3
روحانی:

غنی‌سازی ۶۰ درصدی پاسخ‌ به شرارت‌ها بود

  • کد خبر : 17740
  • ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸
غنی‌سازی ۶۰ درصدی پاسخ‌ به شرارت‌ها بود
رییس جمهوری با بیان اینکه راه‌اندازی IR-۶ و غنی‌سازی ۶۰ درصدی پاسخی به شرارت‌ها بود، گفت: اگر صهیونیست‌ها بر علیه ملت ما توطئه کردند، پاسخ خواهیم داد؛ اولین گام همین بود.

به گزارش تبریزمن به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به شیوع کرونا اظهار کرد: همه کشورها در یک موج بزرگی گرفتار شدند. بعضی فکر می کنند چون عید نوروز بود و عده‌ای مسافرت رفتند، سبب شیوع بیشتر شده درحالی که دنیا و کشورهایی هم که عید نوروز نداشتند گرفتار هستند. البته ترددها، دورهمی‌ها،  مراعات نکردن همه تاثیرگذار است اما دنیا با موج جدیدی مواجه شده و همه ما باید به یکدیگر کمک کنیم و الان وقت شعار نیست و الان وقت عمل است.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه بخش بهداشت و درمان بار بسیار سنگینی بر دوش دارد، گفت: ما قدردان آنها هستیم و این کار عظیم و بزرگ را انجام می‌دهند. همه مسوولان در سراسر کشور مسئولیت بزرگی دارند و باید ما ‌نشان دهیم که همه اصولی که به ما گفته شده همه آنها را اجرا و پیاده کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه شیوه نامه‌های بهداشتی سبب جلوگیری از شیوع ویروس کرونا می‌شود،‌ گفت: شیوه نامه ها جزو واضحات است. از ابتدای شیوع ویروس کرونا هر موقع که شیوه نامه‌های بهداشتی به ۸۵ تا ۹۰ درصد رسیده، شرایط کشور در موضوع کرونا آرام شده است. اما هر موقع که شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ۵۰ و ۴۷ درصد و کمتر از آن رسیده، شرایط به هم ریخته است.

رییس جمهوری ادامه داد: من به عنوان فردی که در این موضوع مسوولیت دارم و از ابتدا از موضوع مطلع بوده و همه آمارها در دستم است و هر روز هم آمار را می خوانم، هیچ چیز جز این نیست. هر موقع که مراعات و رعایت شیوه نامه ها به ۸۵ درصد و ۹۰ درصد می رسد، همه چیز درست می شود. اما هم اینکه شیوه نامه‌ها رها می‌شود و توجه نمی‌شود و مقدار رعایت پروتکل ها به ۴۰ تا ۵۰ درصد می‌رسد، بار دیگر همه چیز به هم می ریزد. به عبارتی همه این مسائل دست خود مردم است. ‌البته همه مسوولیت داریم و هیچ کس نمی تواند از این مسئولیت عبور کند، اما اساس کار این است که شیوه نامه‌ها را رعایت و اجرا کنیم.

واردات واکسن یک وظیفه است

رییس جمهوری با بیان اینکه در این مقطع واکسن نقش بسیار مهمی ایفا می کند، گفـت: ممکن است فردی واکسن زده باشد ولی به دلیل ابتلا به ویروس جهش یافته باز هم مبتلا شود. اما واکسن نقش بسیار مهمی در جلوگیری از افزایش آمار مرگ و میر دارد. یعنی فردی که واکسن زده، ممکن است ویروس او را به شکلی مبتلا کرده و بعد از چند روز نیز بهبود یابد. اما حفظ جان مردم برای ما در اولویت است و بعد از آن باید از گردش ویروس جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: ‌در این شرایط واردات واکسن یک وظیفه است و هر شرکت خصوصی،‌ بیمارستان، هر موسسه، هر فردی که می‌تواند که از هر جا واکسن مورد تایید وزارت بهداشت و درمان  وارد کند با ارز نیمایی با هر مقدار این کار را انجام دهد و در بین مردم توزیع شود. قیمت آن هم زیاد نیست و با ارز نیمایی و حمل و نقل آن و مخارجی که برای تزریق است عدد بالایی نیست و هر فردی می‌تواند واکسن را وارد کند تا مردم استفاده کنند.

روحانی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت نیز مسئولیت دارد و در چارچوب ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا نیز اقدامات لازم برای تزریق واکسن را انجام می‌دهد،‌ افزود:‌ وزارت بهداشت ابتدا کادر بهداشت و درمان را واکسینه می‌کند، بعد افراد با سن بالا و بعد افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند. اما واکسن آزاد نیز می‌توانند وارد کنند تا مردم استفاده کنند و این در جلوگیری از شیوع ویروس نقش بسزایی ایفا می‌کند.

