6

تولید از حمایت تا رفع موانع

  • کد خبر : 17040
  • ۰۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱
تولید از حمایت تا رفع موانع
«حمایت از تولید و رفع موانع آن دو کلید واژه ای هستند که اگر امسال هم دولت و هم ملت خود را متعهد و ملزم به اجرای آن کنند می توان جهش تولید و به تبع آن شکوفایی اقتصادی کشور را در سال آغاز قرن جدید جشن گرفت.» این جملات بخشی از یادداشت طاهر خیری فعال رسانه ای تبریز برای رسانه بازار است.

«تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» این شعاری است که رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی شان برای سال جدید نامگذاری کردند تا نقشه راه یک ساله کشور برای همگان روشن و مشخص باشد. ایشان در بخشی از سخنان خود گفتند: ما بایستی تولید را محور کار قرار بدهیم و حمایتهای لازم را انجام بدهیم و مانعها را از سر راه تولید برداریم. امیدواریم ان‌شاءالله به لطف الهی این شعار تحقّق لازم را پیدا کند.

همانطور که مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود گفتند جهش تولید در سال ۹۹ گرچه در حد انتظار نبود و نتیجه‌ی آن در اقتصاد عمومی کشور و در معیشت مردم مشهود نشد، اما در بخشهایی از کشور تحقّق پیدا کرد. البته به خاطر وجود موانع از طرفی، و حمایت نشدن تولید در همه‌ی بخشها از طرف دیگر عواملی بودند که باعث شدند در سال گذشته جهش تولید به طور کامل محقق نشود.

حمایت از تولید و رفع موانع آن دو کلید واژه ای هستند که اگر امسال هم دولت و هم ملت خود را متعهد و ملزم به اجرای آن کنند می توان جهش تولید و به تبع آن شکوفایی اقتصادی کشور را در سال آغاز قرن جدید جشن گرفت.

خوشبختانه به رغم مشکلات فراوان اقتصادی، تحریم های خارجی و ویروس کرونا در سال گذشته کرکره هیچ واحد تولیدی در آذربایجان شرقی پایین نیامد و نیروی کاری هم تعدیل نشد تا این استان همچنان قطب فعال اقتصادی و صنعتی کشور مطرح باشد.آن طور که استاندار در پیام نوروزی خود اعلام کرده است ۱۰۰ واحد تولیدی راکد در سال ۹۹ به چرخه تولید بازگشت تا پیش از پیش افق روشنی را برای توسعه و پیشرفت استان مان ترسیم نماییم.

بیش از سه هزار شرکت تولیدی در آذربایجان شرقی فعالیت می کنند وچهار درصد صنایع کشور در این استان مستقر هستند. شرکت‌های بزرگی همچون تراکتورسازی، ماشین‌سازی، ایدم و چرخشگر از صدها شرکت قدرتمند استان محسوب می‌شوند.حتی تولیدات شیرینی و شکلات استان به بیش از ۸۰ کشور دنیا صادر می شود.لذا باید با حمایت از این صنایع و برداشتن موانع پیش پای تولیدکنندگان استان از مزیت ها به خوبی استفاده کنیم و بازارهای کشورهای همسایه را در اختیار داشته باشیم.

 مسئولان استان امسال برای صادرات بیشتر و نفوذ به بازار کشورهای همسایه باید بیش از پیش به موضوع دیپلماسی اقتصادی اهمیت بدهند تا با رفت و آمد های مکرر هیات های بازرگانی، نیازهای همسایگان رصد شود و بتوانیم با شناخت بیشتر این بازارها محصولات مان را عرضه نماییم.

واقعیت این است که هم مردم به عنوان مصرف کننده و هم تولیدکنندگان در سال گذشته سال سختی را گذراندند.فشار اقتصادی مضاعفی به دلیل افزایش قیمت ها بر مردم تحمیل شد به طوریکه با سیر صعودی قیمت ها قدرت خرید مردم کاهش یافت و حتی برخی کالاهای پر مصرف از سبد مصرفی خانوارها حذف یا حضورشان کمرنگ شد.بسیاری از افراد شغل شان را به دلیل تداوم بیماری کرونا از دست دادند و برخی کسب و کارها نیز از رونق افتاد.

به نظر می رسد در سال ۱۴۰۰ پشتیبانی ها و مانع زدایی ها از تولید می تواند به مطالبه جدی افکار عمومی و رسانه ها از دولت فعلی و دولت تازه نفس آینده باشد.اگر مشکلات تولید حل شود مشکل اشتغال جوانان بیکار تحصیل کرده نیز حل می شود. اگر مشکلات تولید حل شود و تولید رونق گیرد به طور یقین تورم نیز کاهش می یابد و بستر برای صادرات بیشتر فراهم می گردد.

البته تولیدکنندگان بدانند که شرط حمایت از آنان منوط به افزایش کیفیت کالاهای تولید شده و رعایت حقوق مصرف کننده است.اگر کالای ایرانی با کیفیت و قیمت مناسب مطابق با استاندارد های جهانی به دست مصرف کننده برسد مردم نیز به وظیفه ملی خود عمل می کنند و با رویگردانی از خرید اجناس خارجی و مصرف کالای وطنی از تولید کننده داخلی حمایت خواهند کرد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=17040

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.