9

نهضت ناتمام!/ ناتوانی شهرداری در اجرای آسفالت و بهبود درپوش‌ها

  • کد خبر : 17484
  • ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۲
نهضت ناتمام!/ ناتوانی شهرداری در اجرای آسفالت و بهبود درپوش‌ها
آسفالتی که این شهرداری به خیابان‌ها می‌ریزد، بیشترش شن و ماسه است تا قیر! این تراژدی ار دهه‌ها قبل آغاز شده و هنوز هم در شهر ما ادامه دارد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، بهسازی و آسفالت معابر یکی از مهم‌ترین مطالبات شهروندان تبریزی است و مدیران شهرداری هم به این امر کاملاً واقف هستند اما معلوم نیست چرا مدیران شهری و اعضای شورای شهر تبریز از کنار این موضوع به سادگی گذر می کنند!؟
اصلی‌ترین مشکل شهر تبریز، آسفالت خیابان‌ها و معابر است و به همین منظور در بودجه سال ۹۹، دو برابر بودجه سال ۹۸ به بخش آسفالت و با عنوان “نهضت آسفالت ریزی” اختصاص یافته بود که آن هم‌ با پیشرفت لاک پشتی و به دلایل نامعلوم ناتمام ماند.
به نظر می رسد شهرداری تبریز در لکه گیری آسفالت معابر هیچ تبحری ندارد، زیرا لکه‌گیری‌ها یا گود از آب در می‌آیند یا برجسته، ثانیاً بعد از مدت زمان کوتاهی دوباره کنده می‌شوند!
اعضای شورای شهر نیز که باید طبق وظیفه ذاتی این نهاد مدنی، نظارت دقیقی بر عملکرد شهرداری داشته و مشکل مناطق مختلف را بررسی نمایند با وعده های واهی و عوام فریبی، برای انتخابات آتی شورا برنامه ریزی می کنند بدون اینکه بتوانند رضایت مردم را جلب نمایند!

▪️وضعیت آسفالت معابر تبریز، هر روز بدتر از دیروز!

وضعیت معابر شهری یکی از عوامل موثر بر کیفیت زندگی شهروندان همچنین یکی از شاخص‌ های رضایت از عملکرد شهرداری‌ها محسوب می‌شود اما طی سال‌های اخیر مشکلات متعددی دست به دست هم داده‌اند تا آسفالت خیابان‌ها و معابر کلانشهر تبریز به یک معضل ناتمام و همیشگی تبدیل شده و روزبه روز به وخامت این مسئله افزوده شود.
طی سال های اخیر مشکلات مربوط به آسفالت معابر شهری تبریز از جمله مسائلی بوده است که شهروندان با آن دست به گریبان بوده‌ و اهالی محلات و مناطق مختلف شهر از کیفیت پایین معابر شهری و به طور خاص کیفیت آسفالت خیابان‌های اصلی و فرعی رنج می برند.
این در حالی است که همه ساله شهرداری تبریز مبلغ هنگفتی از بودجه را به امور عمرانی اختصاص می دهد تا صرف ترمیم، لکه گیری، روکش آسفالت معابر و مکان های عمومی کند اما با وجود هزینه زیاد برای این موضوع، وضعیت آسفالت نه تنها از کیفیت مطلوب برخوردار نیست بلکه هم اکنون اکثریت قریب به اتفاق شهروندان، خیابانها را غیرقابل تردد عنوان می‌کنند.

▪️عوام فریبی در زمان رأی گیری انتخابات و بعدا از آن هیچ!

بعد از اینکه رسیدگی به وضعیت آسفالت خیابان ها و محلات شهر به اولین مطالبه و خواسته شهروندان تبریزی تبدیل شد، شهردار تبریز دستور آغاز نهضت آسفالت را به عنوان اولویت شهرداری در سال ۹۸ اعلام کرد اما نه تنها در آن سال، بلکه در طول سال ۹۹ نیز نتوانست رضایت شهروندان را جلب نماید.
برخی از شهروندان مناطق محروم شهر و محلات حاشیه نشین با انتقاد از عملکرد شورا و شهرداری می گویند: برای رأی گرفتن به محلات ما می آیند ولی در بحث خدمات شهری یا حاشیه نشینی متاسفانه فقط ما را در زمان رأی گیری می‌شناسند و بعد از انتخابات خداحافظی می‌کنند!
به گفته برخی کارشناسان، طی بررسی های انجام گرفته عوامل متعددی از قبیل پایین بودن کیفیت مواد اولیه مورد استفاده در کارخانه آسفالت شهرداری و رعایت نکردن استانداردها هنگام تولید آسفالت و عدم نظارت کافی پیمانکاران به مقوله اجرای درست موجب کاهش کیفیت آسفالت معابر شده است.
کم توجهی به اصول اساسی در زیرسازی معابر و خیابان‌ها و به تبع آن کیفیت پایین آسفالت، همه و همه دست در دست هم داده اند تا گشت و گذار در مسیرها و خیابان‌های شهر تبریز به حرکتی مارپیچ در مسیری ناهموار و پردست انداز به سان جاده های فرعی تبدیل شود.

▪️ناتوانی کارشناسان شهرداری اندر خم اصلاح درپوش ها!

یک شهروند باتجربه می گوید: از زمانی که برای اولین بار خیابان‌های تبریز رنگ آسفالت را به خود دیدند، بیش از ۶۰ سال می‌گذرد اما گویا قصه آسفالت در این شهر کهن سر درازی دارد، حتی وقتی به آثار طنزپردازان سال‌های خیلی دور مراجعه می‌کنیم آمده است: آسفالتی که این شهردار به خیابان‌ها می‌ریزد، بیشترش شن و ماسه است تا قیر!
این تراژدی هنوز هم در شهر ما ادامه دارد؛ هر شهرداری که می‌آید وعده اصلاح آسفالت می‌دهد اما آنچه به جا می‌ماند خیابان‌هایی است که بیشتر شبیه جاده‌های فرعی است و خیابان‌های یک کلانشهر را زیر سوال می برد!
در واقع، بخش عمده‌ای از معضل خیابان‌های تبریز علاوه بر خرابی آسفالت، مربوط به ناهمسطحی درب‌های فاضلاب و دیگر تاسیسات شهری در خیابان‌هاست، درب‌هایی که یا از سطح خیابان پایین‌تر هستند یا بالاتر…! این درب‌ها که معمولاً به طور ردیفی در طول خیابان‌ها قرار گرفته‌اند، عملاً قسمتی از خیابان را غیرقابل استفاده کرده‌ و خودروها سعی می‌کنند که از لاینی که این عناصر قرار گرفته‌اند حرکت نکنند.
یک کارشناس عمران در این باره می‌گوید: هم سطح کردن درب‌های فاضلاب با متن خیابان کار مشکلی نیست اما نیاز به کارگران خبره دارد، در کشور ترکیه شاهد آسفالت خیابان‌ها بودم، اول کل خیابان را آسفالت می‌کردند، بعد قسمت‌هایی را که درب فاضلاب در آن قرار داشت با خیابان همسطح می‌کردند، به طوری که هیچ اختلاف سطحی به وجود نمی‌آمد اما ما همچنان در خم یک درپوش هستیم!

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=17484

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.