3

میزان بارش در آذربایجان‌شرقی ۲۷ درصد کاهش یافت

  • کد خبر : 18571
  • ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
میزان بارش در آذربایجان‌شرقی ۲۷ درصد کاهش یافت
مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: وضعیت بارش در سال زراعی جاری (یکم مهر سال ۱۳۹۹ تا به امروز) ۱۷۱ میلی متر است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن که ۲۳۵ میلی متر بوده حدود ۲۷ درصد کاهش یافته است.

به گزارش تبریزمن، علی دولتی مهر روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در مقایسه با بلند مدت نیز که میزان بارش ۲۲۳ میلی متر بوده حدود ۲۴ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: بیشترین کاهش با بیش از ۴۰ درصد در شهرستان های میانه، هشترود و چاراویماق و با بیش از ۳۰ درصد در شهرستان های اسکو، بناب، عجبشیر، مراغه، کلیبر و ملکان بوده است.

دولتی مهر اظهار کرد: در اکثر مناطق استان با کاهش بارش مواجه هستیم و فقط شهرستان مرند با حدود ۱۰ درصد افزایش بارش نسبت به بلند مدت و سال گذشته را شاهد هستیم.

وی گفت: براساس شاخص های استاندارد شده بارش و تبخیر و بررسی ۱۰ ساله حدود ۹۰ درصد مساحت استان تحت خشکسالی قرار دارد و در بررسی یکساله حدود ۴۰ درصد مساحت استان در خشکسالی قرار دارد.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی افزود: فقط در بخشی از شهرستان مرند بارش در حد نرمال یا ترسالی است و بقیه مناطق در حد خشکسالی است.

وی ادامه داد: بر اساس پیش بینی های انجام شده انتظار داریم در دهه دوم و سوم ماه جاری بارش ها مناسب باشد و طبق پیش بینی ها، اولین بارش از امروز آغاز و تا شنبه ادامه یابد وهفته بعد نیز بارش خواهیم داشت.

دولتی مهر اظهار کرد: اگر بارش های نرمال در ماه های اردیبهشت، خرداد و تیر اتفاق بیافتد باز در پایان سال زراعی با کمبود بارش مواجه خواهیم بود.

وی تاکید کرد: با توجه به کاهش میزان بارندگی برنامه ریزی برای مدیریت منابع آبی ضروری است.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: براساس بررسی مرکز ملی خشکسالی تا مرداد ماه میزان بارش کمتر از نرمال پیش بینی شده و در این خصوص نیز پیش آگاهی داده شده و دما نیز تا پایان فصل بهار بین نیم تا یک درجه افزایش پیدا می کند.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=18571

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.