7
"تبریزمن" وضعیت ناکارآمد شوراها را به مناسبت روز ملی شورا بررسی می‌کند؛

فساد، پاشنه دردسرساز شوراها!

  • کد خبر : 18692
  • ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
فساد، پاشنه دردسرساز شوراها!
تخلفات رخ‌ داده در طول بیش از سه سال گذشته در مجموعه شوراهای شهر و نیز شهرداری‌ها به‌ حدی بوده که میزان دستگیری و حجم تخلفات کشف‌ شده به بالاترین میزان خود رسیده است!

تبریزمن – سرویس اجتماعی: شوراها به عنوان مردمی‌ترین نهادی که از بطن مردم برخواسته است زبان گویای آنان در برابر مسئولان و نهادهای مختلف محسوب شده و منتخبین مردم به عنوان وکیل آنان در پیگیری مسائل و مشکلات شهری به شمار می روند.
امروز – ۹ اردیبهشت ماه – که در تقویم کشورمان با عنوان “روز ملی شوراها” نامگذاری شده در واقع زمینه ساز تاثیرگذاری عینی و حضور جدی تر مردم در اداره امور است.
خدمت بی‌منت به مردم در لباس عضویت در شوراها، توفیقی بزرگی برای منتخبین و معتمدین مردم است که باید از لحظه لحظه آن در راستای عمل به وظایف و تکالیف دینی و قانونی خود استفاده کنند.
اما متاسفانه در حال حاضر مشکلی که در حوزه شوراهای شهر و روستا وجود دارد این است که علیرغم تاثیرگذاری در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها هنوز آنگونه که شایسته است جایگاه خود را در میان مسئولان و جامعه پیدا نکرده اند.
شورا به عنوان یک مرجع تصمیم گیری و نظارتی، دارای اختیارات وسیعی است اما عمده مشکلی که در بحث این نهادها وجود دارد این است که شوراها در خصوص عملکرد ارگان های خدماتی دیگر مانند برق، آب، گاز و غیره نمی‌توانند نظارت کنند به بیان دیگر با قانون فعلی، هیچ وقت وحدت مدیریتی در سطح شهرهای ایران شکل نخواهد گرفت!

▪️وقتی تعدادی از متخلفان مجدداً برای دوره ششم انتخابات شورای شهر اسم‌نویسی می‌کنند!

یکی از مشکلات شوراها این است که در اصل، از آن به عنوان شغل تعریف نشده است بنابراین اعضای شورا مشغله های دیگری داشته و در بسیاری از مواقع نمی توانند تمام وقت خود به رفع امور شورایی صرف نمایند.
این مسئله موجب می شود که اعضای شورا حتی در بحث قانون گذاری و نظارتی که برای شهرداری و مسائل مدیریت شهری دارند محدودیت ایجاد کند ضمن اینکه بازوهای اجرایی قوی نیز در اختیار ندارند که بتوانند وظایف محوله را به نحو احسن پیش ببرند.
شورا زائده زحمات، تلاش و تفکر مردم است، لذا باید از مردم خواست در هر دوره از انتخابات شوراها تلاش کنند نسبت به دوره های قبل با تامل، تعقل و خرد جمعی افراد اصلح را انتخاب و به توسعه شهری و رفع مسایل موجود کمک نمایند.
بررسی عملکرد شوراهای شهر و روستا در ادوار گذشته، بیانگر این واقعیت است که شوراها به‌ جای آنکه محملی برای پیشبرد برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی شهر و روستای خود باشند از اهداف اصلی خود دور شده و به کلونی‌های باندبازی، ثروت‌اندوزی، لابی و سیاست‌بازی تبدیل شده‌اند که جای تعجب دارد!
صاحبان سیاسی صندلی های شوراهای شهر در چند سال اخیر خواسته و ناخواسته، چنان به حقوق و اعتماد شهروندان آسیب های جدی وارد کرده اند که اگر اصلاح این روند هر چه زودتر در اولویت کاری دلسوزان مردم و نظام قرار نگیرد در نهایت جز تضعیف اعتماد عمومی و انبوه شدن مشکلات دستاوردی نخواهد داشت!
به عنوان مثال و بدون در نظر گرفتن آبرو ریزی دستگیری های شهرداری و شورای چهارم شهر تبریز، خرداد سال ۹۹ بود که برخی مدیران شهرداری در ادامه بررسی پرونده فساد مالی دوره چهارم شورا و شهرداری تبریز بازداشت شدند.
گفتنی است برخی از مدیران شهرداری تبریز شامل چند شهردار منطقه و مدیران میانی شهرداری نیز که در این پرونده نقش داشتند دستگیر شدند و جالب اینکه تعدادی از آنها مجدداً برای ششمین دوره انتخابات شورای شهر اسم نویسی کردند!

