2

علت تمام نشدن بازسازی‌ها در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 17624
  • ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲
علت تمام نشدن بازسازی‌ها در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی، علت عدم اتمام بازسازی ها در مناطق زلزله زده استان را تشریح کرد.

به گزارش تبریزمن به نقل از مهر حافظ باباپور ظهر دوشنبه در نشست خبری به مناسبت سالروز تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار داشت: در طول دهه حساب ۱۰۰ امام (ره)، طرح‌های عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی با اعتباری بالغ بر شش هزار و ۱۳۵ میلیارد ریال به صورت نمادین به بهره برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: اجرای طرح هادی روستایی در پنج روستا، صدور چهار هزار و ۸۹۹ جلد سند مالکیت روستایی و دو هزار و ۳۸ شهری، اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در قالب چهار هزار واحد مسکونی و تحویل مساکن بازسازی شده در مناطق زلزله زده استان از جمله این پروژه‌ها خواهد بود.

میانگین اجرای طرح هادی در استان بالاتر از میانگین کشوری

باباپور با اشاره‌ای به آمار اجرای طرح هادی روستایی توسط بنیاد مسکن از زمان تأسیس تا پایان سال ۹۹ گفت: تهیه و مطالعه طرح هادی در هزار و ۹۵۴ روستا، بازنگری در طرح هادی ۴۸۸ روستا و اجرای این طرح در ۹۶۰ روستا از جمله این فعالیت‌ها بوده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ادامه داد: میانگین کشوری اجرای طرح هادی ۴۲ درصد بوده که این میزان در استان ۴۶ درصد است.

میانگین مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی در استان ۴۸ درصد

وی در ادامه با اشاره‌ای به مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی نیز گفت: واحدهای مسکونی روستایی مقاوم سازی شده تا سرشماری سال ۹۵، ۱۲۶ هزار مورد بوده که پس از این سرشماری نیز تاکنون ۱۸ هزار و ۸۳۳ واحد مسکونی مقاوم سازی و بازسازی شده است.

باباپور، میانگین مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی در کشور را ۴۶ درصد عنوان کرده و گفت: این مقدار در استان ۴۸ درصد است.

وی ادامه داد: احداث ۱۴ کتابخانه روستایی، ۹ مجتمع فرهنگی و هنری، اجرای طرح مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت به تعداد ۱۶ هزار واحد مسکونی، شروع طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به تعداد ۵۲۳ واحد و احداث ۱۱ هزار و ۵۷۵ مسکن ارزان قیمت برای اقشار کم درآمد شهری را از دیگر امور عمرانی بنیاد استان از زمان تأسیس تاکنون است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همچنین احداث هزار و ۱۱۸ واحد مسکونی برای محرومین را از جمله فعالیت‌های خیران مسکن ساز استان دانست.

آخرین وضعیت بازسازی در مناطق زلزله زده

وی در خصوص آخرین وضعیت بازسازی واحدهای زلزله زده سراب و میانه نیز گفت: در زلزله سال ۹۸، حدود شش هزار و ۵۰۰ واحد خسارت دید که پرونده سه هزار و ۵۰۰ واحد آنها که تعمیری بودند در بهمن ماه همان سال بسته شد. عملیات احداث سه هزار واحد مسکونی برای آسیب دیدگان این حادثه نیز با بیش از ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

باباپور، بنیاد مسکن را کارآزموده در امر بازسازی پس از انواع بحران‌ها دانسته و گفت: می‌توان ادعا کرد کیفیت بازسازی‌ها در نقاط آسیب دیده استان، بی نظیر بوده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ادامه داد: اینکه کار بازسازی در این مناطق به صورت صددرصدی به پایان نرسیده است را می‌توان به دلایلی همچون سکونت برخی افراد در کلان شهرها و عدم پیگیری امور بازسازی واحدهایشان دانست. هر چند تعدادی از واحدها نیز به دلیل عدم تمکن مالی قادر به اتمام کار بازسازی واحدهای خود نبوده و نیستند.

وی گفت: تعدادی از واحدها نیز کار بازسازی را دیر آغاز کرده‌اند و همچنین برخی از واحدها دارای مساحت زیربنای زیادی هستند که به دلیل عدم تناسب تسهیلات در نظر گرفته شده با مساحت واحد خود، به مشکل برخورده‌اند.

مدیر کل بنیاد مسکن استان در ادامه با اشاره به تفاهم نامه‌های این بنیاد با سازمان‌های حمایتی چون بهزیستی و کمیته امداد گفت: در سال گذشته با همکاری این سازمان‌ها، ۱۷ هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض برای تکمیل واحدهای نیمه تمام افراد تحت پوشش آنها همچون خانواده‌های دارای دو معلول به بالا انجام شد.

استقبال نامطلوب از طرح اقدام ملی مسکن

باباپور، بنیاد مسکن را متولی ساخت مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر دانسته و گفت: با اجرای کامل تعهدات این بنیاد، در تمامی شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر استان مشکلی از بابت مسکن مهر وجود ندارد.

وی در ادامه بنیاد مسکن را متولی اجرای طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دانسته و گفت: با وجود روند مثبت اجرای طرح اقدام ملی مسکن، اما استقبال خوبی از این طرح صورت نگرفته چرا که در این طرح، تسهیلاتی با کارمزد ۱۸ درصدی تعلق می‌گیرد که برای داوطلبان چندان جذاب نیست.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=17624

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.