2

نگرشی که بسترساز دلالی است بازار کسب و کارها را با رکود مواجه کرد

  • کد خبر : 17000
  • ۰۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
نگرشی که بسترساز دلالی است بازار کسب و کارها را با رکود مواجه کرد
بیش از سه دهه است مسئولان دولت های مختلف بر رفع موانع کسب و کار تاکید می کنند، موضوعی که تکراری شده اما کسی به دنبال حل آن نیست.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، با اینکه تجارب جهانی بسیار خوبی برای رونق گیری کسب و کارهای خُرد، متوسط تا کلان در پیش روی ما بوده و رونق دادن و حمایت از کسب و کارها آنقدر سخت نیست که مسئولان توان انجام آن را در سه دهه نداشته باشند اما همان نگرشی که مانع تولید و بسترساز دلالی و سوداگری است بازار کسب و کارها را با رکود مواجه کرده است.
این در حالی است که حمایت از کسب و کار به معنای حمایت از تولید و ضدیت با دلالی است اما این موضوع متاسفانه مسئله برخی از مدیران نیست به این دلیل است که کسب وکارها جهش نمی یابند که به جهش تولید هم کمک کنند.
تغییر مدیران، موضوع مهمی است چرا که نظام ارزشی حاکم بر تصمیم گیری هایی که مدیران به آن توجه دارند اولویت را بر تولید و مسائل اقتصادی ناشی از تولید نگذاشته است.
متاسفانه انتخاب مدیران متاثر از اولویت های غیر اقتصادی است، یعنی ملاک انتخاب مدیران سیاسی است تا اقتصادی و تا زمانی که انتصاب مدیران در بخش های مختلف بخصوص بخش های اقتصادی با اهمیت به مسائل اقتصادی و تولید کشور صورت نگرفته و کیفیت و کمیت تولیدات اقتصادی مدیران ملاک اصلی انتصاب ها نباشد و نگاه هایی که تولید را اصل می دانند در رئوس مدیریتی قرار نگیرند تولید روزهای خوبی را به خود نمی بیند چرا که شایسته سالاری مدیران در این ماجرا بسیار مهم و نقش کلیدی ایفا می کند!

▪️تأثیر تحریم‌ها و شیوع کرونا تجارت خارجی را با افت مواجه کرده است

اگر نگاهی به اقتصاد ایران در سال جهش تولید بیندازیم، ایرانِ ۹۹ سالی پر از فراز و نشیب‌هایی ناشی از شیوع کرونا و مسدود شدن مرزهای تجاری، کاهش ارزش پول ملی و به‌ تبع آن، افزایش قیمت کالاهای اساسی بود.
اما به‌ گفته اقتصاددان‌ها اگر بخواهیم وضعیت اقتصادی کشور را در سالی که گذشت ارزیابی کنیم باید شاخص‌های تأثیرگذار دیگر را هم بررسی کنیم.
یک کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص گفت: بر اساس شاخص‌های جهانی که میزان رفاه کشورها را بررسی می‌کند، شاخص رفاه، لگاتم است لذا در سال۲۰۲۰ ایران نسبت به سال ۲۰۱۹ یک رتبه در این شاخص افت کرده است و از رتبه ۱۱۹ به رتبه ۱۲۰ در بین ۱۶۷ کشور رسیده است.
م.عقیلی افزود: در آمار ۹ ماه گذشته، ایران در حوزه تجارت خارجی نسبت به دوره قبل به میزان زیادی افت کرده است که یک بخش از آن تأثیر تحریم‌ها و شیوع کرونا بوده است لذا درباره نرخ بیکاری که شاخص بسیار مهمی است به‌ موجب کرونا یک‌ و نیم میلیون شغل در بهار ۹۹ از بین رفته و حدود ۲ میلیون نفر از بازار کار اخراج شدند.
وی اضافه کرد: در شاخص سهولت کسب‌ و کار، بر اساس گزارش بانک جهانی، ایران از بین ۱۹۷ کشور رتبه ۱۲۷ را در سال۲۰۲۰ دارد و درباره آزادی اقتصادی نیز که معیار مهمی هست کشورمان در بین ۱۸۰ کشور جایگاه ۱۶۴ را دارد که جزو بسته‌ترین اقتصادهای جهان محسوب شده و اقتصادی کاملاً دولتی دارد!

گزارش از: شهرام صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=17000

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.