6

باز شدن درهای مذاکره و آغاز فصل دلواپسی داخلی و خارجی

  • کد خبر : 17800
  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸
باز شدن درهای مذاکره و آغاز فصل دلواپسی داخلی و خارجی
در داخل هم آنهایی که رویای رسیدن به ریاست جمهوری داشتند و شاید در خلوت رییس جمهور بودن را تمرین می‌کردند از احیای برجام می‌ترسند.

عصرایران؛ مصطفی داننده- مذاکرات وین به شدت یادآور روزهایی که دولت اول روحانی در حال مذاکره برای رسیدن به توافق هسته‌ای است.

در آن زمان برخی در داخل و اسرائیل، عربستان و تندروهای آمریکا  صدای خود را علیه مذاکرات هسته‌ای بالا بردند و هرکاری می‌کردند تا برجام امضا نشود.

برجام امضا شد، ادامه داشت تا ترامپ آمد و آن را بدترین توافق آمریکا با کشوری دانست و از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ خارج شد.

مذاکرات وین

ترامپ رفت، بایدن آمد و برجام از کما خارج شد و حالا در وین، جهان منتظر شنیدن خبر مهم و بازگشت آمریکا به برجام است.

عده‌ای در داخل با آغاز شدن گفت‌وگوهای وین، سر دولت روحانی داد زدند که چرا بدون اجازه دوباره بحث مذاکره در مورد برجام را باز کردید؟ بخشی دیگر که در مجلس بودند، می‌گفتند بدون نظر ما، هیچ اتفاقی نمی‌افتد و تلاش‌شان را کردند تا دولت از مذاکره عقب بشیند.

بیانات مقام معظم رهبری در آغاز ماه رمضان در مورد مذاکرات وین نشان داد که مذاکرات با هماهنگی کامل دولت و مقام رهبری انجام شده است و روسیاهی به آنهایی ماند که در این مدت، حرف‌های بی اساس زده و زمین را به آسمان دوختند.

خرابکاری در نطنز توسط اسرائیل هم در همین راستاست تا مسیر مذاکره بسته شود. رژیم اسرائیل و دولت عربستان به عنوان دو بازیگر خاورمیانه که از رفتن ترامپ به شدت ناراحت هستند، از  مذاکره میان ایران و کشورهای اروپایی و آمریکا، نگران‌اند.

آنها به خوبی می‌دانند بازگشت به برجام یعنی بهتر شدن وضعیت اقتصادی ایران و به ثبات رسیدن کشور بعد از ۴ سال سیاه ترامپ!

آنها می‌دانند آغاز سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی در ایران، یعنی رونق اقتصاد و تبدیل شدن ایران به قطب واردات و صادرات خاورمیانه.

عربستان ۴ سال ، دم ترامپ را دید تا ایران را منزوی کند اما حالا می‌بینید هرچه بافته بود در حال نقش بر آب شدن است.

در داخل هم آنهایی که رویای رسیدن به ریاست جمهوری داشتند و شاید در خلوت رییس جمهور بودن را تمرین می‌کردند، می‌ترسند با یک توافق احتمالی و تکان خوردن بازار و پایین آمدن قیمت دلار، توپ به زمین کسانی بیفتد که دوست ندارند دوباره آنها را در راس قوه مجریه ببیند.

آنگونه که از شواهد پیداست، درهای مذاکره دوباره باز شده است. دولت فعلی ایران و رییس دولت آینده که هیچکس نمی‌دانید کیست، باید از این فرصت استفاده کنند و برجام را احیا کنند. آنهم با بیشترین امتیازی که می‌شود از طرف مقابل گرفت.

کافی است روزهایی که برجام زنده بود را با روزهایی که ترامپ آن را به کما برد، مقایسه کنید تا ببیند چرا باید به برجام برگردیم.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=17800
  • نویسنده : مصطفی داننده
  • ارسال توسط :
  • منبع : عصر ایران
  • 751 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.