6

کشت تناوبی گلرنگ بهاره در ۱۰۰ هکتار از اراضی دیم هشترود

  • کد خبر : 19039
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
کشت تناوبی گلرنگ بهاره در ۱۰۰ هکتار از اراضی دیم هشترود
مراغه - مدیر جهاد کشاورزی هشترود از کشت تناوبی ۱۰۰ هکتار گلرنگ بهاره در اراضی دیم این شهرستان به عنوان یکی از طرح‌های توسعه کشاورزی خبر داد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، مجید احمدی روز چهارشنبه به ایرنا گفت: گلرنگ یکی از گیاهان صنعتی است که از دانه آن روغن خوراکی تهیه می شود، ضمن اینکه گل های این گیاه در صنایع رنگرزی و صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد و علوفه این گیاه نیز دارای خاصیت غذایی بالا بوده و برای دام استفاده می شود.

وی با بیان اینکه امسال برای اولین بار گلرنگ در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها در شهرستان هشترود کشت می شود، تشریح کرد: کاشت، داشت و برداشت این محصول با ماشین آلات مرسوم مورد استفاده در گندم انجام می شود و نیاز به لوازم و تجهیزات خاصی ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هشترود گفت : یکی از مهم ترین مزیت های کاشت این گیاه، حاصلخیز شدن خاک زراعی پس از برداشت آن برای محصول بعدی است؛ خرید تضمینی محصول توسط دولت، چند منظوره بودن گیاه گلرنگ، هزینه تولید پایین، نیاز آبی بسیار کم و مقاومت نسبت به تنش های محیطی به خصوص گرما و خشکی از دیگر مزیت های کشت این محصول می باشد .

احمدی گفت: با توجه به توصیه های مهم مقام معظم رهبری نسبت به خودکفایی در زمینه کشت دانه‌های روغنی همچون گلرنگ، این محصول به عنوان محصول تناوبی از اهداف طرح جهش تولید در دیم زارهای شهرستان می باشد که پیش بینی می‌شود در این طرح ۸۰۰ کیلوگرم در هکتار محصول گلرنگ برداشت شود.

شهرستان ۵۷ هزار نفری هشترود در دامنه های جنوبی رشته کوه سهند و در فاصله ۱۲۸ کیلومتری جنوب تبریز واقع شده است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=19039

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.