رییس جمهور تاکید کرد: البته واکسن‌های داخلی را تقویت می‌کنیم و عده‌ای می‌گفتند که اجازه ندهیم ۴ یا ۵  مدل واکسن تهیه شود و فقط نسبت به تهیه یک واکسن اقدام کنیم. اما مشورت کردیم و دیدیم که مشکلی در این زمینه وجود ندارد. البته پایه بعضی از واکسن‌ها فرق می‌کند ولی موسسات مختلف درحال تهیه واکسن هستند و نباید تهیه واکسن به تاخیر بیفتد.

رییس دولت دوازدهم عنوان کرد:‌ لازم است همه کمک کنند و واکسن به بازار بیاید. البته ممکن است واکسن داخلی  در تابستان به دست مردم برسد. ولی در این مقطع واردات واکسن خارجی وظیفه ما است و وزارت بهداشت و درمان وظیفه خود را انجام می‌دهد، شرکت‌های خصوصی نیز آزاد هستند که این کار را انجام دهند و تهیه واکسن یک وظیفه مهم برای دولت است.

روحانی با اشاره به حلول ماه مبارک رمضان اظهار داشت:‌ مردم عزیز ما در این ماه گرانقدر کمک‌های مومنانه را فراموش نکنند. اجر و ثواب کمک در این ماه بیش از ماه های دیگر است و عبادت در این ماه متفاوت است البته ماه مبارک رمضان بر اساس صیام و قیام و تلاوت قرآن است. ولی احسان و نیکوکاری و افطار جزو مواردی است که درهمه روایت‌ها مورد تاکید است.

وی خاطرنشان کرد:‌ امسال که نمی‌توانیم مراسم معمولی افطار را برگزار کنیم،‌ می‌توانیم مواد خشک و بسته‌های معیشتی را که توسط مردم عزیز در شهرهای مختلف و مساجد بسته بندی می‌شود در اختیار مردم نیازمند قرارداده و این تلاش را افزایش دهیم.

 دست ظالم را باید قطع کرد؛ تیر و مرداد ندارد

رییس جمهوری ادامه داد: ما باید جنگ اقتصادی را قطع کرده و به ظلم پایان دهیم، برخی‌ها می‌گویند دست ظالم باید قطع شود منتها کی، می‌گویند خوب نیست و در اردیبهشت و خرداد کراهت دارد. بگذارید به تیر برسیم آن‌وقت خوب است. دست ظالم را باید فورا قطع کرد تیر و مرداد ندارد.کسی که زندگی مردم را گروگان گرفته و در تهیه واکسن و مواد غذایی ما را اذیت می‌کند باید دست او را قطع کرد.

وی افزود: بیش از سه سال است که فشار روی ماست باید دست ظلمه را قطع کنیم یک ساعت هم زودتر بتوانیم باید این کار را بکنیم. چرا از مذاکرات می‌ترسیم چه چیزی در سر ما کردند. چرا از حرف زدن می‌ترسیم. مگر قرآن نمی‌گوید با کفار هم جدال احسن کنیم. چرا فرار میکنیم ما قدرتمندیم. خودمان را ضعیف نبینیم می‌گویند رو به روی شما می‌دانید کیست آمریکاست. مگر آمریکا کیست ما قدرتمندیم باآمریکا مذاکره می کنیم . در برجام با آنها مذاکره کردیم و آنها را سر جای خود نشاندیم.

رییس جمهوری اظهار کرد: ما توانمندیم، این‌قدر در توان ما شک نکنید. در تولید، در تکنولوژی پیشرفته ،در قدرت نرم توانمندیم، در مذاکره هم توانمندیم. ما منطق قوی داریم و می‌توانیم دشمن را مجاب کنیم و سرجایش بنشانیم مگر عراق هشت سال با ما نجنگید. وقتی لازم شد مذاکره کنیم امام اجازه مذاکره داد در شهریور ۶۷ در ژنو با عراق مذاکره کردیم.

وی گفت: مذاکرات ۲ سال ادامه داشت و بعد آن نامه هایی بود که صدام به مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی نوشت که ایشان جواب داد. ما با آن آدم غدار که آن همه در ایران کشتار کرد، مذاکره کردیم بنابراین هرکس که می خواهد باشد ما با آن مذاکره می‌کنیم.

