3
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌شرقی مطرح کرد

نقش پررنگ مؤسسات خیریه و سازمان های مردم نهاد تبریز در ایام کرونایی

  • کد خبر : 18546
  • ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
نقش پررنگ مؤسسات خیریه و سازمان های مردم نهاد تبریز در ایام کرونایی
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی گفت: مؤسسات خیریه و سازمان های مردم نهاد تبریز در ایام کرونایی و تامین بسته های معیشتی و اقلام بهداشتی نقش پررنگی داشتند.

به گزارش تبریزمن، بدر شکوهی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص بحث صدور مجوز به موسسات خیریه و سازمان های مردم نهاد آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: آذربایجان شرقی و مخصوصاً تبریز دارای شناسنامه‌ای درخشان در بحث مؤسسات خیریه و سازمان های مردم‌نهاد است که به‌عنوان مثال مؤسسه خیریه‌ی مستمندان تبریز دارای بیش‌از ۵۰ سال سابقه است و در حوزه‌ی حمایت از مستمندان و مقابله با پدیده‌ی تکدی گری عملکرد قابل تقدیری داشته است به نحوی که اگر امروز تبریز به شهر بدون گدا در سطح کشوری و جهانی شهرت یافته است، در نتیجه‌ی تلاشهای این موسسات است.

وی ادامه داد: در طول فعالیت دولت تدبیر و امید ۴۶۳ مورد صدور مجوز برای مؤسسات خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد داده ‌شده است و با توجه به اینکه تعداد سمن‌های فعال در استان تا بدو شروع دولت تدبیر و امید تقریباً ۳۰۰ مؤسسه بود، امروز با افتخار می‌گوییم که امروز این تعداد به ۷۶۳ مورد رسیده‌است.

وی خاطرنشان کرد: در مورد سمن های فعال به‌لحاظ کمی در سطح کشور جزء استان‌های برتر هستیم اما از نظر کیفی نیاز به کار بیشتری بود. مخصوصاً در بحث شبکه‌سازی نیاز بود که سازمان‌های مردم‌نهاد تخصصی‌تر وارد میدان شوند و افرادی که تحت عنوان کنشگران اجتماعی وارد عرصه می‌شوند، علاوه‌بر بحث علاقه و اشتیاق به این‌موضوع باید دانش این‌موضوع را نیز داشته باشند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌شرقی افزود: همایش‌ها و کارگاه‌های زیادی برای کنشگران اجتماعی در این حوزه برگزار کردیم و در نهایت مؤسسات خیریه و سازمان های مردم‌نهاد را به‌صورت اینترنتی سامان‌دهی کردیم تا دسترسی افراد علاقه‌مند به این حوزه آسان تر شود و بحث صدور مجوز برای سازمان‌های مردم‌نهاد نیز در بستر سامانه‌ی وزارت کشور و استانداری انجام می‌شود.

وی، به نقش آفرینی رسانه ها در خصوص هدایت اذهان مردم به سمت بحث شبکه سازی و ساماندهی این موسسات اشاره کرد و گفت: تمامی رسانه ها باید برای ایجاد عزم ملی، همکاری و همراهی در این حوزه و تقویت آن ورود پیدا کنند و اگر ما بتوانیم این گفتمان سازی را در جامعه نهادینه کنیم و اگر رسانه پای‌کار باشد، بخش عمده‌ای از کارها زمین نخواهد ماند و همکاری و همراهی بین بخشی انجام می‌گیرد.

شکوهی در خصوص تاثیر ویروس کرونا بر روند زندگی مردم و نقش موسسات خیریه در این ایام خاطر نشان کرد: متاسفانه شیوع این بیماری که از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شده است، تمامی مسائل را تحت تاثیر قرار داده است که شاهد مدیریت خوب و مواجهه خوب مردم با این ویروس بودیم البته صرف تعطیل کردن بازار راهکار مناسب برای مدیریت شرایط کرونایی نیست و اساس بحث، مشارکت و همراهی مردم است که در پیک چهارم نیز این قضیه را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه، در اوایل شیوع این ویروس مردم در بحث تامین اقلام بهداشتی مانند ماسک و مواد ضدعفونی کننده مشکل داشتند که ما با بهره گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد مخصوصا در اوایل کار توسط موسسه خیریه مستمندان تبریز،  بدون هیچ چشم داشتی ماسک و مواد ضدعفونی کننده توسط این نهادها تولید شد و با توجه به سابقه‌ی فرهنگی تبریز، در تامین بسته‌های معیشتی تحت عنوان رزمایشات مواسات مومنانه، به شدت پررنگ و قابل توجه خود را نشان داد.

وی گفت: دغدغه اصلی ما بحث توزیع اقلام بهداشتی و معیشتی در سکونتگاه‌های غیررسمی بود چون که این قشر بیشتر در معرض خطر بودند و کارگران روزمزدی در این مناطق زندگی ‌می‌کردند که سرپرست خانواده بودند و شغلشان را از دست داده بودند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی متذکر شد: خوشبختانه بعد از مدت اندکی، یک‌ کارزار عظیم و اقدامات چشم گیری در این حوزه انجام گرفت که به واسطه‌ی راه اندازی دفاتر تسهیلگری و  راه اندازی پویش‌های مردمی در ، موسسات خیریه و نهادهای نظامی، انقلابی، هیئت‌های مذهبی، گروه‌های داوطلب مردمی ورود یافتند و در قالب استانی با همکاری موسسات و گروه‌های جهادی ۱۲۰ هزار بسته معیشتی و بهداشتی در محلات حاشیه نشین تبریز و پنج شهر دیگر توزیع شد که جامعه‌ی هدف سکونتگاه‌های غیر رسمی بود و اکنون نیز در حال توزیع است‌ ولذا کارنامه‌ی روشنی در این حوزه داریم.

وی در پایان خصوص دانش‌آموزان این مناطق نیز خاطرنشان کرد: ازجمله اقدامات انجام شده در این خصوص، شناسایی افراد بازمانده از تحصیل بود که در نوع خود آمار قابل توجهی وجود داشت و سریعا مجموعه همکاران ما با اشرافیت کامل وارد عمل شده و تمامی افراد بازمانده از تحصیل در مناطق حاشیه نشین تبریز شناسایی شدند. ما معتقد هستیم حتی یک نفر هم نباید از تحصیل بازبماند چرا که تولید بی سوادی در جامعه حتی برای یک نفر نیز بستری برای ایجاد آسیب های اجتماعی است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=18546

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.