3
نیم نگاه "تبریزمن" به مشکلات روزهای کرونایی معلمان به مناسبت گرامیداشت ۱۲ اردیبهشت؛

کلاس آنلاین با مشکلات آنلاین!

  • کد خبر : 18955
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵
کلاس آنلاین با مشکلات آنلاین!
كاش می‌شد خستگی اين روزهای زندگی معلمان را به تصوير كشيد كه در ایام عادی سال ۲۰ یا ۲۴ ساعت تدريس داشته و اكنون در دوران کرونا تمام هفته‌ درگير كارهای مدرسه آنلاین هستند.

تبریزمن – سرویس اجتماعی: روز معلم یکی از نوستالژی‌ترین روزهایی است که در هر سن، تداعی‌کننده جشن‌های کوچکی است که در پاسداشت مقام معلم با تمام دارایی‌های زیبای کودکانه برگزار می‌شد اما با شیوع کرونا، همین دلخوشی و جشن کوچک معلمان و دانش‌آموزان در دو سال از هیاهوی کرونا گم شده است.
همه ساله و در آستانه ۱۲ اردیبهشت که همزمان با تاریخ شهادت ابر استاد فلسفه و کلام، استاد مرتضی مطهری است دانش‌آموزان در تکاپوی تقدیر از زحمات یک ساله معلم خود می‌شدند، اما با شیوع کرونا هر چند برای مردم با در خانه نشستن همراه شد اما مدارس اولین جایی بودند که فعالیت خود را با تمام دشواری‌های اینترنت از راه دور آغاز کردند و معلمان با تلاش دو چندان، محتوای آموزشی را در فضای مجازی بارگذاری کردند و آموزش آنلاین دانش آموزان را ادامه دادند.
معلمان و استادانی که متعهدانه فراتر از وظایف اداری و سازمانی خود همانند یک سرباز وطن به فکر ارتقای سطح علمی دانش‌آموختگان کشور تلاش کردند.
همگان مشاهده کردند که حتی معلمان و اساتیدی که به کرونا مبتلا شدند تدریس آنلاین را از روی تخت بخش عفونی بیمارستان‌ها انجام دادند.
معلمان و اساتید از سالهای دور تا به امروز نشان داده‌اند که در هر وضعیتی رسالت خود را فراموش نمی‌کنند؛ در ایام جنگ تحمیلی، در تعطیلی مدارس به خاطر آلودگی هوا و یا درگیری موسسات آموزشی در بحران کرونا و غیره همچنان به فکر فرزندان این مرز و بوم هستند.

▪️علت بروز مشکلات پایه‌ای مجموعه آموزش و پرورش، تصمیم‌گیری‌های دقیقه نودی است!

با شیوع ویروس کرونا از اسفندماه ۹۸ مدارس سراسر کشور به تعطیلی کشیده شدند و آموزش حضوری جای خود را به آموزش از طریق فضای مجازی و از راه دور داد.
بسیاری از معلم‌ها از سه برابر شدن کار خود شاکی هستند و از طرفی دیگر مشکلات شبکه شاد و نبود ساعت معین برای تدریس، خستگی معلمان را بیش از پیش افزایش داده است.
یک معلم درباره گرامیداشت روز خودشان گفت: روز معلم امسال را در حالی سپری می‌کنیم که کلاس‌های درسی به دلیل شیوع بیماری کرونا در غالب کشورهای جهان به صورت حضوری برگزار نمی‌شود.
ع.کریم‌پور ادامه داد: آموزش و پرورش ما برای رفع این معضل همه‌گیر اقدام به تهیه نرم‌افزاری به نام شاد کرد که نتوانست شادی بیاورد و به علت سرعت پایین اینترنت و در اختیار نداشتن گوشی هوشمند توسط دانش‌آموزانی که قادر به خرید آن نیستند یا دانش‌آموزانی که در مناطق غیر قابل دسترسی زندگی می‌کنند تمایلی جدی برای استفاده از این نرم‌افزار پیدا نشد.
وی افزود: هرچند رفتار برخی مسئولان در اجبار استفاده از این نرم‌افزار که مشکلاتی هم دارد سوال برانگیز شد، بی گمان برای رفع این نقصان می‌شود با برنامه‌ریزی جدی و تهیه دستگاه‌های هوشمند صرفا آموزشی، گامی در جهت بهبود وضعیت برداشت.
این معلم اضافه کرد: شاید یکی از دلایل اصلی بروز چنین مشکلات در مجموعه آموزش و پرورش، تصمیم‌گیری‌های دقیقه نودی است که راه به جایی نمی‌برد ولی آنچه مشهود است حضور مستمر معلمان در عرصه علم آموزی آنلاین است که شایسته تقدیر است.

▪️اظهارات نادرست برخی مسئولان درباره شبکه شاد خستگی معلمان را دوچندان می کند!

