5
فاريابي، عضو انجمن انبوه سازان آذربايجان شرقي

تفکیک وظایف شهرداری و نظام مهندسی در امور ساخت و ساز ضروری است

  • کد خبر : 19235
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
تفکیک وظایف شهرداری و نظام مهندسی در امور ساخت و ساز ضروری است
عضو انجمن انبوه سازان آذربايجان شرقي، بر ضرورت تفکیک وظايف شهرداري و نظام مهندسي در امور ساخت و ساز تاکید کرد.

مختار فاریابی در گفت‌وگو با آژانس خبری تبریزمن با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان در امر ساخت وساز، یکسری وظایف اختصاصی خود را دارند که باید این وظایف تفکیک و هیچ کدام در وظایف دیگری دخالت نکنند تا کار ساخت و ساز نظام‌مند و اصولی باشد و مردم نیز سرگردان نشوند.
وی با بیان اینکه وضعیت ساخت وساز در تبریز مطلوب نیست و نیازمند توجه ویژه است، تصریح کرد: باید به امر ساخت وساز ساختمان در استان از لحاظ کنترل، نظارت و توجه به رعایت اصول شهرسازی با محوریت سازمان نظام مهندسی ساختمان و انجمن انبوه سازان توجه ویژه‌ای شود تا بتوانیم به سمت استانداردسازی حرکت کنیم.
مدیرعامل شرکت راه و ساختمانی سازه تبریز، در خصوص عملکرد تشکل‌های صنف ساختمان نیز، اضافه کرد: عملکرد این تشکل‌ها بویژه امسال در امر صیانت از حقوق مهندسین و نظارت قابل تحسین بوده، ولی انتقاداتی نیز به برخی از عملکردهای وجود دارد که نیازمند تلاش و کوشش مضاعف می‌باشد.
فاریابی، بر لزوم اصلاح ساختار اداری و تعامل با ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط جهت تحقق عزت حرفه‌ای و تامین مالی فعالان ساخت وساز تاکید و اضافه کرد: جامعه بزرگ مهندسی یکسری مشکلات عدیده‌ای دارد که نیازمند برنامه‌ریزی و توجه ویژه دستگاه‌های مرتبط با ساخت و ساز می‌باشد تا بتوان از شان مهندسان به عنوان یکی از اقشار مهم جامعه دفاع کرد.
وی در بخش دیگر از سخنانش، استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد را بهترین راهکار کیفی‌سازی و استحکام ساختمان‌ها و همچنین صرفه‌جویی در مصرف انرژی دانست و گفت: ورود افراد غیرمتخصص به ساخت وسازها یکی از چالش‌های موجود برای صنعت ساخت وساز است و در حال حاضر درصد بالایی از ساخت وسازها از سوی افراد غیرمتخصص صورت می‌گیرد که این امر وضعیت نابسامان ساخت وسازها را نشان می‌دهد که باید فکر اساسی برای ساماندهی آن صورت گیرد. ساماندهی این امر برعهده شورای اسلامی شهر با تصویب مصوبات بازدارنده برای فعالیت این افراد و همچنین اقدامات مقابله‌ای از سوی شهرداری و سازمان های صنفی می باشد.
فاریابی، تصریح کرد: این افراد برای اینکه سود بیشتری ببرند در ساخت ساختمان از مصالح غیراستاندارد استفاده می‌کنند و تا جایی که می‌توانند از مصالح کم می‌کنند و تلاش می کنند تا با کمترین هزینه ساختمان را بسازند تا به سود و منفعت بیشتری دست یابند که این امر عملا مانع کیفی سازی و داشتن ساختمان‌های استاندارد و ایمن می‌شود.
وی، نبود نیروی کار ماهر و متخصص، استفاده از مصالح غیراستاندارد، عدم اجرای بخشی از آیین‌نامه و مقررات، عدم رعایت مسایل شهرسازی را از چالش‌های اساسی موجود در بحث ساخت وساز بیان و خاطرنشان کرد: باید از روش‌های نوین و استاندارد برای توسعه همه‌جانبه شهرها و بویژه ساخت وسازها استفاده کنیم که به نظر می‌رسد مهندسان کشورمان برای رسیدن به این مرحله باید راه طولانی طی کنند و از به روزرسانی و استفاده از فن‌آوری‌های نوین و آموزش‌های جدید فرار نکنند.
این فعال بخش راه و ساختمان با تجربه ۳۰ساله در امر ساخت و ساز، با عنوان اینکه استفاده از نکته نظرات بخش خصوصی و پیمانکاران و شرکت‌های ساختمانی و یافتن راهکارهای عملی موجب شکوفایی صنعت خواهد شد، اظهارداشت: تا زمانی که به بخش خصوصی فعال در حوزه ساخت و ساز توجه نگردد و از نکته نظرات آنها به عنوان کارشناسان امر استفاده نشود و دستگاه‌های مرتبط فقط حرف خودشان را بگویند، نباید انتظار شکوفایی صنعت ساختمان را داشته باشیم.
فاریابی افزود: شکوفایی و رونق بخش ساختمان در سایه استفاده از نظرات کارشناسانه فعالان این بخش و حمایت عملی دولت و دستگاه‌های ذیربط میسر می‌باشد و بسیاری از مشکلاتی که صنعت ساختمان‌سازی دارد با کمترین حمایت و با کاهش قیمت مصالح ساختمانی و ایجاد یک فضای سالم رقابتی برای فعالیت مهندسان می‌توان به راحتی حل کرد.
وی، شرکت‌های ساختمانی را بازوان اصلی دولت در امر ساخت وساز دانست و گفت: باید به همه فعالان حوزه ساخت وساز دست مریزاد گفت که در شرایط بحرانی و گرانی بیش از حد مصالح و رکود اقتصادی، با همت و پشتکار به کار خود ادامه داده و با مشکلات متعددی که دارند همچنان سرپا برای رونق این صنعت ایستاده اند.
این فعال باسابقه ساخت و ساز در خاتمه گفت: سال گذشته، شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کسب و کارها و چندین برابر شدن مشکلات مردم عملا باعث رکود شدید ساخت و ساز گردید و بسیاری از فعالان بخش ساختمان دست به تعطیلی زده و عملا کار ساخت و ساز متوقف شد که امیدوارم با برداشتن موانع این بخش شاهد شکوفایی و رونق ساخت و ساز باشیم.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=19235

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.