3
کرونا در هند؛

بازار سیاه و سفید دارو و اکسیژن/ رواج درمان خانگی از بیماران

  • کد خبر : 18469
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
بازار سیاه و سفید دارو و اکسیژن/ رواج درمان خانگی از بیماران
یک زن هندی 50 هزار روپیه را برای خرید یک سیلندر (مخزن) اکسیژن از بازار سیاه پرداخت کرد. این سلیندرها در حالت عادی حدود 6 هزار روپیه قیمت دارند.

اکثر بیمارستان‌های دهلی و دیگر شهرهای هند کمبود تخت دارند. رسانه‌ها و کادر پزشکی نیز مردم را تشویق به درمان و مداوای خانگی می‌کنند. آنها از مردم می‌خواهند تجهیزات اساسی را در خانه برای بیماران فراهم کنند و از فشار بیشتر بر سیستم بهداشت فلج شده  هند بکاهند.

به گزارش عصر ایران، تصاویر منتشر شده بیمارستان‌های هندی و سوزاندن گسترده اجساد در فضای مجازی وایرال شده و جهانیان را تحت تاثیر قرار داده است. آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای دیگر قول کمک و ارسال تجهیزات پزشکی و دستگاه‌های اکسیژن را به هند داده‌اند.

مردم نیز به دنبال تجهیزات پزشکی برای درمان در خانه هستند. کاری دشوار که این روزها در بازار سیاه گرانتر نیز شده است. تمام این موضوعات روند درمان و زنده ماندن در هند را سخت و گران کرده است.

بی بی سی در گزارشی به بازار سیاه تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای درمان کرونا در هند پرداخته و از سختی‌های مردم برای تهیه دارو و اکسیژن می‌گوید.

مردم دهلی نو با آرامش نمی‌میرند

بازار سیاه تجهیزات کرونایی در هند

“آنشو پریا” بیشتر روز یکشنبه را به دنبال سیلندر اکسیژن برای پدرشوهرش گشت. حال پدر همسرش رو وخامت است و تعریفی ندارد. او نتوانسته هیچ تخت خالی‌ای را در بیمارستان‌های هند یا “نویدا” (Noida) در حومه پایتخت پیدا کند. جست‌و‌جو برای سیلندر اکسیژن در فروشگاه‌ها نیز بی فایده بود و او را مجبور به مراجعه به بازار سیاه کرد.

در نهایت این زن ۵۰ هزار روپیه (۶۷۰ دلار، ۴۸۰ پوند) را برای خرید یک سیلندر (مخزن) اکسیژن از بازار سیاه پرداخت کرد. این سلیندرها در حالت عادی حدود ۶ هزار روپیه قیمت دارند.

مادرشوهر “آنشو” نیز سخت نفس می‌کشد و این زن نگزان او نیز هست. او می‌گوید احتمالا توانایی مالی برای خرید یک سیلندر اکسیژن دیگر برای او را ندارند.

بی بی سی با چند تامین کننده سیلندر اکسیژن نیز تماس گرفته و اکثر آنها قیمتی حدود ۱۰ برابر یک سیلندر اکسیژن را پیشنهاد داده‌اند. آنشو تنها کسی نیست که برای خرید تجهیزات یا داروهای کرونایی تقلا می‌کند. بیمارستا‌های دهلی، نویدا، لاکنو، الله آباد و ایندور تخت خالی ندارند و خانواده‌های هندی ناامید از بیمارستان‌ها مجبور به درمان در خانه شده‌اند.

وضعیت دهلی وخیم است و فضای خالی در بخش مراقبت‌های ویژه نمانده است. خانواده‌ها و کسانی که توانایی مالی دارند در حال استخدام پرستار و مشاوره پزشکی از راه دور هستند تا عزیزانشان نفس بکشند.

هند در روزهای گذشته از ابتلای روزانه  بیش از ۳۰۰ هزار نفر خبر داده و رکوردهای جهانی جدید را در زمینه کرونا به ثبت رسانده است. هند امروز (دوشنبه) برای پنجمین روز متوالی از شناسایی ۳۵۲ هزار ۹۹۱ مبتلا و جان‌باختن ۲۸۱۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته خبر داده است.

این افزایش شدید سیستم بهداشت و درمان بسیاری از شهرهای هند را تحت فشار شدید قرار داده و خانواده‌ها چاره‌ای جز ایجاد سیستم درمانی در خانه برای عزیزان بیمار خود ندارند. با این حال خانواده‌ها برای انجام آزمایش خون، سی تی اسکن و اسکن ایکس- ری نیز در تقلا هستند.

