9

گام رو به جلو برای راه‌اندازی بندر خشک مراغه

  • کد خبر : 18504
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸
گام رو به جلو برای راه‌اندازی بندر خشک مراغه
راه‌اندازی بندر خشک در مراغه طی حداقل یک دهه گذشته گاهی در فضای رسانه‌ای و جلسات مطرح شده و هربار پس از کش‌وقوس فراوان شامل مرور زمان شده است اما امروز، دوشنبه برای تحقق آن و تبدیل مراغه به هاب لجستیکی شمال‌غرب کشور یک گام رو به جلو در محل فرمانداری این شهرستان ویژه برداشته شد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن ،در این آیین یک هیات بلندپایه از شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی به عنوان سرمایه‌گذار بندر خشک مراغه با «سیدعلی موسوی» نماینده عالی دولت در این شهرستان دیدار و توافق‌های اولیه برای برداشتن گام‌های عملی به امضای طرفین رسید تا ارائه خدمات حمل‌ونقلی «door to door» به تولیدکنندگان و تجار داخلی و همچنین تسهیل و تسریع در امر ترانزیت کالا به ارمغان دولت دوازدهم در مراغه تبدیل شود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه مراغه می‌گوید: در این جلسه توافق اولیه برای مشارکت شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ایجاد زیرساخت‌های مربوط به ارتقای گمرک مراغه به اداره‌کل انجام شد.

سیدعلی موسوی با اشاره به اینکه کشتیرانی، نیروی انسانی مورد نیاز برای ارتقای گمرک مراغه به اداره‌کل را تامین می‌کند، اضافه کرد: هدف از ارتقای گمرک مراغه، ایجاد منطقه گمرکی و بندر خشک به شمار می‌رود و این امر می‌تواند زمینه‌ساز تحول اقتصادی در شمال‌غرب کشور شود.

وی با بیان اینکه مراغه با تولید بیش از ۶۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی از ظرفیت‌ قابل توجهی در زمینه صادرات برخوردار است، اظهار داشت: مشارکت شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی در توسعه گمرک این شهرستان، ترانزیت و صادرات محصولات کشاورزی مراغه به کشورهای خارجی را تسهیل می‌کند.

اذعان به ظرفیت‌های مراغه برای سرمایه‌گذاری

رئیس هیات مدیره شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در مراغه، بیان کرد: وجود سیلوهای نگهداری محصولات زراعی و نیز زیرساخت‌های مهمی چون راه‌آهن و گمرک، این شهرستان را به منطقه‌ای مساعد برای ایجاد منطقه گمرکی و ترانزیتی در شمالغرب کشور تبدیل کرده است.

«علی مسیبی بهروز» افزود: ایجاد منطقه گمرکی در این شهرستان به عنوان بندر خشک، زمینه‌ساز رشد و شکوفایی اقتصادی و تولیدی منطقه خواهد بود و بر همین اساس شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی در ایجاد اداره‌کل و منطقه گمرکی مراغه به عنوان سرمایه‌گذار اصلی مشارکت فعالی خواهد داشت.

۳۸ هزار مترمربع از اراضی مراغه در اختیار کشتیرانی است

عضو هیات مدیره شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز گفت: هم‌اکنون ۳۸ هزار مترمربع زمین در مراغه برای ایجاد منطقه گمرکی و سرمایه‌گذاری در زمینه ترانزیت در اختیار این شرکت قرار دارد.

به گفته «محمد کاشانی» این شرکت با ۴۰ هزار تن ظرفیت سیلوهای نگهداری کالا و دسترسی به ناوگان ریلی، از زمینه مساعدی برای ترانزیت کالاهای ورودی و خروجی چهار استان شمالغرب کشور برخوردار است.
به گزارش ایرنا به زودی در ادامه جلسه امروز، یک جلسه با حضور مسئولان مراغه در تهران برگزار می‌شود تا توافق‌های اولیه امروز برای راه‌اندازی بندرخشک مراغه در پایتخت نهایی شود.

اواخر مهرماه سال ۱۳۹۹ نیز معاون توسعه بازار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «علی علیزاده» نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی گفته بود که در تلاشیم ضمن راه‌اندازی بندر خشک مراغه، آن را به هاب لجستیکی شمال‌غرب کشور تبدیل کنیم.

شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان‌شرقی قرار دارد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=18504

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.