22
نگاهی بر قیمت فزاینده ماهی‌های قرمز نوروز در تبریز؛

نرخ قرمز برای ماهی قرمز!

  • کد خبر : 16918
  • ۰۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
نرخ قرمز برای ماهی قرمز!
عید امسال، قیمت ماهی قرمز نوروزی در آذربایجان‌شرقی سر به فلک کشید و هر عدد ماهی قرمز ریز و متوسط از ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان معامله شد، قیمتی که بسیار قابل تامل بود!

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، در روزهای پایانی سال ۹۹ و نخستین روزهای سال جدید، ماهی های قرمز میهمان اغلب خانواده‌ها شده و همانند هر سال، نوید آمدن بهار را دادند که بسیار نشاط‌بخش بوده و مورد توجه خانواده ها قرار گرفت.
اما در آستانه سال جدید، ماهی قرمز نوروزی با نبود نظارت مناسب و قیمت‌های نامتعارف بر سفره‌های هفت‌سین برخی از شهروندان تبریزی نشست که تعجب مردم را برانگیخت ولی به دلیل اینکه سفره هفت سین خالی نباشد به خرید اجباری ماهی های قرمز پرداختند.
براساس مشاهدات خبرنگاران، محدوده‌‌های مختلف قیمتی برای انواع ماهی شب عید وجود داشت که قیمت ها از ده هزار تومان گرفته تا ۸۰ هزار تومان برای هر عدد در نقاط مختلف شهر متفاوت بود.

▪️فروشندگان ماهی قرمز نوروز باید انصاف را فراموش نمی کردند!

پهن کردن بساط بازار شب عید برای خیلی‌ها به ویژه اقشار کم درآمد و جوانان تبریز فرصتی برای کسب نقدینگی و خرید نیازمندی‌های نوروز بود، اما به نظر می‌رسد امسال هم ویروس کرونا خرید و فروش ماهی قرمز را که با کمترین سرمایه‌ تبدیل به پررونق‌ترین بساط بازار شب عید می‌شد، تحت الشعاع قرار داد.
امسال برای دومین سال متوالی نبود تُنگ‌های شیشه‌ای، سطل ها، حوض ها و وان های پر از ماهیان قرمز که حاوی پیام و هشدار تداوم شیوع کروناست، دلتنگی خاصی را هنگام گشت و گذار در بازار شب عید ایجاد کرد ولی همین امر باعث شد تا دستفروشانی که ماهی قرمز داشتند با قیمت بالا نسبت به فروش آن بپردازند!
کمترین محدوده قیمتی را فروش ماهی قرمز در محدوده بازار تبریز به خود اختصاص داد که با محدوده قیمتی ۸ هزار الی ۵۰ هزار تومان، انواع ماهی‌های قرمز عرضه گردید.
گلدفیش، کالیکو، بلک مور، کله شیری، شیشه ای و تلسکوپی از جمله ماهیان قرمز تولیدی در داخل کشور بودند که در بازار شهرهای مختلف به فروش رسید.
از آن جایی که بچه ماهی قرمز با کمترین هزینه تولید و با فروش عمده در اختیار خرده فروشان در قالب بساطی های بازار شب عید قرار می گیرد سود قابل توجهی را برای فروشندگان در پی داشت چرا که با کمترین نقدینگی، درآمد نسبتاً خوبی به نسبت نقدینگی ایجاد می شود اما باید انصاف را هم‌ فراموش نمی کردند!

▪️در هیچ کدام از مراسم سنتی‌ نوروز، ماهی قرمز جایگاهی ندارد!

تجارت ماهی قرمز مدت هاست که در دوره زمانی ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین شکل می گیرد، تجارتی که محصول آن هیچ ریشه ای در تاریخ باستانی عید نوروز ما نداشته و صرفاً به دلیل ناآگاهی مردم از تاریخچه ماهی قرمز و شاید هم زیبایی آن در سفره هفت سین نشات می گیرد.
بیش از ۸۰ سال قبل به همراه ورود چای به ایران ماهی قرمز نیز که سمبل عید چینی است به سفره‌های هفت‌سین مراسم عید نوروز وارد شد، غافل از این که در عید چینی، ماهی قرمز را رها می‌کنند تا زندگی جریان یابد در حالی که ما ماهی قرمز را اسیر تُنگ بلورین می کنیم تا همزمان با رشد سبزه‌های سفره‌هایمان و باروری زمین هر روز او را به مرگ نزدیک و نزدیک‌تر نماییم!
جالب است بدانید در هیچ کدام از مراسم سنتی‌ ما در مورد عید نوروز، ماهی قرمز جایگاهی ندارد به طور مثال در میان رسوم زرتشتی در سفره عید، انار به نشانه باروری و عشق و یا سیب سرخ درون ظرف آب مقدس رها می‌شود تا عشق و باروری همچنان پاینده بماند.
اگر ما می‌دانستیم که ماهی قرمز هیچ ریشه تاریخی در سفره هفت‌سین ندارد به جای پرداخت برای خرید و قتل ماهی‌های قرمز به بهانه عید، سیب قرمز یا انار را در آب رها می‌کردیم که ریشه در تاریخ این دیار دارد.

▪️رغبت مردم به خرید ماهی قرمز، به گرانفروشی منجر گردید

هر ساله در چنین روزهایی، واردات ماهی چینی به کشور رقم می‌خورد و مافیای قدرت و ثروت بدون توجه به خطراتی که ورود این جانوران آبزی دارند، بدون شک از راه‌های مختلف – چه قانونی و چه قاچاق – اقدام به ورود مقادیر زیادی از این ماهی‌های قرمز برای فروش به مردم عادی و کسب ثروت می‌کنند.
اما امسال این بدعت نادرست بدلیل واهمه مردم از شیوع بیماری کرونای چین زاده تا حدودی کاهش یافت و تعداد اندکی از فروشندگان ماهی قرمز در تبریز با قیمت‌های فزاینده، بدلیل رغبت مردم به خرید ماهی سال نو، به گرانفروشی پرداختند!
گفتنی است در مناطقی از تبریز همچون ابتدای سنگفرش تربیت که همه ساله، فروش ماهی قرمز نوروزی در آنجا صورت می‌گیرد و یا نقاط دیگر تبریز قیمت‌ها به شدت تعجب‌آور بود؛ از هر عدد ماهی قرمز بسیار ریز به قیمت ۲۰ هزار تومان گرفته تا ماهی‌های متوسط که گاه ۴۰ و ۵۰ هزار تومان به فروش رسید، امری که بسیار قابل تامل بود!

گزارش از: شهرام صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=16918

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.