9

وقتی بازار مرغ سامان نمی‌یابد

  • کد خبر : 17299
  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
وقتی بازار مرغ سامان نمی‌یابد
«گویا قرار نیست بازار پرتلاطم مرغ به این زودی ها سامان یابد و دوباره این کالای پرمصرف، وارد سفره خانوارهای ایرانی شود، از سال گذشته مرغ به دلیل کمبود و کاهش در عرضه نایاب شده و قیمت آن هم روند افزایشی پیدا کرده است.» این جملات بخشی از یادداشت طاهر خیری روزنامه نگار و فعال رسانه ای برای بازار است که در ادامه می خوانید.

در حالی که مسئولان اذربایجان شرقی در سازمان های جهاد کشاورزی و صمت مدام ادعا می کنند که مرغ به اندازه کافی و به میزان نیاز مردم در استان تولید و کشتار می شود اما واقعیت ها چیز دیگری را نشان می دهد. صف های طولانی مردم در سطح شهر تبریز و دیگر شهرهای استان و موجود نبودن مرغ در حدود ۳۶۰ مغازه مرغ فروشی شهر گواهی بر این ادعا است.

با اینکه مسئولان استان می گویند کمبودی در بازار مرغ نیست و واحد های توزیع گوشت مرغ رصد می شوند، اما به نظر می رسد آماری که همین مسئولان دولتی از میزان کشتار مرغ می دهند با میزان توزیع آن در سطح شهر هم خوانی ندارد و منطبق بر واقعیت نیست.

اگر مرغ به اندازه کافی کشتار و توزیع می شود پس چرا این کالای اساسی قطره چکانی و محدود بین مردم توزیع می شود و در این مدت بین عرضه و تقاضا تناسب منطقی حاصل نشده است. حتی بسیاری از مردم پس از ساعت ها معطلی در صف خرید مرغ،ناامید و دست خالی به خانه بر می گردند.

دوهفته از سال جدید می گذرد و این معضل همچنان پابرجاست و مرغی در بازار نیست.در حالیکه مسئولان با امروز و فردا کردن به مردم وعده حل مشکل را می دهند و معلوم نیست کی روز عملی شدن وعده های این عزیزان فرا خواهد رسید.

در این میان تعزیرات حکومتی از برخورد جدی با برهم زنندگان بازار مرغ و تشدید نظارت ها می گوید و از تدوین شیوه نامه نحوه نظارت بر شبکه تولید و توزیع مرغ خبر می دهند.باید اذعان کرد که اگر نظارت ها هم در تولید و هم در توزیع دائمی و گسترده نباشد و دست دلالان و واسطه گران از بازار قطع قطع شود تا مردم با خیال راحت و بدون دغدغه مرغ مورد نیاز خود را تهیه کنند.

وقتی بازار مرغ سامان نمی‌یابد

واقعیت این است که مردم گوششان از این سخنان و وعده های عملی نشده مدیران دولتی پر شده و اعتمادشان به آنان سلب شده است.مردم از مسئولان مربوطه انتظار دارند که اگر تخلفی در تولید یا توزیع مرغ انجام می شود به شدت با متخلفان و سودجویان برخورد ریشه ای کنند. چه بسا اینکه شنیده می شود برخی مرغداری ها از عرضه مرغ های خود به کشتارگاه ها امتناع می کنند و یا برخی افراد واسطه گر یا به عبارتی دلال مرغ های آماده عرضه را با ترفند های مختلف خریداری و نگهداری می کنند و به بازار نمی دهند.

ماه مبارک رمضان نزدیک است و مردم نگران وضعیت آشفته بازار مرغ هستند.با وضعیت موجود امیدی به حل مشکل بازار مرغ نیست.زیرا تا زمانی که دست دلالان و واسطه گران از چرخه تولید و توزیع مرغ کوتاه نشود اتفاق خاصی نخواهد افتاد و بازار روی آرامش نخواهد دید.

علیرغم اینکه دولت اعلام کرده بود برنامه ای برای افزایش قیمت کالاهای اساسی ندارد اما خلف وعده کرد و از ۱۲ فروردین قیمت مرغ با مصوبه قرارگاه ساماندهی مرغ و موافقت رئیس جمهوراز حدود ۲۰ هزار تومان به ۲۴ هزارو ۹۰۰ تومان افزایش یافت تا پیش از پیش مرغ از سبد مصرفی اغلب خانوارهای ایرانی دور شود.

مردم در حالی از افزایش دوباره قیمت مرغ در ابتدای سال جدید شوکه شده اند که هنوز نتوانسته اند این کالا را برای یک بار هم شده سر سفره خانواده خود بیاورند.این روزها مرغ کالایی پر کشش شده است و به دلیل افزایش سرسام آور قیمت گوشت قرمز تقاضا به سمت مصرف مرغ سوق پیدا کرده است.

تورم ۳۶ درصدی سال گذشته و بیماری کرونا کسب و کار و به تبع آن درامد بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار داد و افزایش قیمت بسیاری از کالاها هزینه های خانوار را دوچندان کرد. وضعیت بد اقتصادی باعث شد قدرت خرید مردم تحلیل رود و قید مصرف برخی کالاها را بزنند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=17299

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.