3
مدیرکل اداره دامپزشکی استان:

کانون بیماری هاری در آذربایجان‌شرقی ۵۹درصد کاهش یافت

  • کد خبر : 18652
  • ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
کانون بیماری هاری در آذربایجان‌شرقی ۵۹درصد کاهش یافت
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: کانون‌های بیماری هاری در استان در سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ حدود ۵۹ درصد در استان کاهش یافته است.

به گزارش تبریزمن به نقل از ایرنا، امیر حسین بهداد روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پارسال ۲۳ هزار و ۷۳۰ قلاده سگ گله و نگهبان علیه بیماری هاری توسط ادارات دامپزشکی شهرستان ها مورد واکسیناسیون قرار گرفته اند که نتیجه آن کاهش تعداد کانون های این بیماری از ۱۲۸ کانون در سال ۱۳۹۸ به ۵۲ کانون در سال ۱۳۹۹ بود.
هاری نوعی بیماری حاد ویروسی سیستم اعصاب مرکزی است که موجب آنسفالومیلیت در همه پستانداران خونگرم و انسان می شود و شخص مبتلا شده در صورتی که واکسن این بیماری را دریافت نکرده باشد صد در صد محکوم به مرگ است، این بیماری عفونی، از بیماری های مشترک بسیار مهم بین انسان و دام محسوب می شود و یکی از قدیمی ترین بیماری های ویروسی که به طور معمول پس از حیوان گزیدگی از راه بزاق حیوان هار به حیوان دیگر یا انسان منتقل می شود.
بهداد با اشاره به اهمیت بالای کنترل بیماری هاری در بین سگ های صاحب دار و بدون صاحب اظهار کرد: اهمیت بیماری هاری از سه جنبه قابل توجه است یکی از آنها میزان کشندگی بالا بوده و مورد دیگر افزایش گزارشات در مورد افزایش روند حیوان گزیدگی در انسان ها است و دیگری تلفات دام ها در اثر حیوان گزیدگی توسط حیوانات اهلی و وحشی هار و ایجاد خسارت های اقتصادی به دامداران می باشد.
وی افزود: بر این اساس دامپزشکی آذربایجان شرقی همه ساله اقدام به واکسیناسیون سگ های گله و نگهبان می کند و توصیه می کند تا صاحبان سگ های صاحبدار نیز به جهت در امان ماندن خود و خانواده خود حتما اقدام به واکسیناسیون مرتب سالانه حیوانات خود کند.
بهداد همچنین با اشاره به فرار رسیدن هفته جهانی ایمن سازی، اظهار کرد: این هفته در واقع برای افزایش آگاهی و بالا بردن میزان ایمن سازی در برابر بیماری های قابل پیشگیری با واکسن است که در این حوزه دامپزشکی با واکسیناسیون منظم سالانه دام ها علیه انواع بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان، با شیوع این بیماری در حیوانات مقابله  از انتقال بیماری های خطرناک و کشنده ای همچون هاری به انسان ها جلوگیری می کند.
وی همچنین با اشاره به اینکه اصلی ترین راه انتقال بیماری هاری از حیوانات به انسان، حیوان گزیدگی توسط حیوان هار است، افزود: در صوتی که شخصی دچار حیوان گزیدگی شود باید در سریعترین زمان ممکن خود را به مراکز بهداشت رسانده و اقدام به تزریق واکسن ضد هاری نمایند تا از مبتلا شدن به این بیماری نجات یابد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=18652

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.