▪️متاسفانه عملکرد و کارنامه کلی شورای شهر تبریز در پنج دوره اخیر در تراز انقلاب نبوده است!

دبیر اجرایی هیئت عالی نظارت بر انتخابات شورای شهر آذربایجان شرقی در خصوص داوطلبینی که قبلاً دستگیر شده و یا پرونده باز دارند گفت: اشخاصی که در دوره‌های قبل براساس پرونده‌های مختلف دستگیر شده باشند اگر پرونده به نتیجه نرسیده و همچنان مفتوح باشد چون هنوز حکمی‌صادر نشده نمی‌توان آن را دخیل کرد و براساس استعلامات انجام گرفته از مراجع و قاضی پرونده اقدام می‌شود و اگر موردی باشد باید از طرف قوه قضائیه اعلام گردد.
عزیز جوانپور ادامه داد: البته هیئت نظارت استان اگر تشخیص دهد این شخص با این تعدد پرونده‌ها و موارد مختلف دوباره بر مسند شورا برگردد دچار چنین خطاهایی خواهد شد هرچند پرونده‌ها منتهی به منع تعقیب یا برائت شوند می‌تواند فرد را رد صلاحیت کند.

وی با بیان اینکه در بعضی موارد مراجع چهارگانه هیچ چیزی اعلام نمی‌کنند و شخص هیچ پرونده‌ای ندارد افزود: ولی فرد، مشهور به فساد و رانت است و با این معروفیت می‌توان گفت این شخص الزام عملی به اسلام ندارد و هیئت نظارت می‌تواند فرد مورد نظر را رد صلاحیت کند.
جوانپور با اشاره به اینکه مجموعه قوانین انتخابات شورای شهر اشکالات زیادی دارد و به جایگاه و اهمیت شورای شهر دقت لازم نشده است عنوان کرد: موج دستگیری‌های ادوار قبلی و فعلی شورا و شهرداری‌ها در سطح کشور جای تلنگر دارد و این از نقص قوانین است.
وی در خصوص عملکرد شوراها در دوره‌های گذشته اظهار داشت: می‌توان گفت تا به امروز در این پنج دوره، شورای شهر تبریز در تراز انقلاب اسلامی‌نبوده و باید نگرش‌ها را تغییر دهیم لذا انتظار داریم مجلس انقلابی در جهت تغییر قوانین شورای شهر قدم‌هایی را بردارد.
جوانپور تاکید کرد: هیئت نظارت سعی دارد افرادی که معروف به لابی‌گری و فساد هستند تایید صلاحیت نشوند و در این راستا، متحمل فشارهایی است اما تلاش بر این است استقلال هیئت نظارت حفظ شود و براساس مستندات و مدارک اقدام شود و تحت تاثیر جریانات و جوّهای سیاسی قرار نگیرد.
این مقام مسئول با بیان اینکه شورای شهر تبریز نیازمند افرادی سالم، پاکدست، متخصص و دارای روحیه جهادی است ابراز داشت: چرا تا به امروز بعد از گذشت بیست و دو سال، مشکل حاشیه نشینی حل نشده با اینکه بیشترین سبد رای شورا از همین مناطق است؟ اگر نظام شورای شهر ما کارآمد بود در این مدت باید مشکلات مختلف شهر از جمله حاشیه نشینی، ترافیک شهری، آلودگی شهری، معضل بافت فرسوده و غیره حل می‌شد، پس یا افراد متخصص نبوده‌اند یا روحیه جهادی و تفکر انقلابی نداشته‌اند که به این امور توجه نرسیده اند!

