9

تور ترکیه «رسما» ممنوع؛ پرواز و هتل برقرار

  • کد خبر : 17586
  • ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
تور ترکیه «رسما» ممنوع؛ پرواز و هتل برقرار
پس از گذشت چهار روز از ابلاغ مصوبه ممنوعیت تور ترکیه، آژانس‌های مسافرتی از تبلیغ تور و فروش گشت ترکیه رسما منع شدند، اما فروش بلیت پرواز و سایر خدمات مسافرتی ترکیه متوقف نشده است.

به گزارش تبریزمن به نقل از ایسنا سخنگوی وزارت کشور سه‌شنبه ۱۷ فروردین‌ماه، از تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا درباره اعمال محدودیت در ترددهای مسافرتی با کشور ترکیه خبر داد و گفت که وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لغو تور ترکیه را فوراً به کلیه شرکت‌های گردشگری ابلاغ کند. آژانس‌های مسافرتی تا پایان روز هفدهم فروردین‌ماه، با وجود «قید فوریت» دستوری در این راستا دریافت نکردند و حتی اعلام شد که فروش خدمات سفر به ترکیه بدون ممانعت ادامه داشته باشد.

تصمیم کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا برای لغو تورهای ترکیه به دنبال درخواست وزیر بهداشت نیز درحالی صورت گرفت که پروازهای این مسیر بدون محدودیت برقرار ماند، هرچند قرار شد هلال احمر کنترل شدیدتری در مرزهای مشترک ایران و ترکیه داشته باشد.

پیگیری‌های ایسنا نشان می‌دهد این دستور در روز هفدهم فروردین‌ماه به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رسیده و مسؤول مربوطه نیز می‌گوید که همان روز هم به استان‌ها و تشکل‌های گردشگری ابلاغ شده است. با این حال، تا روز هجدهم فروردین‌ماه دفاتر خدمات مسافرتی می‌گفتند دستوری در ارتباط با ممنوعیت تور ترکیه دریافت نکرده‌اند، هرچند در آژانس‌ها توری به نام ترکیه وجود ندارد و خدمات آن به صورت بلیت و هتل و معمولا بدون گشت عرضه می‌شود.

در روز چهارشنبه هجدهم فروردین‌ماه، سرانجام از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران بخشنامه‌ای به صورت مکتوب بیرون آمد که با توجه به مصوبه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی کرونا با موافقت رییس‌جمهور، دستور ممنوعیت هرگونه تبلیغ و برگزاری تور (گشت) مسافرتی و گردشگری به مقصد ترکیه تا اطلاع ثانوی را به تمام تشکل‌های مرتبط با دفاتر خدمات مسافرتی و آژانس‌های گردشگری ابلاغ کرده بود.

پیرو همین دستور، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران شنبه ۲۱ فروردین‌ماه بخشنامه کرد: با توجه به لغو نشدن پروازها در این مسیر (ترکیه) و نیاز مسافران به خدمات اقامتی و ترانسفر در کشور مذکور، دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی به منظور جلوگیری از سرگردانی مسافران در مقصد، مجاز به فروش خدمات مورد نیاز ایشان اعم از هتل و ترانسفر فرودگاهی بوده و از هرگونه تبلیغ و فروش گشت و تور امتناع کنند.

یونس دقیق‌کیا ـ رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی ـ نیز تایید کرده که پروازهای ترکیه همچنان برقرار است و تنها تورهای گردشگری لغو شده‌اند و بیشتر پروازهایی که در این مسیر انجام می‌شود، جنبه تجاری دارد.

او درباره استرداد هزینه‌ تورهای لغوشده و پیرو درخواست انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران برای اعمال شرایط فوق‌العاده و فورس‌ماژور گفته است: هزینه بسته‌های سفر که آژانس‌های مسافرتی ارائه می‌کنند به مسافران بازگردانده می‌شود و بسیاری از آن هتل‌ها هم گارانتی برای برگشت دارند و با توجه به محدودیت‌هایی که در خود ترکیه ایجاد شده ممکن است تورهای گردشگری مجوز خود را تمدید و یا مبالغ آن‌ را استرداد کنند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=17586

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.