آزمایشگاه‌ها نیز پر شده‌اند و حاضر شدن جواب آزمایش کرونا سه روز طول می‌کشد. این موضوع ارزیابی و تشخیص بیماری برای پزشکان را دشوار می‌کند. سی تی اسکن نیز که برای ارزیابی وضعیت بیمار استفاده می‌شود به روندی دشوار تبدیل شده و وقت گرفتن برای آن چند روز طول می‌کشد.

پزشکان می‌گویند این تاخیرها مردم را در معرض خطر قرار می‌‌دهند. آزمایش “آر تی- پی سی آر” نیز چند روز طول می‌کشد. چندین بیمار مریض در هند  موفق به پیدا کردن تخت در بیمارستان شدند اما به دلیل حاضر نشدن تست “پی‌سی آر” گزارش ابتلا به کرونای آنها تائید نشد و نتوانستند بستری شوند.

“آنوج تیواری” پس از آنکه ناکامی در پذیرش برادرش در بسیاری از  بیمارستان‌ها به خانه بازگشت و با استخدام یک پرستار به معالجه و درمان برادرش از خانه پرداخت.

یک بیمارستان در هند با یک هشدار عمومی در خارج از بیمارستان “شانتی موکوند” دهلی نو کمبود اکسیژن و تخت را اعلام می‌کند/ عکس: GETTY IMAGES

اخطار بیمارستان هندی در مورد نداشتن تخت و امکانات

برخی از بیمارستان‌ها می‌گویند تخت خالی ندارند و برخی دیگر می‌گویند به دلیل عدم اطمینان از اکسیژن رسانی ادامه نمی‌دهند. تعدادی از بیماران به دلیل کمبود اکسیژن رسانی در دهلی فوت کرده‌اند.

یک پزشک در دهلی با اشاره به نحوه کار بیمارستان‌ها گفت: مقامات بیمارستان‌ها ناامیدند و برخی از آنها به صورت روزانه اخطار می‌دهند که تنها چند ساعت اکسیژن دارند.

در این زمان معمولا دولت وارد عمل شده و تانکرها برای پر کردن مخازن ارسال می‌شود که معمولا برای مصرف یک روز بیمارستان کافی است.

او افزود: اکنون ترس زیادی از بروز یک تراژدی و فاجعه بزرگ وجود دارد.

“آنوج تیواری” با توجه به وضعیت بیمارستان‌ها مبلغ سنگینی را برای تهیه یک دستگاه اکسیژن ساز پرداخت کرده که با استخراج اکسیژن هوا باعث تنفس برادرش می‌شود.

دکتر همچنین از او خواسته تا داروی ضد ویروسی “رمدسیویر” را به صورت گسترده و اضطراری از سوی پزشکان در هند تجویز می‌شود را تهیه کند. اثربخشی در درمان و بهبود ویروس کرونا در سراسر دنیا مورد بحث قرار دارد. این دارو پیشتر برای درمان ابولا در جهان تولید شده بود.

تیواری که موفق به پیدا کردن این دارو در هیچ داروخانه‌ای نشد و برای خرید آن روانه بازار سیاه شد. حال برادرش همچنان وخیم است و او همچنان به بیمارستانی احتیاج دارد که بتواند “رمدسیویر” را در آنجا تزریق کند.

او در این باره گفت: هیچ تختی وجود ندارد. من چه کاری می‌توانم انجام دهم. من حتی نمی‌توانم او را به جای دیگری برسانم زیرا قبلا این همه پول خرج کرده‌ام و پول زیاد دیگر برایم باقی نمانده است.

تیواری گفت: “نبرد ناامید کننده برای نجات بیماران کرونایی از بیمارستان به خانه انتقال یافته است”. او افزود: این شرایط نشان می‌دهد که وضعیت چه قدر وخیم است و “ما به اکسیژن نیز دسترسی نداریم”.

قیمت دارو و تجهیزات درمان کرونا در حال معمول و  بازار سیاه هند

جدول بازار سیاه تجهیزات و داروهای کرونایی در هند

 

داروی “رمدسیویر” آنقدر کمیاب است که خانواده‌ بیماران تحت معالجه در خانه برای تهیه آن هجوم می‌برند. آنها چه در صورت مراجعه به بیمارستان و چه در صورت درمان خانگی خواهان “رمد سیویر” هستند.