 از مذاکره نترسید/ مذاکره پیچیدگی‌های خود را دارد 

روحانی با تاکید بر این که با مذاکره مشکلی نداریم اما با منطق خودمان مذاکره می‌کنیم گفت: بنابراین از مذاکره وین نترسید. بعضی‌ها از مذاکره وین می‌ترسند. آنقدر هم که شما نگران هستید که زود این مذاکره به نتیجه برسد و تحریم فوری برداشته شود که در انتخابات مشکل پیدا نشود. مذاکره این گونه که نیست پیچیدگی‌های خود را دارد لذا اینقدر نگران نباشید.

رییس جمهور گفت: انتخابات روز بسیار مهمی برای ما است. انتخابات بسیار ارزشمند است.حضور مردم در انتخابات بسیار مهم است اما هیچ جناحی و فردی حق ندارد زندگی و معیشت مردم را برای انتخابات به گروگان بگیرد. بگذارید مردم راحت باشند و زندگی کنند. بگذارید تحریم برداشته شود این به نفع انتخابات و حضور مردم در انتخابات است. این به نفع همه جناح‌ها است و هیچ جناحی ضرر نمی‌کند.

وی یادآور شد: ما عجله نداریم برای این که مذاکرات امروز باشد، فردا نباشد این بستگی به طرف مقابل دارد. ما آماده‌ایم و حرف ما روشن است. آمریکا باید به همان شرایط سالی که برجام را امضا کردیم، یعنی سال ۲۰۱۵ برگردد. ما باید به تیرماه ۹۴ برگردیم. همان توافق و همان چیزی‌هایی که گفته شده اجرا شود. حرف ما روشن است. به محض این که آمریکا اجرا کرد و ما دیدیم درست و عملیاتی است بلافاصله ما به همه تعهداتمان عمل می کنیم. ما مشکلی نداریم.

 جنایت کنید دست شما را می‌زنیم

روحانی اظهار کرد: این که امروز ما اعلام کردیم IR۶ را در نطنز فعال خواهیم کرد یا غنی‌سازی را به ۶۰ درصد خواهیم رساند، این پاسخ خباثت‌های شما است. نمی‌توانید شما علیه ملت ایران توطئه کنید و در نطنز جنایت کنید. دست شما را ما می‌بریم وقتی که جنایت کردید. دو دست شما را ما زدیم. یک با IR۶ زدیم و یکی با ۶۰ درصد زدیم. معلوم است که ما نمی‌ایستیم.

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: شما اگر می‌خواهید نسبت به فناوری صلح آمیز قانونی ایران که تحت نظارت آژانس است اخلال ایجاد کنید، ما باز هم در چارچوب عمل می‌کنیم . کار شما تروریسم هسته ای بوده است اما کار ما قانونی است.

وی گفت: باید مقامات امنیتی، اطلاعاتی گزارشات نهایی را بدهند که البته ظاهر امر جنایت صهیونیست‌ها است. اگر صهیونیست‌ها علیه ملت ما اقدامی انجام دهند ما پاسخ خواهیم داد که اولین پاسخ را گرفتند. اولین پاسخ این بود که شما اگر IR۱ را دچار مشکل کردید، ما دیگر به جای آنIR۱ نمی‌گذاریم بلکه به جای آن IR۶  می‌گذاریم تا بفهمید که نمی‌توانید با این خباثت از این فناوری بازدارید.

روحانی افزود: ما می‌دانیم شما چه کار می‌کنید شما می‌خواهید دست ما در مذاکرات خالی شود در حالی که ما با دست پرتر به مذاکرات می‌آییم ما نمی‌گذاریم که دست ما خالی باشد.

رییس جمهوری ادامه داد: ما پاسخی که در نطنز دادیم این بود که جایIR۱ ماشین های IR۶ را به کار می‌گیریم. به جای غنی سازی ۳.۶۷ غنی سازی ۶۰ درصدی را انجام می‌دهیم. ما در برابر توطئه شما پاسخ می‌دهیم اما در عین حال باز هم می گوییم فعالیت ما به طور قطع صلح آمیز و تحت نظر آژانس خواهد بود. ۶۰ درصد و ۲۰ درصد و ۳ و ۴  و ۵ درصد ما صلح آمیز خواهد بود و همه تحت نظر آژانس است.

وی تاکید کرد: هر روز که شما به تعهدات خود برگردید ما همان روز به عین برجام بر می‌گردیم. برجام هرچه گفته ما همان را انجام می‌دهیم به شرطی که شما برگردید و ما ببینیم که واقعی است یعنی در عمل نه در زبان، ما راستی‌آزمایی کنیم که این راستی‌آزمایی هم زمان نمی برد.

