11

خانه تاریخی «ختایی» در تبریز مجوز نگارخانه گرفت

  • کد خبر : 17730
  • ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱
خانه تاریخی «ختایی» در تبریز مجوز نگارخانه گرفت
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، مجوز ایجاد نگارخانه در خانه تاریخی «ختایی» تبریز را صادر کرد.

به گزارش تبریزمن به نقل از ایرنا، خانه تاریخی «ختایی» تبریز از جمله خانه های قدیمی این کهن شهر و متعلق به خاندان معروف «ختایی» می‌باشد که در اختیار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز است.

این خانه تاریخی قبل از این با عنوان «خانه هنرمندان» و زیر نظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز، پذیرای فعالان رشته های مختلف هنری بوده است.

علاقه‌مندان برای نمایش آثار خود در نگارخانه خانه تاریخی «ختایی» می‌توانند به محل آن در چهار راه باغشمال، کوچه حاج رضا، بن بست علی موسیو، مراجعه کنند.

خانه «ختایی» یکی از خانه های تاریخی تبریز است که قدمت آن به حدود ۱۵۰ سال قبل برمی گردد؛ خاندان ختایی از جمله بازرگانان و سرجنبانان مشروطه در تبریز بودند که در روز اول محرم ۱۲۹۰ شمسی، حمله ناجوانمردانه روس های شکست خورده از امیرحشمت نیساری و یارانش را به خانه شان تجربه کردند.

در آن سال ها، باغشمال، نشیمنگاه لشکریان روس بود و آنان برای جبران شکست خفت بار خود از مجاهدان تبریز در جنگ های چهار روزه این شهر، غافلگیرانه وراد خانه ختایی ها شده و ضمن غارت و چپاول خانه، چند تن از ساکنان آن را نیز به ضرب گلوله به شهادت رساندند؛ تنها چند تن از اعضای خانواده که در تنور زیرزمین پنهان دشه وبدند، از این مهلکه جان سالم به در بردند.

هم اکنون نیز تنور یاد شده در زیرزمین این خانه تاریخی که به شماره ۹۴۱۰ در فهرست آثار ملی ایران قبت شده است، وجود دارد و یادآور  کشتار مجاهدان و خانواده های سرشناس و انقلابی تبریز به دست سالدات های روسیه تزاری در ۱۱۱ سال قبل است.

شهرداری تبریز در اقدامی نیک این خانه را خریداری و پس از بازسازی و مرمت در آبان ماه ۱۳۸۹ به اسم «خانه هنرمندان» نامگذاری کرد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=17730

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.