طبق آمارها ۳۰ درصد دانش‌آموزان دسترسی به فضای مجازی ندارند که هنوز برای آنها تدبیری اندیشیده نشده است.
شیوه تدریس هم بسته به مناطق مختلف، متفاوت است به طوری که در مناطق برخوردار که دانش‌آموزان برای نِت مشکلی ندارند تدریس با فیلم و اپلیکیشن های آموزشی به مراتب راحت‌تر از مناطقی است که دایم دغدغه تمام شدن بسته نِت شاگردان را دارند و به جای فیلم، از عکس و صدا استفاده می کنند و در تمام این روزها بیشتر نگران عقب‌افتادگی درس دانش‌ آموزانی هستند که هنوز وارد گروه‌های کلاسی نشده‌اند.
در پشت صحنه کلاس‌های آنلاین و مجازی نیز کاش می‌شد خستگی این روزهای زندگی معلمان را به تصویر کشید که در ایام عادی سال ۲۰ یا ۲۴ ساعت تدریس داشته و اکنون در دوران کرونا تمام هفته‌ درگیر کارهای مدرسه آنلاین هستند.
تهیه عکس و نوشتن جزوه، آماده کردن فایل صوتی، تشکیل کلاس آنلاین، توجه به روحیات دانش آموزان در این ایام، برگزاری آزمون، تصحیح برگه و چک کردن تکالیف دانش‌آموزان با گوشی موبایل و پاسخگویی تمام وقت به سوالات دانش‌آموزان، پیگیری غیبت‌ها و غیره و البته به همراه ضعف چشم و سردرد ناشی از کار زیاد با موبایل که همگی را با هیچ منّتی انجام می‌دهند.

جالب اینکه حتی بی‌ادبی تعداد کمی از دانش‌‌آموزان را هم به حساب کم سنی‌شان نادیده می‌گیرند، ولی وقتی مسئولی عدم استقبال معلمان از شبکه شاد را کم‌کاری معلمان می‌داند و می‌گوید معلمان بهانه می‌آورند یا حرف از اجباری بودن حضور در شبکه شاد می‌شود، خستگی بر تن آنها می‌ماند!

▪️زندگی زیر خط فقر معلمان، آنها را به فعالیت در شغل‌های دوم و سوم واداشته است!

در این شرایط خاص کرونایی، معلمان حق‌التدریسی به دلیل نداشتن قراردادهای مناسب با وزارت آموزش و پرورش با حقوق اندک روزگار می‌گذرانند به طوری که در برخی مواقع هم برای آنها بیمه درمان به عنوان یکی از وظایف کارفرما رد نمی‌شود یا با روند ناقص همراه است که این وضعیت، اجحاف و عدم رضایت شغلی را بر قشر معلم به دنبال دارد.
قشری که به دلیل حساسیت‌های شغلی باید با آرامش بر روی تعلیم و تربیت آینده سازان این مرز و بوم تمرکز داشته باشد اما به دلیل شرایط موجود دغدغه معیشت در بین این قشر بیداد می‌کند.
براساس بررسی‌های انجام شده در سال‌های اخیر اغلب این قشر بدلیل تورم در زیر خط فقر زندگی می‌کنند و همین امر آنها را به فعالیت در شغل‌های دوم و سوم واداشته است.
بر اساس گزارشات واصله، بیش از صد هزار نفر از معلمان حق التدریس ۶ ماه از حقوق سال تحصیلی جاری و ۲ ماه از حقوق سال تحصیلی گذشته را دریافت نکرده‌اند هرچند هم اکنون در اردیبهشت ۱۴۰۰ همچنان این معلمان با کم و کاستی‌های ناشی از دیرکرد در پرداخت‌ها مواجه هستند لذا همین امر می‌طلبد تا دستگاه‌های مسئول برای رفع دغدغه معلمان بیش از پیش اقدامات جدی را در دستور کار خود قرار دهند.
برخی از معلمان گلایه‌مند هستند که هر سال امید داریم که مانند کارکنان سازمان‌های مختلف، از مزایای شایسته حقوقی و معیشتی گرفته تا امکانات رفاهی برخوردار شویم تا شاید معلم در آستانه بازنشستگی آرزو نکند کاش معلم نمی شد! ‌روز معلم ‌امسال نیز همانند سال گذشته یک تفاوت اساسی نسبت به سال‌های پیش دارد و آن هم تعطیلی گسترده مدارس به خاطر بیماری کروناست.
گرچه مدرسه تعطیل بوده و فضای فیزیکی خانه دوم فرزندان کشور ماه‌هاست که رنگ دانش‌آموز به خود ندیده اما آموزش‌های مجازی با تمام نقایص موجود همچنان ادامه دارد و بسیاری از معلمان و دانش‌آموزان، روزانه مشغول فرآیند یاددهی و یادگیری هستند.

گزارش از: شهرام‌ صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=18955
  • نویسنده : شهرام‌ صادق زاده
  • ارسال توسط :
  • منبع : آژانس خبری تبریزمن
  • 256 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.