رییس جمهوری گفت: ما باید راستی‌آزمایی کنیم و این راستی‌آزمایی زمان زیادی نمی‌برد و طول نمی‌کشد. برخی‌ها راستی‌آزمایی را بلد نیستند ولی ما راستی‌آزمایی را بلدیم. نیازی نیست شما برای راستی‌آزمایی غصه بخورید. ما راستی‌آزمایی را طراحی کرده‌ایم، وزیران ما راستی‌آزمایی را طراحی کرده‌اند، و می‌دانیم راستی‌آزمایی چقدر زمان می‌برد، زمان زیادی نمی‌برد.

روحانی اضافه کرد: هر وقت راستی‌آزمایی کردیم، یعنی وزیر نفت ما گفت، نفت را می‌فروشد، و گفت کشتی من در جایی که باید پهلو بگیرد پهلو می‌گیرد، بیمه ما عنوان کرد کار ما انجام می‌شوند، بانک مرکزی گفت، پول ما آزاد است و به خوبی آن را جابجا می‌کنم، این موضوعی نیست و زمان زیادی نمی‌برد.

 دست ما را بازبگذارید؛ ۱۰۰ روز ‌آخر هم تحریم را می‌شکنیم

وی ادامه داد: وقتی ما دیدیم که واقعاً درست عمل می‌کنند و همانطور که می‌گویند به تعهداتشان درست عمل می‌کنند، ما هم بلافاصله به تعهداتمان عمل می‌کنیم و به همه تعهداتمان برمی‌گردیم و این کار انجام خواهد شد.

رییس جمهوری بیان کرد: مسیری که ما امروز اتخاذ کردیم، مسیری است که مردم ما می‌خواهند، ما نماینده مردم هستیم، رییس جمهور منتخب مردم است، ۲۴ میلیون رای با رییس جمهوری سخن می‌گوید، ۷۳ درصد مردم که در انتخابات شرکت کردند با رییس‌جمهوری و با دولت حرف می‌زنند و ما خواست و نظر مردم را تا روز آخر و لحظه آخر اجرا و عملیاتی می‌کنیم.

رییس دولت دوازدهم اضافه کرد: برخی‌ها می‌گویند از زمان این دولت ۱۱۰ روز باقی‌مانده است، حالا ۱۰۰ روز یا ۱۰روز، یا یک ساعت مانده است، ما همانطور که در ماه اول عمل کردیم در ماه آخر هم عمل می‌کنیم. ما تحریم را در ۱۰۰ روز اول شکاندیم. اگر بگذارید در ۱۰۰  روز آخر هم یک بار دیگر تحریم را می‌شکنیم، شما دست ما را باز بگذاریم ما مشکلی نداریم و این کار را انجام می‌دهیم.

رییس جمهوری تصریح کرد: قرار ما با همه وزیران، معاونان و مسئولین این است که تا لحظه آخر فعالیت کنیم و خواهید دید ما در تمام پنجشنبه‌های پیش رو افتتاح‌های مهم داریم، همین پنج‌شنبه یعنی فردا هم افتتاح‌های بسیار مهمی داریم که مربوط به وزارت نفت است و فردا هم یک رقم بزرگی افتتاح را شاهد خواهید بود.

روحانی با اشاره به افتتاح‌های صنعت، برق و آب گفت: در بخش آب و برق در همین مدت کوتاه باقی‌مانده دولت تا ماه مرداد که ماه پایانی این دولت است، ۱۷۳ طرح‌ مهم افتتاح خواهد شد. از جمله ۵ سد ملی را تا مرداد افتتاح خواهیم کرد.

وی با اشاره به افتتاح نیروگاه حرارتی، تصفیه‌خانه آب و فاضلاب گفت: ۱۰ نیروگاه حرارتی، ۱۳ تصفیه‌خانه آب و ۱۹ تصفیه خانه فاضلاب همه اینها را در همین مدت افتتاح کردیم و در بخش‌های دیگر هم، این کار را انجام خواهیم داد.

رییس جمهوری با بیان اینکه دولت خود را متعهد می‌داند که به وظایفی که بر دوش دارد عمل می‌کند، تصریح کرد: چارچوب مذاکرات ما را رهبر انقلاب اسلامی به خوبی و روشنی مشخص کرده‌اند و ما در همان چارچوب فعالیت خودمان را ادامه می‌دهیم.

روحانی گفت: طرف بدهکار ما عمدتا آمریکا است آمریکایی‌ها بیایند به تعهدات خودشان عمل کنند درست از تحریم بردارند، خواهند دید که ما هم بعد از راستی‌آزمایی که انجام می‌دهیم به همه تعهداتمان باز خواهیم گشت.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=17740

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.