▪️دستگیری و تخلفات کشف‌ شده در دو دوره اخیر شوراها به بالاترین میزان خود رسیده است!

در سال‌های اخیر بارها شاهد انتشار اخباری درباره بازداشت اعضای شورای شهر در نقاط مختلف کشور بوده‌ایم و هر چند وقت یکبار اعلام می‌شود یک عضو یا تعدادی از اعضای شورای یک شهر به‌ دلیل مسائل اقتصادی یا اخلاقی دستگیر شده‌اند.
در برخی مقاطع، میزان تخلفات اعضای شورا در چند شهر تا به آن اندازه بوده که حتی شوراهای مذکور را تا مرز انحلال کشانده است لذا در چنین شرایطی طبعاً این سوال به صورت جدی مطرح می‌شود که چه عوامل و دلایلی باعث بروز این اتفاقات و مشکلات می‌شود؟!
آسیب‌شناسی در انتخابات شوراهای شهر و روستا و همچنین نحوه نظارت بر عملکرد اعضای شوراها و ابهام در برخی قوانین مرتبط با شهرداری‌ها شاید از مهم‌ترین عوامل موثر در بروز مشکلاتی در روند فعالیت اعضای شوراها باشد.
در حالی که چند‌ ماه بیشتر به پایان عمر دوره پنجم شوراهای شهر و روستا باقی نمانده است و خرداد سال آینده، این ساختار افراد جدیدی را به خود می‌بیند اما تخلفات رخ‌ داده در طول بیش از سه سال گذشته در مجموعه شوراهای شهر و نیز شهرداری‌ها به‌ حدی بوده که میزان دستگیری و حجم تخلفات کشف‌ شده به بالاترین میزان خود رسیده است!
نگاهی دقیق به لیست تخلفات شوراها در ۴ سال اخیر، لزوم اصلاح این نهاد و اقدام جدی هیئت نظارت برای به حداقل رساندن فساد در شوراها را به خوبی نشان می‌دهد‌.
به غیر از دوره چهارم شوراهای شهر به ویژه در شورا و شهرداری شهر تبریز که افتضاحات بزرگی را به بار آورد، اکنون به بخشی از موارد تعجب آوری توجه کنید که در دوره پنجم شوراهای برخی مناطق کشور به وقوع پیوسته است:
بازداشت پنج عضو شورای شهر بابل به اتهام فساد مالی و اخلاقی در شهریور ۹۷، بازداشت چندین عضو شورای شهر چهارباغ در استان البرز به اتهام فساد ۱۵ میلیاردی در خرداد ۹۸، بازداشت رئیس شورای شهر تبریز در ادامه رسیدگی به پرونده فساد در شهرداری تبریز در خرداد ۹۹، دستگیری ۶ تن از اعضای شورای بوشهر به علت تخلف مالی در شهرداری این شهر در مهر ۹۹، دستگیری تمامی اعضای شورای شهر ساری به اتهام تخلفات مالی در دی ۹۹، بازداشت رئیس شورای شهر چمران ماهشهر به اتهام فساد مالی در دی ۹۹ و البته عجیب ترین این آمارها متعلق به استان تهران است که در طول یک دوره چهار ساله ۳۶ عضو شورای شهر و ۱۳ شهردار به اتهام فساد مالی دستگیر شدند!
حال با این اوصاف، آیا وقت آن نرسیده تا مردم عزیزمان در انتخابات ششمین دوره شورای شهر تبریز به افراد اصلح رای داده و گرفتار جوّ کاذب و احساسی نشوند!؟

گزارش از: شهرام صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=18692

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.