می‌توان از ابتلا به کرونا در امان ماند لذا در شرایط کنونی باید به این اندیشید که آیا ارزش دارد به خاطر خرید عیدانه باعث خیز بیماری شده و جان دیگران را به خطر بیاندازیم؟!
این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه ماسک تنها ۷۵ درصد در برابر کرونا ایمنی ایجاد می‌کند افزود: استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تا حدودی از ابتلا به کووید – ۱۹ پیشگیری می‌کنند و هیچکدام از این موارد به طور قطع و یقین مانع ورود ویروس به بدن نمی‌شوند، احیاناً افراد تصور نکنند که با استفاده از ماسک از مبتلا شدن به کرونا در امان خواهند ماند!

▪️تداوم بی توجهی و غفلت ها موجب گرفتاری در موج چهارم کرونا خواهد شد!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز به بی توجهی مردم آذربایجان شرقی به ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: متاسفانه بسیاری افراد، کرونا را فراموش کرده و نوعی عادی انگاری نسبت به این بیماری به وجود آمده که بسیار خطرناک است.
محمدحسین صومی با بیان اینکه استفاده از ماسک در سطح قابل قبولی است ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر مشکل عدم رعایت فاصله اجتماعی را در سطح جامعه داریم زیرا افراد تصور می‌کنند همین که ماسک بزنند می توانند در تجمعات شلوغ و دورهمی ها حاضر شوند، در حالی که کارایی ماسک زمانی به حد مطلوب می رسد که رعایت فاصله اجتماعی هم حفظ شود.
وی به شلوغی بازارها اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی ها خریدهای نوروزی را شروع کرده و بی توجه به خطرات کرونا،  ساعت‌ها در بازار تبریز و سایر شهرستانها تردد و خرید می کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: اگر این بی توجهی و غفلت ها ادامه داشته باشد احتمالاً به زودی گرفتار موج چهارم کرونا خواهیم شد، موجی که می‌تواند خسارات بیشتری برای استان به دنبال داشته باشد.
وی به نزدیکی ایام پایانی سال اشاره کرد و افزود: در اسفند ماه عمده خریدهای نوروزی انجام می شود و به نوعی بخش اصلی اقتصاد بازار مربوط به شب عید است و اگر کرونا شدت بگیرد و مجبور به اعمال محدودیت ها شویم قطعاً بازار شب عید آسیب نیز خواهد دید.
صومی اظهار کرد: برای هیچکس تعطیلی کسب و کار مردم خوشایند نیست و نمی خواهیم اقتصاد مردم دچار مشکل شود، اما در هر شرایط برای ما سلامت مردم در اولویت است، بنابراین مردم باید برای حفظ جان و سلامت خود و عزیزانشان از خطر کرونا غافل نشوند و با جدیت بیشتری رعایت پروتکل های بهداشتی را داشته باشند.

?شهرام صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=16822

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.