فروشندگان این دارو در بازار سیاه در گفت و گو با بی بی سی می‌گویند عرضه بسیار کم است و آنها نیز دارو را با قیمت بالایی می‌خرند. دولت به هفت شرکت هند اجازه تولید رمدسیویر را داده و آنها اعلام کرده تولید آن را افزایش دهند.

اما چندین وعده و حمایت دولتی نیز نتوانسته هیچ نتیجه جالبی داشته باشد. دکتر “لایت کانت” متخصص اپیدمولوژی می‌گوید تصمیم برای افزایش تولید این دارو خیلی دیر گرفته شد و دولت باید آن را پس از اوج گیری موج دوم آماده می‌کرد.

او افزود: با این وجود این دارو در بازار سیاه قابل تامین است و این حکایت از نشتی در سیستم تولید و توزیع دارد و تامین کنندگان قادر به درست کردن آن نبوده‌اند.

وی افزود: ما از موج‌های اول هیچ چیزی نیاموختیم.

عضو خانواده یک بیمار در دهلی نو سیلندر خالی را برای پر کردن مجدد اکسیژن در منطقه “باغ دلشاد” با خود حمل می‌کند/ عکس: GETTY IMAGES

کرونای هند/ بازار سیاه و سفید دارو و اکسیژن در هند

داروی دیگر “توسیلیزوماب” است. این ماده به صورت معمول برای درمان “آرتروز” استفاده می‌شود اما برخی از مطالعات نشان داده‌ که این دارو نیاز یک بیمار بد حال به استفاده از ونتیلاتور را کاهش می‌دهد.

پزشکان این دارو را برای بیماران به شدت بدحال تجویز می‌کنند اما دارو نایاب است. “سیپلا” شرکت وارد کننده و تولید دارو برای تامین آن در تقلا است

در حالت عادی یک “ویال” (شیشه نگه‌داری ماده واکسن یا آمپول) ۴۰۰ میلی‌گرمی حدود ۳۲ هزار و ۴۸۰ روپیه قیمت دارد. اما “کمال کومار” ۲۵۰ هزار روپیه خرج کرد تا یک دوز از آن را برای پدر بیمارش بخرد. وی افزود این قیمت دیوانه کننده است اما چاره‌ای جز پرداخت آن وجود ندارد.

افراد بیشتری در هند توانایی خرید این داروها را ندارند و با ناامیدی به پروسه نجات جان عزیزانشان می‌نگرند.

داروی تقلبی

رمدسیویر همچنان در بازارسیاه وجود دارد. هنگامی که بی بی سی از یک فروشنده سوال کرد که دارویی که ارائه می‌دهد تقلبی به نظر می‌رسد زیرا نام شرکت دارو در فهرست شرکت‌های تولیدکنند در هند نیست، فروشند پاسخ داد: دارو “صد در صد اصل است”.

بسته بندی دارو نیز پر از اشتباهات املایی بود. اما فروشنده شانه بالا انداخت و گفت می‌توانم آن را در هر آزمایشگاهی تزریق کنم. شرکت این دارو نیز هیچ پیج یا صفحه اینترنتی ندارد.

اقوام و اعضای غمگین و گریان قربانیان کرونا در انتظار تحویل جنازه عزیزانشان در خارج از یک دانشکده پزشکی” در دهلی نو/ عکس: GETTY IMAGES

خانواده قربانیان کرونای هندی

اما ناامیدی مردم در حدی است که مردم مستاصل حاضر به خرید داروهای مشکوک هم هستند. برخی نیز فریب خورده‌اند. مردم دائما شماره تامین کنندگان را که قادر به تهیه دستگاه اکسیژن یا دارو هستند را به اشتراک می‌گذارند اما همه این شماره‌ها تائید نمی‌شود.

یک کارمند فناوری اطلاعات که تمایلی به اعلام نامش نداشت و شدیدا به خرید یک سیلندر اکسیژن و داروی رمدسیویر نیاز داشت از طریق توییتر با یکی از این شماره‌های به اشتراک گذاشته شده، تماس گرفت. آنها به این کارمند آی تی گفتند که به عنوان پیش پرداخت ۱۰ هزار روپیه را به حسابشان واریز کنند.

این کارمند افزود: بلافاصله پس از واریز پول مرا بلاک کردند.

مقامات چندین ایالت قول داده‌اند که در مورد بازاریابی سیاه و سفید اقدام کنند و بازداشت‌هایی را نیز انجام داده‌اند اما بازار سیاه چندان آشفته، بی‌رمق و ضعیف به نظر نمی‌رسد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=18469

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.